Gisteren in de krant: rechter was zeer mild voor tante nonneke voor een 4de graadsovertreding. [...] Wie anders gaat de boodschappen doen, en de andere zusters naar de dokter voeren?
Ach zo... ik dacht al dat je met "tante nonneke" prinses Mathilde bedoelde... niet dus...

Twee bladzijden verder een artikel over een bejaard koppel dat het rode licht en de slagbomen moet hebben genegeerd. Titel: trein grijpt auto. Duh! Alsof de treinbestuurder de schuldige zou zijn.
Ik kan begrijpen dat je op een bepaald ogenblik niet meer geschikt bent om met een auto te rijden, omdat je teveel en/of te gevaarlijke fouten maakt.
Maar rode knipperlichten, een belsignaal én slagbomen negeren, dat kun je toch zo maar niet per vergissing doen, dunkt me.
Gelukkig lees ik vandaag in de krant dat déze man z'n lesje geleerd heeft: hij zet z'n auto aan de kant.
Hij had geen keuze, want zijn auto is klaar voor de schrootpers.
Waarom kan bvb in Nederland wél, wat hier quasi nooit gebeurt? In Nederland kan het CBR bepaalde chauffeurs tegen zichzelf beschermen, als 't niet meer gaat. Dat kan -afhankelijk van bepaalde onderzoeken- gaan van beperkingen opleggen, tot definitief inhouden van het rijbewijs. Beperkingen bvb: niet meer 's nachts/bij duisternis rijden.
Intrekking van het rijbewijs kan in België door bijvoorbeeld de kinderen gevorderd worden, maar het is een zeer moeizame procedure, die veel medewerking van de huisarts vergt.
En before someone starts. Ja, ik heb wel degelijk respect voor de ouderen onder ons. En ja, ooit zal ik (hopelijk) ook wel ouder worden. En zullen mijn reflexen, mijn zicht etc. minder goed worden. Hopelijk zal ik 't dan zélf op tijd in de mot hebben, en mijn wagen aan de kant zetten. If not, dan hoop ik NU dat we tegen dan zover gevorderd zullen zijn, dat anderen 't nodige zullen doen. Ofwel mij beperkingen opleggen, ofwel inhouden. En neen, makkelijk zal het dan niet zijn. Maar alles beter dan dat niemand wat onderneemt, en we als maatschappij vrolijk aan de kant blijven staan en ernaar kijken .... tot het 's grondig mis gaat.
Zo denk ik er ook over.
Nu al, als ik wat gedronken heb, en mijn vrouw stelt voor om te rijden, maar ik daar nooit het minste probleem over.