Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 903012 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4800 Gepost op: maandag 08 januari 2018 - 19:50:15 »
Vandaag bij de 1e keuring van de Subaru XV een zeer speciale km-stand gehad ... namelijk 77.777,777 km :D !
Nee nee, NIETS speciaals voor gedaan om net dan op die km-stand het keuringsstation van Geel binnen te rijden.
Vanmiddag na 't werk vertrokken en daar een ruw gokje gedaan (Kallo - Geel als "een 60km") dat het grappig zou zijn dat 't "ongeveer" 77.777km zou kunnen worden, aan 60km afstand kwam ik aan 77.775km.
Naargelang ik dichter bij het keuringsstation kwam meer en meer de hoop gekregen -via de gps indicatie- om toch op de 77.777km uit te komen, laatste rechte lijn (letterlijk laatste rechte lijn) zelfs beetje gevreesd om net de 77.778km omgedraaid te krijgen vlak voor de keuring ... gelukkig was de straat korter dan ik dacht. :D
MEER ZELFS ... de moment dat ik daar binnen was, bij de 2e "halte" , op de rollen (remmen) moet de 77.777.777e meter gepasseerd zijn geweest !  8)
De keurder had er zelfs een glimlach voor over. :)
((want vlak daarna bij de "put" was het 77.777,800km)).   
.
Met zoveel "lucky number 7's" uiteraard een GROENE keuringskaart gekregen en pas voor 1 februari 2020 terug keuren !
.
.
Voor de cijferminnende medemensen onder ons  ;D ...

-77.777km vanaf 1 februari 2014 tot vandaag (1.437 dagen) = iets meer dan 54km per kalenderdag, elke dag opnieuw ...
-77.777km à gemiddeld verbruik van 8,7L/100km = 6.767 liter op die 1.437 dagen
-6.767 L à gemiddelde literprijs van 1,402 euro/liter = 9.488 euro à benzine gekocht (op 47,25 maand tijd)
-77.777km / 9.488 euro = 8,2 km per euro
-9.488 euro / 77.777km = 0,12 euro per km (aan benzine alleen)

aanvulling 19u55 : CO-uitstoot => 77.777km à 146gr/km = 11.355.442 gram = 11 ton 356 kilogram ...  :-X
« Laatst bewerkt op: maandag 08 januari 2018 - 19:56:03 door svenn »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4801 Gepost op: dinsdag 09 januari 2018 - 06:09:49 »
Vooral van de politie kon je natuurlijk niet verwachten dat ze de verkeerswetgeving zouden kennen.
Gisteren Pierstraat Aartselaar, politieman staat er kindjes tegen te houden die in de verkeerde richting over het fietspad rijden...
Het fietspad waar hij liever heeft dat die rijden, aan de overkant, daar staat zijn auto half op geparkeerd.....Kon niet even stoppen om een foto te gaan nemen
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 januari 2018 - 06:12:00 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4803 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018 - 19:51:56 »
 
Vandaag een ritje met de moto naar 't Stad ...

Ik moest mijn bestelling gaan ophalen in de stripwinkel en had een zot gedacht want ... Antwerpen-stad en hun mentaliteit naar de auto toe is daar onmenselijk en de tram ... Tja, P+R's staan overvol (om van schade en veiligheid nog maar te zwijgen), premetro halte "Opera" is nog gesloten en 't duurt voor mij te lang over-en-weer te voet van haltes "Groenplaats" of "Astrid / Centraal Station" naar daar.
Dus hey, waarom niet ... laten we met de moto rijden !  ;D

= = = = = = =

Normale, logische rit => Pastoor Coplaan > oprit Zwijndrecht > stukje E17 > stukje Expresweg > rechts Charles de Costerlaan > door Waaslandtunnel / Konijnepijp > rechts Italiëlei > rechts Kipdorpbrug > rechts Molenbergstraat en parkeren op trottoir ...
 
Tijd en afstand = 8.8 km op 12 min (volgens Maps)

= = = = = = =

Vermits ik als motard tijdens de beruchte "Knip"-werken niet vergast wil worden in de file in de Konijnenpijp richting Stadscentrum ...

Is dit mijn optie NORMAALGEZIEN ...

Pastoor Coplaan > oprit Zwijndrecht > E17 > Kennedytunnel > 1e afrit rechts > dan linkervak > door AMAM-tunnel > Amerikalei > Britse lei >
Frankrijklei > Maria-Theresialei > Rubenslei > Quellinstraat > Van Ertbornstraat > Fr-Rooseveltplaats links en over > rechts Molenbergstraat, parkeren op trottoir

Maar 't is 't volgende geworden dankzij de Knip-werken ...

Pastoor Coplaan > oprit Zwijndrecht > E17 > Kennedytunnel > 1e afrit rechts > dan linkervak > door AMAM-tunnel > Amerikalei > Britse lei > Frankrijklei > amai amai ... tot hier toe gaat 't precies heel vlot > onnozelaar, denk dat niet ... Murphy staat ginderachter > dan moet je kiezen (of linkervak terug 180gr naar "Zuid" of rechtervak naar Maria-Theresialei) dus rechts M-th-lei > en dan begint het plezier ... > 1e links Quellinstraat, nee toch niet, ipv 1e links moet je rechtdoor over Quinten Matsyslei tot vanachter aan de politie om daar pas terug te draaien om weer helemaal tot Quellinstraat te rijden > rechts Quellinstraat > Van Ertbornstraat > Fr-Rooseveltplaats over > Osysstraat > links Violierstaat > aha, kan ik oversteken ... nee toch niet, de werken blokkeren alles > dus rechts Italiëlei (richting "Belastingen" dus) > thv Vondelstraat pas links oversteken (aan Paardenmarkt) > links Italiëlei (terug richting Zuid) > rechts Korte Winkelstraat > links Lange St-Annastaat > links St-Jacobsmarkt > links Molenbergstraat en parkeren op trottoir in de Molenbergstraat ...  :o

Tijd en afstand = 11.8 km op 28 min (gemeten)


Van moto naar winkel, binnen, betalen en terug naar moto : 6 minuten ...


Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4804 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018 - 20:45:25 »
Tja Antwerpen, wie wil er nog komen?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4805 Gepost op: woensdag 17 januari 2018 - 14:59:13 »
Daarnet een Nederlander toch wel héél gevaarlijke capriolen zien uithalen.

Eerst wil hij >>> hier vanop de middenste rijbaan linksaf, wat uiteraard verboden is (want levensgevaarlijk).  Hij staat daar iets of wat links voorgesorteerd, wijl achteropkomend verkeer daar 90 km/u mag rijden.

Zodra de verkeerslichten achter hem rood worden, gaat hij linksaf.  Vervolgens gaat hij zowaar spookrijden op de busstrook om dan vanop de A12 de parking van de Mcdonalds op te rijden.  Inrit naar de Mcdonalds naast Ixina keukens dus.   Gewoon even linksaf slaan, en vervolgens >>> hier vanop de Cleydallaan de parking van diezelfde Mcdonalds oprijden, was ongetwijfeld weer te simpel (of te veilig) vermoed ik.
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 januari 2018 - 15:03:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4806 Gepost op: woensdag 17 januari 2018 - 15:16:13 »
Ja, de Nederlanders, dat is een ras apart. Op de weg zijn ze niet zo agressief als de Belgen, doch regels zijn voor hen slechts adviesprijzen.

Ooit wilde ik rechtsaf slaan, toen er uit de straat welke ik wilde indraaien een Nederlander kwam, volledig aan de linkerkant. Omdat hij geen aanstalten maakte om achteruit te rijden, en ik dat uiteraard niet van plan was, stapte ik uit en zei ik hem dat hij in België rechts moest rijden. Waarop hij me antwoordde: "Dat weet ik, maar je moet een beetje soepel zijn, man".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4807 Gepost op: woensdag 17 januari 2018 - 21:28:34 »
Zijn wel die Nederlanders die menen dat hun landje het van het is en dat het verkeer daar zo soepel loopt.... >:D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4808 Gepost op: maandag 22 januari 2018 - 20:12:29 »
Deze avond kwam ik terug van Leuven naar Mechelen via de N26. Dat is zo'n 20 km. Het is op kaart een rechte weg, maar er zitten nogal wat asverschuivingen in die niet altijd even duidelijk zijn aangegeven. Over de volledige lengte van deze weg heb ik autopilot gebruikt. Enkel aan de ronde punten moest ik even manueel overnemen. De asverschuivingen nam de auto zonder enig probleem en dat was enkele maanden geleden wel anders. Er zit duidelijk vooruitgang in de autopilot.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4809 Gepost op: maandag 22 januari 2018 - 23:08:26 »
Vanmiddag nog 's een offerte laten maken voor een Citroën Grand C4 Picasso.

De dieselvariant had ik al 's uitgetest, maar ik wil een benzinemotor.  Zegt die verkoper "Ah, maar ik heb hier een 165 PK staan.  Wel de gewone C4 Picasso ipv de C4 Grand Picasso.  Maar om het verschil tussen onze diesel en de benzine ne keer te ervaren, zin om een testrit ?".  Zo gezegd zo gedaan.  En ja, inderdaad : het verschil tussen de dieselvariant en de benzinevariant is tamelijk groot.  (De diesel is trouwens met ad blue)

Komen wij terug op de parking.  Vraag ik aan de verkoper om mij ne keer de park assist te demonstreren.  Want reclame is 1, de praktijk soms 2.  Enfin, onderstaand filmpje toont vrij aardig wat de auto (toen al !) kon :

https://www.youtube.com/watch?v=yx9wZ6TiIik

Ik druk dus op die fameuze P schakelaar, selecteer het type maneuver dat ik wil uitvoeren, gebruik de richtingsaanwijzer.  De wagen scant de parkeervakken, en geeft te kennen dat er een mogelijkheid is.  Ik schakel dus in achteruit, maar dàn .... rijdt de wagen het parkeervak stomweg voorbij.  Blijkbaar mag je niet te vér van het parkeervak opgesteld staan.  Anders hebben de sensoren teveel moeite om de parkeermogelijkheden in te schatten.

De verkoper wil het even nader toelichten en demonstreren.  Dus we wisselen van kant.  De verkoper herbegint van voor af aan, maar blijft ietsjes dichter bij de parkeervakken waar we de wagen willen laten parkeren.  En inderdaad: de wagen rijdt 'm in 2 bewegingen netjes het parkeervak in.  Gaat uiteraard ietsjes langzamer (ttz: omslachtiger) dan wanneer een béétje chauffeur het zélf zou doen.  Simpele reden : ikzelf zou van in den beginne ietsjes ruimer gereden hebben, en mezelf voldoende ruimte geven om de beweging in 1 keer te maken.  Nu heeft de wagen 2 bewegingen nodig (hij moet zich 1x herpositioneren).  Maar goed, al bij al, was het toch indrukwekkend om te zien waartoe de huidige wagens zoal in staat zijn.  Wagen stond netjes in het parkeervak, keurig in het midden, mooi evenwijdig.  Naast ons, een koppeltje dat net de koffer van hun wagen opendeed en ook onder de indruk was.

Maar dàn ... begaat de verkoper een stommiteit van jewelste.  "Kijk, meneer.  De wagen is ook in staat om het parkeervak te verlaten".  En enthousiast wil hij die mogelijkheid ook demonstreren.  Hij tikt op het scherm in, dat hij de parkeerplaats wil verlaten.  Wat hij ook effectief wil proberen.  Bijna was het PATS geweest.  Ik heb vanop de passagiersplaats nogal een snok aan dat stuur gegeven, amai.  De verkoper schrikt, en weet ff niet wat hem overkomt.  Hij beseft gelukkig toch dat hij pardoes de geopende koffer van de wagen naast ons eraf gereden zou hebben.

Euh ....

* de wagen kan parallel rechts achteruit rijdend parkeren
* dit parallel parkeervak kan hij ook weer uit rijden
* hij kan ook rechts achteruitrijdend een haaks parkeervak oprijden

"Maar u .... wil hem een haaks parkeervak doen verlaten.  Die optie, staat dus NIET in hetgeen hij aankan, meneer."  Toen heb ik maar gezwegen.  "Oei ... HIJ moest 't MIJ uitleggen, zekers ?  Dat was toch het plan ?".  "Ja, klopt.  ..... amai, u hebt wél een goeie reflex...." was het énige wat de man nog kon stamelen.

Soit, hij gaf me wél een prijs die aanzienlijk gunstiger was dan wat ik tot hiertoe zoal gekregen heb.
« Laatst bewerkt op: maandag 22 januari 2018 - 23:35:46 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4810 Gepost op: dinsdag 23 januari 2018 - 16:29:50 »
Ja, die gunstige prijs heb je wel verdiend met de schade die je vermeden hebt.

Als je nog niet getekend hebt, dan ga je terug, en je zegt: "U weet dat ik een Picasso ga kopen, maar U weet alleen nog niet waar." En als hij niets meer geeft, ga je met de offerte naar een andere dealer en vraag je of hij er onder gaat.  ;D

Toen we onze Touran kochten en de garagehouder zijn scherpste prijs gemaakt had, zei ik: "Doe er nog een carkit bij, en dan kopen we hem".

De garagehouder zei: "Een carkit, weet je wel wat dat kost?"

Ik antwoordde hem: "Ja, veel als ik het moet betalen, maar jou kost dat veel minder. Je hebt hem aan inkoopprijs, je recupereert de BTW, doordat je hem niet verkoopt vermindert je voorraad zodat je minder inkomstenbelastingen betaalt, en je hebt altijd wel eens een rustigere dag waarop een mechanieker tijd heeft om die carkit te monteren".

Waarop de garagehouder zei: "Als ik nu een verkoper nodig had, zou ik jou direct een voorstel doen". Maar ik heb de carkit toch gekregen...  :D

Dat automatisch parkeren is wel leuk, maar ik zou het stresserend vinden om telkens te moeten opletten of ik op het laatste nippertje nog snel moet tussenkomen.

Zoals de parkeerwachter die ik ooit bezig zag: "Acheruit... nog... nog... ow joeng, ge zit er tegen!"
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 januari 2018 - 16:34:55 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4811 Gepost op: dinsdag 23 januari 2018 - 16:51:43 »
Als je nog niet getekend hebt, dan ga je terug, en je zegt: "U weet dat ik een Picasso ga kopen, maar U weet alleen nog niet waar." En als hij niets meer geeft, ga je met de offerte naar een andere dealer en vraag je of hij er onder gaat.  ;D

Heb ik gedaan.

Ik heb een drietal offertes laten maken.

De Renault verdeler gaf nog 6.000 euro voor mijn huidige wagen.  Ik ben nog terug geweest, maar méér wou hij er niet voor geven.  De Citroën kwam (met de opties die mij aanspreken) aanzienlijk duurder uit.  Maar door een hogere prijs van mijn huidige wagen, werd het prijsverschil aanzienlijk afgevlakt.

En mede daardoor, ben ik uiteindelijk verder gegaan met Citroën.

Eentje gaf nog 6.500 euro voor mijn huidige wagen
Eentje gaf nog 7.500 euro voor mijn huidige wagen
De derde gaf nog 8.000 euro voor mijn huidige wagen.  Daarbovenop nog een autosalon-cheque van 250 euro, en daarbovenop nog een grotere korting op de brutoprijs.

De garage van de éérste is eigenlijk te ver van mijn woonst, in Merksem.  Dus ging het nog tussen de hier in Hemiksem en de hoofdverdeler dealer langs de A12 in Wilrijk.  Het komt er uiteindelijk op neer dat bij beiden de nettoprijs hetzélfde is.  Alleen krijg ik bij de hoofdverdeler dan een safety drive assist pack ipv safetypack én een trekhaak.

safety pack :

* herkenning van snelheidsborden en snelheidsaanbeveling
* zelfdimmende binnenspiegel
* driver attention alert
* actief spoor-assistentiesysteem (wagen stuurt zelf lichtjes bij als je zijdelings uitwijkt zonder richting te hebben aangegeven)
* smartbeam (automatische omschakeling van grootlichten naar dimlichten)
* (omdat ik voor m'n gezin de 165 PK wil, is het de shine versie) : actief dodehoeksysteem : wagen stuurt zelf lichtjes tegen als bestuurder een zijdelingse verplaatsing wil maken terwijl er iemand naast hem rijdt

tegenover het safety drive assist pack :

* het volledige safety pack
* + adaptieve cruise controle
* + automatisch afremmen voor een obstakel (werkt tot een snelheid van 140 per uur)

Dus ik met deze offerte terug naar de dealer in Hemiksem.  Die wreef zich in zijn handjes, er heilig van overtuigd dat ik daar kwam om te bestellen.  Ik duwde hem de offerte onder zijn neus, en je zàg zijn mond openvallen.  Eerst protesteerde hij iets of wat.  Hij vond 't niet netjes dat hij de moeite gedaan had om een testrit te laten doen, en ik nu elders ook een offerte heb laten maken.  Ik heb hem meegedeeld, dat ik van hem inderdaad met een diesel uitgebreid heb mogen testen.  Maar de hoofdverdeler heeft mij laten óók laten testrijden met de benzineversie.  En dat ik wél eerlijk was : hij kreeg toch de kans om minstens even goed te doen ?  Dus de verkoper naar de vader (eigenaar van de zaak), maar pa kon/wou niet boven de prijs gaan die hij mij oorspronkelijk gegeven had.  De zoon (verkoper) probeerde nog wat tegen te pruttelen "Jamaar, u woont in Hemiksem.  En bedenk eens welke betere, klantvriendelijkere service wij u willen bieden ...".

Kan allemaal best wel zijn.  En ik weet ook wel dat het garage Aerts Hemiksem is, en niet "liefdadigheidsinstelling" Aerts.  Maar een offerte die voor mij 1.400 euro gunstiger uitvalt ..... daar moeten Greet en ik begot hàrd voor werken.  En finaal heb ik 'm nog fijntjes herinnerd aan hoe het 5 jaar geleden gelopen was met mijn Berlingo.  Oepsie ..... dàt geheugensteuntje had hij niet zien aankomen.


Dat automatisch parkeren is wel leuk, maar ik zou het stresserend vinden om telkens te moeten opletten of ik op het laatste nippertje nog snel moet tussenkomen.

Het is vooral omslachtig

Je moet de P schakelaar activeren. 
Dan moet je op het touchscreen aangeven wélk maneuver je wenst uit te voeren
Vervolgens moet je de richtingsaanwijzer activeren
Dan mag je de parkeerplaatsen voorbijrijden tegen maximaal 20 km/u, zodat de wagen de tijd krijgt om de mogelijke parkeerplaatsen op haalbaarheid te scannen
Vindt de wagen een parkeerplaats waar hij in kan rijden, geeft hij dat aan
Je hoeft enkel op aangeven van de wagen achteruit/vooruit te rijden, sturen doet de wagen zélf
Om je heen kijken, moet je zélf blijven doen (en tijdig stoppen uiteraard)

Beeld je even in, dat je achter dergelijke bestuurder rijdt.  Je ziet zijn richtingsaanwijzer geactiveerd, terwijl hij langs die rij geparkeerde voertuigen rijdt.  Je hebt géén idee wanneer de wagen een parkeerplek vindt waar hij in kan.  Dus eigenlijk geen idee wat de bestuurder voor je nu eigenlijk van plan is.  Vreselijk irritant is dat.

Dus neen, de bomma die zich zo'n wagen aanschaft en vervolgens de eerste keer die park assist gaat uitgebreid gaat uittesten terwijl er 125 bestuurders àchter haar rijden ....  ;D

Ach, eigenlijk heb ik 't vooral aangeschaft wegens de achteruitrij-camera.  Die is stomweg niet afzonderlijk verkrijgbaar.  Enkel in een park assist pack of park assit 360 ° pack.


« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 januari 2018 - 18:20:12 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4812 Gepost op: dinsdag 23 januari 2018 - 18:55:11 »
Het zijn beide prima garage's, ik heb 2 collega's die in Hemiksem gekocht hebben en op onderhoud gaan, ze raden hem aan.
Zelf heb ik ervaring met de hoofddealer, mensen helpen staat in hun handboek, ik kan hem aanraden.

Over je wagen, er is 1 ding waar die niet tegen kan, prutsen met zijn elektriciteit, doe je dat dus niet ga je geen problemen hebben.
Er zit multiplex bekabeling in je wagen, met 1 kabel kunnen verschillende zaken gestuurd worden via pulsen.
dwz. al hetgeen er achteraf bijgeplaatst is moet in de computer geactiveerd worden, bvb je wilt je radio veranderen door een aftermarked, programeren via lexia systeem Citroën.
Een heel belangrijke, de batterij, nooit voor starthulp spelen of starthulp aan iemand vragen, er mogen geen vonken of piekspanningen gemaakt worden.
Voor welke reden dan ook, je accu mag enkel afgekoppeld worden als de sleutel uit het contact is.
Dat is niet om u bang te maken want als je eraf blijft werkt het feilloos maar op het Citroën forum zie ik geregeld zelfklussers die het beter weten en achteraf toch naar de garage moeten bellen.

Die THP motor zit ook in de mini, hebben ze samen met BMW gemaakt, variabele kleppen met vanos systeem, geen onderhoud overslagen dus.

Mooie koop, succes
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4813 Gepost op: dinsdag 23 januari 2018 - 18:58:48 »
Daarnet komt er een slovaakse vrachtwagen door Oelegem dorp, borden die aangeven dat hij er niet door mag heeft die vast niet gezien, nu ja ben er niet op gaan wachten maar aan de kerk daar gaat hij wel weten dat het een stomme zet was.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4814 Gepost op: dinsdag 23 januari 2018 - 20:46:47 »
Het zijn beide prima garage's, ik heb 2 collega's die in Hemiksem gekocht hebben en op onderhoud gaan, ze raden hem aan.

Qua service van die laatste, mag ik eerlijk zeggen : schoonvader is hier altijd goed geweest met zijn Citroën Saxo, zijn vorige Berlingo en zijn huidige Berlingo.
Ikzelf heb er een eerder wreed vervelende ervaring mee met mijn Berlingo.

Het team is nu (behalve personeel dan) :

Alain, die veelal mechanicus is en blijkbaar ook eventuele overnameprijzen bepaalt.
Zijn echtgenote Peggy, die in de showroom staat, facturatie etc. doet
Hun zoon Anthony die (nu) vertegenwoordiger is, en ook in de showroom staat.

Prima jongen overigens.  Kent zijn product door en door, weet waarover hij 't heeft.  Weet op wélke versies welke zaken standaard staan, wat de eventuele packs zijn etc.  Praat rustig, geeft mij persoonlijk niet de indruk een gewiekste verkoper te zijn die eigenlijk z'n product niet kent.  Nee, kent z'n product rats uit het hoofd.  Wat dat betreft, eerder de aard van z'n ma.  Alain is een goeie mechanieker, maar z'n product verkopen is niet écht z'n ding.  Soit, ieder zijn kwaliteiten. 

Bij de zogenaamd goedkoopste autosupermarkt, ooit wel anders ervaren.  Gladjakkers met handige verkopers-praatjes.  Maar wààg het niet om een simpele vraag te stellen, want dan moeten ze 't gaan opzoeken in de brochurekes. (Duh, 'k zou daar de kieke-boebelen van krijgen.  Dan kan men véél beter een kapstok zetten.  Brochures nalezen kan 'k zelf ook wel)

Ik was eigenlijk zinnens om deze garage nog een kans te geven.  Schoonpa is daar eigenlijk altijd goed geweest, vandaar.  Maandag toch nog 's naar de hoofdverdeler geweest.  Ik verwachtte er eigenlijk niet veel van, maar kreeg dan toch een aanzienlijk betere offerte.

Eén ding heb ik nu wel geleerd.  Laat je niks wijsmaken : de "goedkoopste autosupermarkt" is niet goedkoper.  Wie bij de merkdealer gaat, krijgt ook wel kortingen voor mekaar.  En wie een béétje handig is, weet ook met de overnameprijs nog wat uit de brand te slepen.  Kwestie van een beetje te dùrven pingelen.  En dàt heb ik een tikje van m'n schoonvader geleerd.  Ik heb hem ooit zien pingelen dat ik er wat ongemakkelijk van werd.  Bijvoorbeeld tegen een schrijnwerker die een offerte kwam maken voor nieuwe ramen, dubbel glas.  Keek schoonpa naar mij "Zeg, da's straf.  Bij die andere gisteren, waren er voor die prijs de vliegenramen er toch mee inbegrepen hé, of vergis ik mij nu ?", wijl hij naar mij gebaarde om even mee te spelen.  Ik zie m'n echtgenote vanuit de keuken nog naar ons kijken van "Wat zegde gulle nu, seg ?  Zo liegen !".  En we hadden 't blijkbaar goed gedaan ook.  Want guess what : de offerte die we finaal op papier kregen, viel toch wel een stuk gunstiger uit, zekers ?  En hoe hij 't soms klaarspeelde, snapt geen kat.  Maar : élke keer als hij meereed om materialen, sleepte hij toch wel een korting in de wacht voor ons.

Zelf heb ik ervaring met de hoofddealer, mensen helpen staat in hun handboek, ik kan hem aanraden.

Fijn om te lezen.

Over je wagen, er is 1 ding waar die niet tegen kan, prutsen met zijn elektriciteit, doe je dat dus niet ga je geen problemen hebben.
Er zit multiplex bekabeling in je wagen, met 1 kabel kunnen verschillende zaken gestuurd worden via pulsen.
dwz. al hetgeen er achteraf bijgeplaatst is moet in de computer geactiveerd worden, bvb je wilt je radio veranderen door een aftermarked, programeren via lexia systeem Citroën.
Een heel belangrijke, de batterij, nooit voor starthulp spelen of starthulp aan iemand vragen, er mogen geen vonken of piekspanningen gemaakt worden.
Voor welke reden dan ook, je accu mag enkel afgekoppeld worden als de sleutel uit het contact is.
Dat is niet om u bang te maken want als je eraf blijft werkt het feilloos maar op het Citroën forum zie ik geregeld zelfklussers die het beter weten en achteraf toch naar de garage moeten bellen.

Nee, iemand helpen starten dmv startkabels, of mezelf ermee laten, doe ik sowieso niet.  Als dat voorvalt, laat ik dat wel over aan een garagist of depanneur.

En wat die electriciteit betreft, voeg er maar gerust een regeltje aan toe : een trekhaak of dergelijke laten plaatsen bij de zelfverklaarde goedkope autosupermarkt.  NIET doen !  Laat maar over aan deftige merkdealer.

Die THP motor zit ook in de mini, hebben ze samen met BMW gemaakt, variabele kleppen met vanos systeem, geen onderhoud overslagen dus.

De verkoper zei daar iets over, ja.

Mooie koop, succes

Dank je.

(edit : sorry als dit te vér off topic begint te worden)
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 januari 2018 - 11:52:26 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone