Even gezellig naar Kortenberg (tussen Leuven en Brussel) om wat spulletjes voor de komende gezinsuitbreiding op te halen bij m'n schoonzus. Ik draai na Hoogstraten de snelweg richting Antwerpen op... en kom gezellig na een halve kilometer in een enorme file te zitten. Blijkbaar is het nodig om vijfhonderd meter nieuw wegdek op de Antwerpse ring te smijten, op een plek waar het asfalt er nog op 't eerste zicht redelijk gladjes bijligt. De aanloop naar die plaats heb ik nu wel even uitgebreid mogen bekijken; daar liggen nog veel plaatsen met enorme gaten, golvende patches en glibberige teervoegen in het golvende wegdek...
En overal langs de weg, op de vluchtstroken, in vluchthavens, links op geasfalteerde brugdekken... Overal mensen met kokende motoren. De doorsteken die niet helemaal waren afgezet met beton werden veelvuldig gebruikt, evenals de claxons van het verkeer uit de andere richting.
Een paar Litouwers voor me, uit een roestig busje, gingen gezellig naast hun busje lopen om een sigaret te roken, verder zag ik blote voeten op dashboards, uit ramen, busjes met open schuifdeuren, wild telefonerende chauffeurs, mensen die hun stuurwiel zowat opvraten van frustratie, dringers, bumperklevers (hoewel ik daar wonderbaarlijk genoeg na 100 meter van was verlost. Houden de mensen net van de geur van verse frieten?

), een paar Fransen die er een sport van maakten om een enorm gat te laten vallen tussen hun voorgangers en henzelf, om daarna het wereldrecord snel optrekken te verbeteren over 200 meter...
Intussen op de andere rijrichting ineens een zwaantje, een ambulance en een kip-in-blik (politiebusje) met toeters en bellen, daarna vijf verschillende brandweerwagens in volle vaart...
Ach, zo zie je nog eens iets in drie uur tijd. Straks maar eens even kijken of m'n remlichten niet zijn doorgebrand, want het ging nog te traag vooruit om het op de kruip van de automaat te doen.
En dan kom je uiteindelijk bij de "werk"-zone. Wat je daar allemaal ziet tart elke verbeelding. Ik moest spontaan aan
dit filmpje denken uit het BRT-archief.
Vanaf de Antwerpse ring naar Brussel en dan naar Kortenberg ging gelukkig wel vlot. Even dacht ik onderweg dat er een helikopter boven me zat, maar het bleek een Franse motorrijder te zijn die schijnbaar nog nooit van een uitlaatdemper had gehoord. Kan ik me voorstellen, want na een ritje van een half uur op zo'n ding hoor je vast nooit meer ergens iets van. Letterlijk.