En verleden week op de radio dat er een dalende trend in het aantal ongevallen was...... 
Wslk enkel die waar de politie bijgehaald werd, dus enkel door hun geregistreerde met doden en-of "gewonden", de zogenaamde letselongevallen; ongevallen met enkel materiele schade worden sowieso niet geregistreerd of statistisch bijgehouden in BE. (enkel door de verzekeringen)
Voor lichtgewonden komt de politie al meestal niet meer, en zeker niet als me ze niet oproept of nodig heeft (discussie schriftelijke schuldverklaring).
En als men dan de registraties van de zwaargewonden (>24 h ziekenhuis) door een verkeersongeval met de door de politie ingediende statistische zwaargewonden degeljk onderzoekt dan komen de flagrante verschillen boven water; namelijk 2,5 meer zwaargewonden in de ziekenhuizen als in de statistieken terechtkomen, natuurlijk zijn dat hoofdzakelijk verkeersongevallen met kwetsbare weggebruikers, enkelvoudig of onderling.
Nu ja verzekering technisch.
Het zijn wel degelijk schadegevallen
door verkeersongevallen hoor, staat duidelijk in de link.
Het gaat hier dus niet om een barst in de ruit door steenslag moest je dat suggereren, je bedoelt wslk wat men niet aangeeft bij de verzekering komen ze ook nooit te weten ?
Interessant is trouwens
deze evolutie, waar we amper iets van horen:
(
daar zie je de evolutie van alle categorieën van voertuigen: ´1e balkjes toerisme en zaken´ heeft wel degelijk een stijgende trend)
Bij de analyse van de schadefrequentie van de andere categorieën van voertuigen, valt onmiddellijk de hoge schadefrequentie van ‘Autobussen en autocars’ en ‘Taxi’s en huurrijtuigen’ op.

In 2010 is de schadefrequentie bij ‘Taxi’s en huurrijtuigen’ nog steeds het hoogst van alle categorieën en bedraagt 34,45 %.
De schadefrequentie voor de categorie ‘Autobussen en autocars’ ligt niet alleen hoog maar neemt jaar na jaar toe: van 26,41 % in 2006 naar 29,64 % in 2009.
Bij vervoer van zaken van meer dan 3,5 ton daalt de schadefrequentie in de periode 2006-2010 van 19,54 % naar 15,77 %.
Sinds 2006 daalt de kans dat een vrachtwagen een ongeval veroorzaakt, terwijl een autobus of autocar in vergelijking met vier jaar geleden een beduidend grotre kans heeft om een ongeval te veroorzaken.