Paar dagen naar Frankrijk geweest met een BMW 216 active tourer omdat de Honda paar dagen voor vertrek zijn airco de geest gaf en de Saab een paar tweaks nodig heeft.
Bij Sixt eentje gaan huren.
Geweldige manier om eens ervaring met iets onbekend op te doen.
Al bij al een positieve ervaring, rijcomfort vond ik hoog, hij ligt prettig op de baan en ook al was het de instapper een 216i was hij krachtig genoeg.
het verbruik met 4 personen en de koffer vol (want dat is zeker een minpunt, de Honda Jazz zijn koffer is minstens even groot) 7.3l/100 aan 130 en een hoop stadsverkeer is in mijn ogen normaal. Circa 700km met een tank is goed te doen.
Stuur mocht net een tikkeltje groter zijn, als ik het ruim instelbare stuur naar mijn goesting had staan kon ik net alles op het dash lezen, dat mocht dus ruimer zijn.
Het centrale scherm mocht voor mij minder recht op de auto staan maar iets gedraaid naar de bestuurder (ik ben dan ook de Saab gewoon), verder snap ik niet goed dat een scherm wel de indruk geeft in het dash te kunnen verzinken er zo lomp vast bovenop staat.
Ook spijtig dat het geen touch screen is, nogal lomp in gebruik met die centrale keuzeknoppen.
Ofwel heb ik hem niet gevonden ofwel mis ik gewoon een uphill assistent, in deze wagen is het knopje van de handrem gebruiken niet van deze tijd, welk wel perfect werkt, je krijgt duidelijk feedback in je rempedaal als je de handrem opzet, kun je dus wel blind doen.
De start stop functie zette ik standaard bij het starten uit, beide knoppen staan trouwens verstopt achter het stuurwiel, die kunnen dus beter een andere plaats krijgen .
De parkeerassistent werkt heel goed maar is nogal van de bange, bij minder dan 30 cm geeft hij een continue toon en op het scherm rood, daar moeten ze van mij echter niets aan veranderen dat ding doet wat hij moet doen, duidelijk.
De Collision Warning is 2 keer afgegaan, ook al was ik bij de pinken, ik was blij verrast dat de BMW het ook was , City Braking voor voetgangers geen idee maar kan me voorstellen dat het wel een plus is.
Heel aangenaam is de cruisecontrol en limiter, werkt super zonder meer, ook het feit dat je hem ineens in stappen van 10 omhoog of omlaag kunt zetten waarbij hij remt of direct accelereert , ik vind hem geweldig.
Pinkers, dat is even wennen, maar ze staan dus op de BMW
en dragen bij aan het rustig rijplezier door het volledig elektronisch knopje.
Ook al ben ik eerder normaal van bouw de lendesteunen stonden bij mij max open, kan me voorstellen dat een zwaarder persoon daar moeite mee heeft. Zit was perfect in te stellen voor een goede houding.
Spiegels zijn goed, je kunt perfect achter je inschatten wie waar zit, ook het over de schouder kijken geeft genoeg zicht maar en dat is eigenlijk een grote, wat een dode hoek met zo'n massieve A stijl, dat extra ruitje helpt je niks, want achter dat ruitje heb je dus weer zo'n massieve stijl, die moeten ze echt kleiner maken.
Draaicirkel vooruit achteruit voor bvb. inparkeren, ja voor mij een genot, een Saab 9-5 estate gewoon te zijn
Dus om samen te vatten, perfecte wagen om met 4 volwassenen te reizen, ook de achterste hebben een ruime zit met minimaal in te stellen rugleuning, staan de zetels echter zo ver mogelijk achteruit dan heb je weinig bagageruimte.
Het is echt een heel fijne wagen maar zou hem nooit kopen vanwege de kleine koffer, de te forse A stijlen, ik geef hem een 8+