Het feit dat de brug smal oogt kunnen we enkel toejuichen daar het de weggebruiker ‘psychologisch’ zal aanzetten tot het matigen van zijn snelheid."
"Uiteraard dient bovenal het snelheidsregime gerespecteerd te worden. Overdimensionering van rijwegbreedtes heeft er in het verleden (kijk maar naar de typische gewestwegen) vaak toe geleid dat de aanbevolen snelheid niet gerespecteerd werd, met hoge ongevallencijfers tot gevolg."
Mijn trap thuis is ook overgedimensioneerd. In mijn domheid had ik de architect gevraagd om een comfortabel brede trap met stroeve treden te voorzien in plaats van een kieketrapje. Had ik dat maar beter niet gedaan ! De brede trap met zijn stroeve treden is veel te gevaarlijk, want iedereen stormt er te snel op en af, met als onvermijdelijk gevolg dat er een ongeluk is gebeurd: iemand is op zijn poep drie treden naar beneden gescho-scho-schoven.
Gelukkig heb ik op tijd - vóór er nog zoiets ernstig gebeurt - inspiratie gevonden in de raad van een wijze ambtenaar, en ingezien dat een overgedimensioneerde trap met stroeve treden weliswaar comfortabel lijkt, maar tevens een groot gevaar is, omdat het aanbevolen
trapafdaalsnelheidsregimeHL niet wordt gerespecteerd. Om die snelheid te drukken en dit soort ongevallen in de toekomst te vermijden, heb ik vandaag op treden 1, 3, 5, 7, 9, 11 en 13 afwisselend links en rechts een bloempot geplaatst, en op treden 2, 4, 6, 8 en 12 over de volle breedte een losse driedubbelgevouwen keukenhanddoek gelegd. Dit zou de trapgebruikers er psychologisch moeten toe aanzetten om hun snelheid te matigen.
Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten !