Een peulschil van de totale kosten van de Duitse autosnelwegen.
Maar het blijft een 3,2 miljard-dikke schil wat ze kunnen investeren in hun wegen, ook al is het hier en daar maar herstellen van vangrails en het aanleggen van camionparkings... bvb

In het beste geval kost een kilometer autosnelweg 4 à 6 miljoen Euro (1/4 voor de eigenlijke aanleg, 3/4 voor nevenkosten) (bron). Bij complexe gedeelten lopen deze kosten op tot een veelvoud ervan. Reken maar uit: Duitsland heeft 12.819 km autosnelwegen.
Idd, duurzame snelwegen is uiteindelijk op lange termijn goedkoper.
Alleszins beter als dat duur gepruts in Belziek, die daardoor nog xxx-miljoenen/jaar extra verliezen door files. Vergeet die logistieke poort Vlaanderen maar, de Nederlanders nemen de cadeau graag aan. (men hoeft maar (jarenlang) de snelweg Venlo naar Eindhoven te doen (A67) en men ziet de evolutie van de Europese logistiek met eigen ogen... bvb
http://goo.gl/maps/GwlOl A67/A73 knooppunt niet ver van de Maas boven-westelijk Venlo, en het logistiek park-NL groeit verder > 100 kilometers van de Vlaamse havens en vooral Rotterdam.
Vroeger uitgestrekt landschap en weideland nu :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Venlo_Trade_Port
Eind jaren 80 werd het Trade Port concept ontwikkeld. Dit concept behelst ontwikkeling van de industriële en logistieke sector in de Noord-Limburgse gemeente. Door gebruik te maken van verschillende modaliteiten wilde de gemeente bedrijven overhalen vestiging op de bedrijventerreinen te overwegen. Intussen is het succes van de toegepaste formule bewezen, aangezien na Venlo Trade Port enkele bedrijventerreinen met hetzelfde concept volgden.
Logistiek knooppunt
Mede door dit concept is Venlo in de tussenliggende periode uitgegroeid tot het derde logistieke knooppunt van Nederland.[1] Ook heeft de gemeente intussen tussen 2004 en 2008 de titel Logistieke hotspot van Nederland (prijs voor beste logistieke knooppunt) weten te behalen. In 2010 en 2011 lukte dat nogmaals, beide keren in samenwerking met Venray)[2]
LocatieVenlo Trade Port wordt omsloten, beginnend ten noordwesten, door Knooppunt Zaarderheiken, de A67, de Maas, de Venrayseweg, de Groot-Bollerweg en de Sevenumseweg. Rond 1990 werd een bedrijfsverzamelgebouw gerealiseerd dat de nieuwkomende bedrijven zou gaan faciliteren.
Vervolg
Het destijds geïntroduceerde concept kreeg een vervolg (chronologisch) in de volgende bedrijventerreinen:
Trade Port West
Trade Port Oost
Trade Port Noord
Deze laatste is momenteel nog in ontwikkeling, en kan waarschijnlijk nog een vervolg krijgen na afloop van de Floriade die in 2012 in de regio Venlo wordt gehouden. Opmerkelijk hierbij is wel dat Trade Port Noord een andere identiteit zal hebben dan de andere Trade Ports. Waar bij de andere Trade Ports de nadruk vooral ligt op logistiek en industrie, krijgt Trade Port Noord vooral een duurzaam en ecologisch karakter.
Je ziet het aan de
data (eind jaren 80 = val van de Muur) en de Nederlanders vlogen erin... en de Vlamingen sliepen voort... en discussieerden nog jaárenlang over de chaosrotonde van snelwegknoopunt Lummen (pas 2012 afgewerkt) en de Noord-Zuid snelweg door Limburg... en het Ijzeren Rijn-geeuw verhaal...
euhm waar was ik ... verder heeft D nog een pakje Autobahnen die geen Bundesautobahnen zijn: (dat weet je)
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Autobahnen,_die_keine_Bundesautobahnen_sindEn nog een hele rits autobahnähnlicher Straßen :
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_autobahn%C3%A4hnlicher_Stra%C3%9FenSpanje heeft ook een serieuze inhaalbeweging gedaan (dankzij "EU-steun") betreffende *snel- en autowegen, daar is het nu veel rustiger-veiliger rijden (wegens crisis ook), lijkt nu wel of ze zijn overbouwd met snelwegen...
Spanje is opmerkelijk omdat ze
na 20 jaar van de 22 plaats naar de 8e plaats opgeklommen zijn qua verkeersdoden/inwoners;
nl van
227 verkeersdoden/miljoen inw. in 1991 naar
50 verkeersdoden/miljoen in 2011.
Vergelijk BE: van 16e plaats (
188) in 1991 naar 20e plaats (
79 verkdoden/milj).
Spanje heeft wslk ook daardoor de hoogste procentuele evolutie gedaan op de EU-verkeersveiligheidsladder.
http://es.wikipedia.org/wiki/Anexo:Autopistas_y_autov%C3%ADas_de_Espa%C3%B1a
A 31 de diciembre de 2009 la red de vías de alta capacidad estaba compuesta por 15.621 km, lo que supone el 9,4% del total de carreteras de España, convirtiéndose así en el tercer país del mundo tras los EE.UU y China por número de kilómetros.[cita requerida]
http://en.wikipedia.org/wiki/Highways_in_Spain
As of 2008, there are 15,152 km (9,415 mi) of High Capacity Roads[1] (Sp. Vías de Gran Capacidad) in the country. There are two main types of such roads, autopistas and autovías, which historically differed in the strictness of the standards they are held up to
Spanje heeft nu
13.515 km autosnelweglengte volgens "norm". (heb ik eerder al opgezocht, dus sinds enkele jaren meer als D)
Capaciteit (lengte*rijstroken) heb ik geen cijfers.
Oosteuropese vrachtwagens zijn bijna allemaal overladen en technisch niet in orde.
En lopen geregeld tegen de
Polizei-lamp neem ik aan..., maar of dat helpt...
1990? Ik denk dat je verwart met de Duitse eenmaking op 3 oktober 1990.
In Berlin is de muur gevallen in de nacht van 9 op 10 november 1989.
Idd, ik weet het maar al te goed, ik rond november 1989 af naar "statistisch jaar 1990" wat het beginnende transitverkeer betreft door de val van het Ijzeren Gordijn.
Ik deed altijd de A44 Kassel-Dortmund-... -vanuit op-afrit Meerhof- daar kwamen ´de Ossies´ dikwijls hun "versgekochte west-occasies" voor het eerst ´uittesten´ (lente 1990 als de sneeuw weg was... )...
Dat laatste deelstuk A44 van pakweg Soest naar Kassel was een van de rustigste O_W_O autobahnen van Duitsland, maar dat veranderde zeer snel na de val van de Muur...
http://de.wikipedia.org/wiki/A44 De
meute Oost-camions kwamen pas echt een heel tijdje later.
Het eerste transitverkeer was natuurlijk pakweg 95% West naar Oost, eindelijk kon het Westen hun massa´s ocassiebakjes kwijt in het Oosten... niet lang daarna schoten de omniumverzekeringen (wg diefstal) pijlsnel omhoog... ander verhaal...