bigbags moeten eigenlijk foliegewikkeld worden om vormstabiel te zijn.
Ik kruip daar vanboven op en bind die met de lussen allemaal aan elkaar vast zodanig dat er geen een van tussen kan glippen.
Normaal kan er dan niets meer gebeuren tenzij bij echt zware ongevallen (kantelen of zo).
En dan nog enkele riemen er over om geen boetes te krijgen en hopen dat ik die riemen dan niet kwijt ben tegen dat ik op mijn bestemming toekom.
@Bert lukt dat nog een beetje om de melk vast te binden wanneer je tankwagen voor 80% gevuld is? Oja, de 20/80% regel is altijd stipt toegepast waarschijnlijk.
Neen, maar de compartimenten in de juiste volgorde, met de juiste hoeveelheid laden wél. Gaat perfect, we weten exact hoeveel liter melk we aan het laden zijn. Zowel de liters van die bewuste boer, als de totale liters in de camion. En er dan nog rekening mee houden dat je met een vloeistof rondrijdt, en je bent toch al een aardig eind op de goeie weg.
Het enige écht vervelende, zijn soms die leveraars die thuis ook melk of hoeveproducten verkopen. Je weet bij sommigen van hen nooit op voorhand hoeveel melk er klaar zal staan. We hebben er zo 1e, waar ik vannacht naartoe moet. De ene keer, staat daar ruim 8.000 liter, de andere keer moeten we doorrijden zonder iets te laden. En wààg het vooral niet om melk mee te nemen, die hij niet wou leveren. Is daar ooit 's nachs al gebeurd. De collega moest overdag de teveel geladen melk, terug gaan overpompen bij die boer.
Was knap lastig. De ene keer kom je met een halve camion binnen. En de andere keer, knijpt ge uw benen toe om ze nog mee te krijgen. Intussen heb ik zijn GSM nr laten opslaan door onze werkgever. Zo kunnen we bij vertrek die boer bellen, en zegt hij ons of we moeten komen, en hoeveel melk er ongeveer zal staan. Dan weten wij of we die melk meekrijgen. If not, moeten we bellen naar een andere rit die daar in de buurt rondtoert, om er ook een deel op te halen.
Met compartimenten kan je inderdaad nog wat doen en wanneer je zelf een pomp hebt kan je nog eens een uur overpompen van de ene in de andere.
Niet alle tankwagens zijn echter onderverdeeld in compartimenten of hebben een pomp.
De laatste tankwagen waar ik mee gereden heb had een inhoud van 30.000 liter zonder compartimenten en wanneer ik 22.500liter geladen had woog het hele gespan ongeveer 44 ton.
Dan moet je kiezen welke boete je zal betalen bij controle.
Toen ik bij jullie reed had ik geen pomp en woog het ding leeg ook een stuk minder maar had ook geen onderverdeling in compartimenten maar wel een tankinhoud van 34.000 liter. Die van mijn collega zelfs 36.000 liter.
Die opleggers waren oorspronkelijk aangekocht om olie te vervoeren met een lichter soortelijk gewicht waardoor ze toen volledig vol amper 40 ton haalden voor het volledig gespan.
Ik heb toch ook wel vaak medelijden met vrachtwagenchauffeurs. Zoals gisteren; hangt daar een kieken met zijn auto tegen - ik schat - 80 km/u op de snelweg. De vrachtwagen plimpt al eens om hem wakker te maken, in de hoop dat hij wat sneller rijdt. Niks ook niet. Als er dan plaats voldoende is (achter mij was een groot gat), begint de vrachtwagen met inhalen. Gaat vrij vlot, snelheidsverschil van een 10 km/u, tot dat kieken in het oog krijgt dat hij wordt ingehaald door die vrachtwagen. Gas er op natuurlijk, want opeens zie ik de vrachtwagen niet meer verder voorbij komen. Wat er verder gebeurt is, weet ik niet.
Gisteren dan ook een flauwe plezante met een Fiesta die aan het begin van de oprit stopt omdat er voor ons een vrachtwagen reed. Zal gedacht hebben dat zijn bakje niet snel genoeg kon optrekken ofzo? Geen idee. Vertrekt dan uiteindelijk weer, om 1/4 van de oprit te gebruiken en de volle lijn over te knallen aan de geweldige snelheid van 70 km/u. Als je zelf de oprit volgt tot het einde, en je haalt anderen in op de snelweg, valt dat dan onder rechts inhalen?
Ik heb niet de intentie om op de oprit 70 km/u te blijven rijden omdat er altijd wel mensen zijn die niet snappen dat zo'n oprit lang is en je daar ook snelheid kan maken.
Deze morgend dan 2 kiekens met een vrachtwagen. De eerste was zwaar geladen en reed een 50 km/u op de secundaire wegen hier. Beiden gaan voor mij de snelweg op. Op de oprit: 40 km/u. Op de oprit parallel met de snelweg: 50 km/u. Kieken 2 is dat beu en smijt zijn vrachtwagen naar links, om de eerste in te halen.
Met een vrachtwagen voor een rij wagens aan 120 km/u insmijten aan 50 km/u?! Pakt zo'n mannekes hun rijbewijs eens rap af; hetzelfde voor de automobilisten die zoiets lappen, hoewel die die klap tenminste nog zouden voelen.
Toont aan dat men nooit mag veralgemenen vooraleer men het volledige verhaal kent en dat is nu net het probleem bij vele weggebruikers.
Het is niet enkel nodig om je voertuig deftig te kunnen besturen maar zeker ook om te beseffen wat er rond je gebeurd.