Het probleem met mensen die ritsen niet begrijpen (en ik kijk naar een paar reacties hierboven) is dat ritsen ervan uit gaat dat je pas van 2 naar 1 rijstrook gaat ter hoogte van de eigenlijke versmalling.
Als je in een situatie komt dat er 500 meter voor de eigenlijke versmalling al iedereen op 1 rijstrook staat, dan lijkt het logisch om te zeggen "goed, en als we nu niemand meer laten passeren dan kunnen we hier vlot door de versmalling". Maar wat er eigenlijk gebeurt, is dat er achter je het verkeer zit te ritsen, op niet vaste plekken. De ene ziet van ver de file en gaat direct al op de rechter rijstrook staan. Iemand anders rijdt de file nog voorbij op een vak dat vrij is tot halverwege, en gaat dan invoegen, en weer anderen rijden tot aan de eigenlijke versmalling iedereen voorbij, en voegen dan in.
Het resultaat is natuurlijk dat de tweede persoon langer moet wachten door de invoeger die door rijdt tot op het einde, en de eerste persoon langer moet wachten door de twee andere invoegers.
Wat je dus vaak ziet is dat vrachtwagenchauffeurs en masse worden voorbijgereden, heel wat verkeer halverwege de file al gaan invoegen omdat ze in de verte de versmalling zien en nog een ander gedeelte bestuurders de vrijgekomen plaats afrijden om op het einde in te voegen.
Dan sta je daar als vrachtwagenchauffeur nutteloos uit je neus te eten terwijl jan en alleman je lijkt voorbij te rijden.
Wat moet gebeuren is dat je op het einde moet invoegen. Als degene die te vroeg invoegen nu ook doorrijden tot op het einde, blijft er meer verkeer staan op de linker rijstrook, kan niemand los iedereen voorbij rijden maar moet men ook op de linker rijstrook aanschuiven, en worden mensen op de rechter rijstrook dus niet constant voorbij gereden.
Dus wat denkt een vrachtwagenchauffeur die continu wordt voorbijgereden? "Als ik het linkervak blokkeer, dan reset ik de omgeving, gaat men voor mij vroeger invoegen en eens ik arriveer aan de versmalling staat er netjes weer 2 rijstroken vol verkeer.:
De waarheid is dat zo een vrachtwagen die het linkervak blokkeert een hele hoop mensen afschrikt, en mensen achter die blokkerende vrachtwagen schrik hebben dat ze ter hoogte van de versmalling er niet meer tussen kunnen en men nog vroeger begint in te voegen. De individuele vrachtwagenchauffeur is sneller doorheen de versmalling, maar zijn collega's achter hem worden geconfronteerd met nog meer onophoud.
Het advies: vul beide rijvakken gelijkmatig, en ga pas ritsen thv de versmalling. Ja, het is een bottleneck, maar de bottleneck hoort ter hoogte van de versmalling te zijn, niet 500 meter, een kilometer of 2 kilometer ervoor. Daarom dat men ook besliste om de versmalling daar aan te leggen, en niet 500 meter, een kilometer of 2 kilometer ervoor.
Toch ene die een poging doet om het te begrijpen.
Feit is dat het vaak (=niet altijd

) de enige manier is om een beetje beweging in de rechterrijstrook te krijgen, anders blijf je er gewoon stilstaan.
Daarmee wil ik NIET gezegd hebben dat alle bestuurders, die de linkerrijstrook tegenhouden (zijn niet enkel vrachtwagenbestuurders), goed bezig zijn en dat heb ik al vaker gezegd.
En het is al veel langer en veel duidelijker bewezen dat een theorietje maar in bepaalde gevallen overeenkomt met de praktijk en dan moet nog aan alle voorwaarden voldaan worden.
Zoveel onzin in een zin. Ik had graag eens een link naar dat ´veel duidelijker bewijs´ van jou.
eerste studiejaar
Is nog zo lang niet geleden van mij en een link zoeken is eerder uw domein.
Mij hebben ze eerst de theorieën uitgelegd en pas later toegegeven wat er allemaal kan mislopen.
Om op de vraag toch enigszins tegemoet te komen zal ik er ter plaatse eentje uit mijn duim zuigen.
Wanneer je thuis de waterkraan opendraait moet er in theorie water uit komen. Wanneer iemand echter de hoofdkraan in de kelder heeft dichtgedraaid schiet er van die theorie niet veel meer over.
En (ook voor een halvering van de file) welke "alle voorwaarden" je bedoelt waaraan voldaan moet worden, noem er eens een paar.
Iedereen weet dat een dubbele file de éénsporige quasi de helft korter maakt, eerste studiejaar. Daarvoor hoeft men geen bewijs. 
Daarom dat ritsen een verkeersregel geworden is in menig buitenland.
Dus hoe meer mensen dat "theorietje (hier in Be)" ongeloofwaardig maken hoe eerder de regel er (hier) komt. 
1- het gaat hier niet over het buitenland maar over Vlaanderen.
2- het gaat hier niet over een obstakel op een snelweg.
3- "Iedereen weet dat een dubbele file de éénsporige quasi de helft korter maakt" bij stilstaand verkeer zal dat wel kloppen inderdaad.
Soit, we wijken teveel af.
Waar het hier wel over gaat is een 1x1 die voorbij een brug ooit een stukje 2x2
WAS.
Het eerste stuk hebben ze om zeep geholpen door een brede middenberm aan te leggen waardoor het nu ook een 1x1 is geworden.
Daarna 2 verkeerslichten op amper een paar honderd meter van elkaar (2x2) en ter hoogte van de verkeerslichten naar 1x1 gebracht omwille van voorsorteerstroken.
Enkele honderden meter verder een eerste rotonde waarbij de 2 rijstroken reeds een 200-tal meter vooraf naar 1 rijstrook herleid is.
Aan de rotonde moet men weerom voorrang verlenen.
Een paar honderd meter verder weer een verkeerslicht.
Een 300-tal meter verder een tweede rotonde waar men weerom voorrang moet verlenen en waarvan de 2 rijstroken ook weer een 200-tal meter vooraf naar 1 rijstrook herleid zijn.
Voorbij de rotonde een terug 1x1.
Alles bijeen gaat het hier om max. 3 kilometer die ooit bedoeld was om er een 2x2 van te maken. Er voor en er achter ook maar daar is het nooit van gekomen.
Oja, en tussendoor worden de korte stukjes 2x2 ook nog een paar keer naar 1x1 gebracht omwille van oversteekplaatsen voor zwakke weggebruikers.
Wat is het nu geworden? Een goudmijn voor de carrosserieherstellers en de
schatkist.