Voor Be is vooral een "stevige" metallic lak voor de carrosserie van belang...
Maar snelheid en vooral tussenafstand speelt ook een rol, als het in de praktijk toch realiseerbaar is.
Ook wind en waar ge achter rijdt (rijstijl/type/camion...) speelt een rol, natuurlijk vooral of de (auto
snel) weg onderhouden is....
In jonge jaren reed ik regelmatig snel > 220 kmh op de Autobahn... dan is nog het fijnste opvliegend steenkorreltje ook goed voor een putje in de carosserie of voorruit en schijnwerpers.
Porsches hadden toen na ca 100.000 km of minder d´office beter een nieuwe vooruit nodig (waren niet zo duur (= verzekering

) vergeleken met een grote inspectie), de lak was al happiger zeker als men geen metallic-lac had.
Metallic opspuiten is wel duurder maar gaat veel langer mee (tot ge het toch ziet)
Voor de niet-metallic lakkleuren kon men beter wel extra een ferme klaarlaklaagje bijnemen tegen betaling (was populair toen zeker bij zwart of donkere kleur). Gewoon rood was zeer gevoelig -
ook voor de zon-.
Nieuwste campagne langs de snelweg is ook weer brullen van het lachen:
"Het enige medicijn tegen ongevallen is trager rijden"
Ge zou het ook domme radeloosheid kunnen noemen...Dat zal de 5-10 % onverbeterlijke echte snelheidsduivels overtuigen...
De verkeersdoden zijn in 2009 serieus gestegen
+ 7% op de snellere wegen sinds ze veel trager rijden door flitspalen en bermtoeristen...

Op nationaal vlak
Tabel 3 : Ongevallen geregistreerd door de lokale en de federale politie
Federale Politie:
Voortschrijdend jaartotaal december 2009 Voortschrijdend jaartotaal december 2008 Verschil JT 2009/JT 2008 Evolutie in %
Aantal geregistreerde doden ter plaatse 153 143 10 7,0%
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202009.pdf
In 2009 gaat Be alweer serieus achteruit (sprake van 10 % in barometer) tov de meeste landen in Europa...