Gisteren nog eens naar Salzburg gereden.
Onze vriend Michel toont dan wel geregeld aan dat alvast het verkeersbeleid in Oostenrijk beter is dan in België. Maar de praktijk op de weg verschilt maar zeer weinig van die in België: regels aan hun laars lappen, agressief rijgedrag, enz.
...
Tip voor als je ooit naar Salzburg rijdt: als je geen navigatiesysteem hebt, neem dan een goed stadsplan mee, waarop de talrijke eenrichtingsstraten aangeduid staan. Want uit Salzburg keer je nooit terug langs dezelfde weg als je er heengereden bent
...]
Thx, voor de tip Jozef, in Salzburg was ik nog niet, het zou wel eens kunnen dat ik volgende keer rustig een
café ga meepikken.
Betreft veiligheid kan Oostenrijk het idd statistisch beter als nu met hun verzorgde weginfra.
Maar de algemene mentaliteit is idd niet zo als de Duitse.
A staat ook nog boven het EU-gemiddelde betreft verkeersdoden per inwoner.
In 1997 was Oostenrijk zelfs iets onveiliger als Be...
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2469.msg28407.html#msg28407
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Austria 1 027 1 105 963 1 079 976 958 956 931 878 768 730 691 679 633
Belgium 1 356 1 365 1 500 1 397 1 470 1 486 1 353 1 215 1 163 1 089 1 069 1 071 944 955*
België had in 1996 10,143 milj inw of 13,37 verkeersdoden per 100.000 inwoners
België had in 1997 10,17 milj inw of 13,42 verkeersdoden per 100.000 inwoners (bron statbel)
Oostenrijk had in 1996 7,959 milj inw of 12,9 verkeersdoden per 100.000 inwoners
Oostenrijk had in 1997 7,968 milj inw of 13,87 verkeersdoden per 100.000 inwoners (bron http://www.statistik.at/ )
daarna bleef Oostenrijk een sterker dalende trend hebben als Be, wat helemaal niet zo moeilijk is... 
Be had in 2009 955/10,8 milj = 8,84 verkeersdoden/100.000 inw.
A had in 2009 633/8,3 milj = 7,62 verkeersdoden/100.000 inw.
2009: EU-27 landen, gemiddelde = 7 verkeersdoden/100.000 inw.
De top 10 ligt quasi vanaf 5 verkeersdoden/100.000 inw.
Waarbij België nog eens extra -achteraan- in de EU-lijst opvalt, ondanks dat Be zeer dichtbevolkt is.
Hoe dichtbevolkter een Land/Gewest/deelstaat is des te minder vallen er verkeersdoden/inwoners.
Betweter-mentaliteit-Be heeft wel de
slechtste gordeldracht van al deze landen, en dit in verbinding met de meeste *obstakels* langs de wegen, en nog wat extra gefrustreerde foert-mentaliteit ... waar de overheid niet onschuldig aan is... geeft deze eilandpositie in West-Europa, waarbij vooral Vlaanderen al ca. 4 jaar de traagste snelheidsmaxima heeft van gans Europa, en zeker de laagste gereden snelheden (door het drukke verkeer), maar het helpt duidelijk niet...
(*vooral door de massa´s verlichtingspalen, uniek in Europa*)
Waarom heb ik het vermoeden dat enkel een veel betere gordeldracht dit verschil met Oostenrijk al kan wegwerken ?
Alhoewel de Oostenrijkers ook niet bij de beste gordeldrachtlanden zijn, maar een ongeval aan 30 kmh -tegen ongevalverzwarende obstakels- kan tenslotte al dodelijk zijn zonder gordel. Daar gaat het Be-trager-traagst-beleid ook zeer weinig aan verhelpen...
http://www.oeamtc.at/a1133960/
Das Anschnallverhalten der Österreicher im Pkw
Frauen sind generell risikobewusster als Männer. Am Fahrersitz schnallen sich 92 Prozent der Frauen (Männer: 88 Prozent) an, am Beifahrersitz 93 Prozent der Frauen (Männer: 81 Prozent). "Dass auch auf der Rückbank Gurtpflicht besteht, ist noch nicht in das Bewusstsein aller Menschen vorgedrungen", sagt der ÖAMTC-Techniker. Nur rund 52 Prozent der Frauen und 46 Prozent der Männer schnallen sich im Fond an. Im Jahr 2007 verunglückten insgesamt 1.361 Pkw-Lenker ohne Gurt, 130 von ihnen wurden dabei getötet, 320 schwer verletzt (alle Zahlen Statistik Austria bzw. KfV, 2007). "Kurz gesagt trugen 33 Prozent der Unfalllenker ohne Gurt schwere bzw. tödliche Verletzungen davon", resümiert Lang.
Vergelijk
Be: 65 % 1-chauffeur-op-3-rijdt-zonder-gordel-tijdens-nationale-actieNu ga ik weer serieus off-topic, allez al die (evolutie) járen waar Be afglijdt, heb ik wel echt meegemaakt (maar niet vandaag).
Door mijn gependel, vooral tussen D en Be, ook door NL en naar A
