Deze week heb ik 4 keer de trein genomen voor een relatief lange afstand, 2x 150 km en 2x 140 km. Alle 4 zijn ze precies op tijd vertrokken (en dan bedoel ik tot op de seconde) en allemaal zijn ze ook exact op tijd toegekomen.
1. Baoji - Xi'an: een zg. D-trein, wat een gemiddeld snelle trein is (kruissnelheid 200 km/u), 150 km, 1u 19 min, 6.75 euro in 1ste klasse. Ik had een gereserveerde stoel en de trein was kraaknet, als surplus zeer vriendelijk en correct treinpersoneel.
2. Xi'an - Hua Shan: een trein zonder voorletter (4096), de laagste categorie hier in China, relatief traag dus, 140 km op 2 u voor 1,15 euro, gereserveerde stoel, geen eerste klasse aanwezig in deze trein. Hoewel het materiaal erg oud was bleek het wel in orde en relatief schoon.
3. Hua Shan - Xi'an: een zg. G-trein, 140 km in 35 min

, relatief duur, 11 euro in eerste klasse. Eigenlijk hetzelfde verhaal, kraaknet, personeel supervriendelijk en stipt. Kruissnelheid van deze trein is nu nog beperkt tot 300 km/u, dit wordt later opgevoerd tot 380 km/u.
4. Xi'an - Baoji: in principe de omgekeerde route van 1., zelfde vaststellingen.
Waarom kan China al zijn treinen prima op tijd laten rijden en lukt men daar in Belgie absoluut niet in? Het personeel van de chinese spoorwegen werkt ook voor 'de staat' zoals in Belgie maar hier zie je nog dat ze trots zijn op hun job, iets wat je in Belgie nooit ziet. Ze zijn zeer hulpvaardig. Toen ik na een nacht klimmen naar de toppen van Hua Shan in het station aankwam waaren er slechts 5 min over tot de trein toekwam. De loketbediende gaf snel door aan de beveiliging dat er enkele personen zouden komen zonder ticket zodat we toch naar de perrons konden. Iedereen wist dat we eraan kwamen en we werden keurig naar de juiste plaats geleid op het perron. Men had zelfs de trein opgeroepen om te vragen op welke wagon er nog plaats was (treinen in China zijn zeer lang, de wagons zijn langer dan in Belgie en een trein van 15 wagons of meer is geen uitzondering).
Ik heb dus Hua Shan overleefd, volgens sommigen de gevaarlijkste 'hike' in de wereld. Oordeel zelf maar op
http://www.ssqq.com/archive/vinlin27d.htm. Ik gekozen voor een traditionele nachtbeklimming over de route van de Tang Dynastie om dan op tijd op de oostelijke top de staan voor de zonsopkomst.