Vakbekwaamheidscursus
genoten moeten meevolgen. Veel nieuwigheden geleerd:
* voor combinatie van een trekkend voertuig van categorie B + aanhangwagen met een MTM van precies 750 kg, is een rijbewijs B+E vereist.
"Jama, de MTM van het samenstel, is wel méér dan 3.500 kg hé "==> Euh, die voorwaarde, is van toepassing indien de aanhangwagen een MTM heeft van
méér dan 750 kg.
(Ik heb haar een linkje doorgestuurd met het KB terzake, en de toepasselijke wettekst erbij geschreven. Toen werd het stillekes)
* voor een combinatie van een trekkend voertuig cat. B ledige massa van 900 kg / MTM van 1.100 kg, en een aanhangwagen met een MTM van 1.000 kg, is een rijbewijs B+E vereist, want MTM aanhanger > ledige massa trekkend voertuig
==> Euh,die voorwaarde werd intussen dus geschrapt.
==>
"Jama, ik ben instructeur zwaar vervoer"==> Ja, en dan? Die voorwaarde werd intussen geschrapt, punt.
==> Aje hi tehen-hehouden wuurt, tons ho je gi wa meemoaken ze kameroad (in 't Nederlands ipv Westvloams: Als ge tegengehouden wordt, ga je wat meemaken, hoor kameraad)
==> Ten eerste, heb ik een rijbewijs B+E, C+E, D+E. En ten tweede: zelfs iemand met een gewoon rijbewijs B, gaat niks meemaken. Want wettelijk perfect in orde. En man kan pas gestraft worden na een overtreding.
* In een fietsstraat, heeft een fietser altijd voorrang, ook tav dwarsverkeer
==> levensgevaarlijke onzin, fietsstraat heeft niks met voorrang te maken. Je mag die fietser daar niet inhalen, maar fietsstraat zegt niks over voorrang
* De regel dat wie uit een aardeweg komt voorrang moet verlenen aan bestuurders op de dwarsrijbaan, geldt niet op smalle boerenbaantjes, en al zeker niet als diejen boer daar een plakkaat zet dat het zijn privé-weg is
==> waar in de wegcode die regel staat, weet ik nog altijd niet
==> ofwel is het een openbare weg, en mag die boer daar hoegenaamd géén borden zetten, ofwel is het een privé-weg en mag die fietser daar zonder toestemming niet komen, en geldt er niet de wegcode, doch artikel 87 van het veldwetboek volgens mij
* Op een weg voorbehouden voor landbouwtractoren, geldt een maximumsnelheid: te weten, stapvoets
==> Oh ja?
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/187-art22octies* als ik hier bij zulke wegmarkeringen de aanwijzingen van een F15 opvolg, mag ik nadien weer terug naar rechtse rijstrook:.

==> Tiens, en ik die dacht dat dat enkel mocht als ik ze overschreden had om
in te halen, en dat wanneer ik een F15 opvolg er helemaal geen sprake is van inhalen (16.2).
* Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;is hetzelfde als:
4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;==> Poef ....

toen viel ik van mijne stoel
==> Euh, not quite .... Waarom denkt ge anders dat er twee verschillende regels bestaan?
==>
Ja, gij weet da==> Gij precies niet hé?
==>
Jawel, maar zij niet hé (mij gebarend:
sssst, ssst, stillekes zwijgen)
==> Ach ja, en waar dient lesgeven dan voor? Kan dat bijvoorbeeld niet dienen om dingen die de leerling niet/niet meer/niet volledig correct kent, nog eens op te frissen en waar nodig te verduidelijken?
M'n directe overste zag de bui al hangen, en gebaarde haar een paar keer om rap voort te doen. Goed wetend, dat ik mij niet ging inhouden voordat ze haar fouten toegaf.