Voor de rest ben ik het wel volmondig met je eens dat je dan beter eventjes uit de weg gaat, en geen praatjes moet maken op de openbare weg, dat wel. 
En niet alleen om een praatje te slaan.
Als mijn echtgenote Leslie van haar werk komt, rijdt ze voorbij een huis waar ze ook een zwarte labrador (Luna) hebben. Dikwijls ligt die buiten vóór het huis, en ze kent de auto van Leslie al heel goed. Dan stapt Leslie even uit om haar een snoepje te geven en haar even te aaien, waarbij ze ligt te rollebollen van plezier.
Niet zelden staat er daarbij een auto achter de hare te wachten, want de straat is daar te smal om elkaar te kunnen kruisen of voorbijrijden. Nog nooit heeft zo een achterligger zelfs maar enig teken van ongeduld geuit. Integendeel, ze zitten in hun auto met een glimlach te kijken naar wat Leslie met Luna doet, of ze stappen uit en komen ook Luna aaien.
Zelf riskeer ik het niet met onze labrador, maar er komt hier al jaren elke dag een andere labrador (Balou) door onze straat gewandeld, wijl hij nooit aan de leiband is, en de kinderen die hem vergezellen, een heel eind achterop lopen. Als Balou zin heeft om de straat over te steken, dan doet hij dat, of er nu een auto aankomt of niet. Nog nooit heeft hij een ongeval gehad. Want ze vliegen hier door onze straat, waar een snelheidsbeperking van 30 km/h geldt, tegen meer dan 50 km/h. Maar als ze Balou zien, rijden ze hem nog trager dan stapvoets voorbij.
Soms moet er hier ook eens iemand in de remmen omdat een andere chauffeur (niet zelden stokoud of met wat te weinig bloed in zijn alcohol) zich misrekent. Nog nooit heb ik hier daarbij een claxon gehoord of grootlichten zien flitsen. Als ik hier al eens een claxon hoor, is het telkens om de aandacht te trekken van iemand die ze willen groeten.
Er wordt hier ingehaald, waarbij de inhaler weet dat de ingehaalde wel wat zal vertragen, want anders heeft de inhaler te weinig afstand wegens een tegenligger (dat doen ze natuurlijk alleen maar als de ingehaalde ook een BGL-kenteken van hier heeft).
Ik ben me er bewust van dat vele Belgen zich niet zouden kunnen verzoenen met een dergelijke leefwijze. Maar waar denk je dat de mensen het gelukkigst leven?