Op recente wagens? Zijn we die periode nog niet voorbij?
Helaas niet. Op mijn tweedaags Fahrwerk-Seminar bij de vermaarde Fahrzeugakademie Schweinfurt in mei laatstleden werd ons bevestigd en getoond dat de huidige veren te weinig reserve hebben, om ze lichter te maken (en dus nog 0,0...1 liter brandstof met bijbehorende milieuvervuiling uit te sparen). Ook hier op de Duitse wegen breken de veren geregeld. Onder meer zo gaan we de absurd alsmaar strenger wordende Europese normen betalen (wacht maar tegen 2020).
Bovendien vergen herstellingen aan moderne wagens veel meer werkuren dan vroeger. Toegankelijkheid speelt geen rol meer, enkel nog zo snel en goedkoop mogelijk kunnen produceren. Als ene dat doet, moeten de andere wel volgen.
Als voorbeeld het vervangen van één koplamp op een bepaalde wagen. De constructeur voorziet daarvoor 72 minuten. Maar je kunt het op die recordtijd enkel presteren als je de hele dag niets anders doet en het om een spiksplinternieuwe wagen gaat waar nog geen enkele bout of moer van vastzit. Reken maar uit met een gemiddeld uurloon voor mechaniek hier in Duitsland van 80 Euro per uur.
Eén van de docenten heeft thuis een vrije garage en is al 30 jaar gespecialiseerd in VW. Na de Golf IV is er voor hem geen beginnen meer aan. De diagnosesoftware kost ca. 4.000 Euro en moet jaarlijks vernieuwd worden, want daarna verbindt hij zich niet meer met het diagnosecentrum van VW. En jawel: je hebt andere diagnosesoftware nodig voor een Seat Alhambra dan voor een VW Touran, en nog andere voor een Skoda.