Maak je niet ongerust: dergelijke lieden hebben daar niet het minste probleem mee.
Hij telt onder de palmbomen de makkelijk verdiende eurootjes, en renteniert vrolijk verder. De kandidaat is geslaagd in z'n theorie, dus verkondigt hij overal dat zijn missie geslaagd is. Gemakkelijkheidshalve, vergeet hij daarbij maar dat de kandidaat maar liefst 10 fouten moet maken op een te gemakkelijk examen van 50 meerkeuze-vragen. ZONDER gis-correctie dan nog. Het is al bijna een stunt op zich om daarin nog te mislukken ....
De kandidaat mag dan geslaagd zijn in z'n theorie-examen, hij bakt er in de praktijk gewoon geen barst van. En je hebt in een leswagen GVD méér tijd nodig om hem elementaire theorie bij te brengen, dan om hem te leren autorijden.
Je kan altijd ergens fouten maken.
Ik zal de eerste zijn om idd. te bekennen dat iedereen fouten kan maken. Niemand is daarvan vrij.
Je begint aan een zin volgens een bepaalde denkpiste, gooit die denkpiste halverwege ergens om, en maakt je zin af vanuit een ander uitgangspunt ... Is gebeurt voor je er erg in hebt.
Akkoord. Daarom kan het ook nooit kwaad, om een tekst te laten nalezen door anderen. Je leest ongetwijfeld tien keer over je eigen fout. Had ik vroeger zelf ook. Liet een mede-leerling mij z'n eindwerk nalezen, haalde ik een wip alle tikfouten en dt-fouten eruit. En schreef ik zelf een tekst, zou ik godbetert tien keer over m'n eigen tikfouten lezen.
Niet iedereen die dergelijke boeken naleest is voldoende beslagen om er alle foutjes uit te halen.
Maar wanneer er dan op gewezen wordt, kan je twee dingen doen. Ofwel proberen recht te zetten, ofwel volharden. Volharden, ondermeer door te poteren en stomweg te gaan beweren dat
"wie moet geen gordel dragen" hetzelfde betekent als
"wie is altijd vrijgesteld van gordeldracht ?" Misschien zit hij al te lang in Thailand, en is hij de Nederlandse taal niet meer machtig. ....
Een andere moderator, zou ik 't advies geven om bij gelegenheid eens te gaan kijken hoe taxibedrijven vandaag de dag zoal werken. Er zijn stopplaatsen genoeg aan de luchthavens, stationsbuurten, her en der in de steden etc. waar de taxi's gewoon staan te wachten tot de eerste klant bij hen instapt. En denkt hij nu écht dat klanten die op loopafstand van het taxibedrijf wonen, niet de moeite zouden doen om even tot daar te wandelen en zo
(in tijden van crisis) enkele euro's te sparen? Try again ! Verder hebben de taxibedrijven die in de toekomst ook nog willen bestaan, al lang begrepen dat elke gereden km zonder klant, een veel te dure km is. Zij hebben intussen allemaal al lang een goeie dispatcher in dienst genomen. Die heeft natuurlijk als voornaamste dagtaak, om z'n chauffeurs zo efficiënt mogelijk aan te sturen. Uiteraard net om zo weinig mogelijk km's zonder te klant te moeten rijden. Mss bestaat dat allemaal niet in Liiiiimmbuuuuuuurg ? Mss staan ze daar nog dertig jaar achter, en is er slechts in 1 op 10 tien dorpen welgeteld 1 taxibedrijf waar de baas met een dikke sigaar naast de telefoon zit te wachten tot er een klant belt ? Wie zal het zeggen ?
Either way, een oefenvraag in een theorieboek deugt pas als er 1, en slechts 1 antwoord juist is. Dat is bij de bewuste vraag in de verste verten
niet het geval. Ma bon, het WIL er daar gewoon niet in, en mij met valt volgens een
wereldburger toch niet te discussiëren. Dus van zodra de
verkeersexpert doorheeft dat hij zich weer eens onsterfelijk belachelijk gemaakt heeft, grijpt hij maar terug naar de gemakkelijkste weg: het welbekende slotje. Gaat hij dan straks verwonderd opkijken, als er over dezelfde oefenvraag dezelfde vragen blijven terugkomen op het forum ? Of is dat net zijn bedoeling, om het forum ook in de toekomst nog een reden van bestaan te verzekeren ? Ik weet écht niet meer wat ik er nog van moet denken.
Het kan je overigens toch ook nog niet ontgaan zijn, dat er ook nog andere vragen zijn die om de zoveel tijd 's terugkomen op het forum ... stomweg omdat er vertikt wordt om een kemel recht te zetten ? Een
(intussen al beruchte) vraag over een D1, bijvoorbeeld ..... Hemel en aarde heb ik achter de schermen bewogen om die vraag weg ein-de-lijk weg te flikkeren, of aan te passen. Maar neen. De verkeersexpert, is net zoals een kind van drie jaar : ga er vooral niet mee in discussie !
(zelfs niet als je de relevante teksten uit de wegcode kan aanbrengen waaruit zwart op wit z'n dwaze flater blijkt).
Ik heb hier trouwens nog zo'n papieren exemplaar van dat theorieboek liggen. Daar staan niet enkel (grove) fouten in. Maar er worden bovendien ondermeer ook foutieve associaties gretig in de hand gewerkt. Ik wil iedereen die er verstand van heeft, gerust het boek laten nalezen. En de kans geven om -éénmaal goed en wel bijgekomen van 't lachen- de auteur z'n flaters te doen inzien. Good luck with that. Hij heeft me vaak genoeg m'n gedacht gevraagd .... tot ik dan m'n gedacht onomwonden gaf .... oeps .... m'n gedacht was niet wat hijzelf vooraf in gedachten had. Gevolg: ambras in 't kot. Tsja, dan moet hij m'n gedacht niet vragen hé.
Ik snap niet dat hij nog met papier begonnen is, het heeft alle nadelen dat het onveranderlijk is eens gedrukt.
Alle nadelen die de reden waren om online te gaan.
Met bvb digitale iBooks kan je nieuwe versies pushen, en zo fouten rechtzetten, boek aanpassen aan wetgeving, ...
Daarin kan ik hem dan weer wél enigszins volgen ....
Ik geef zelf via de rijschool, ROS in middelbare scholen. Er wordt daar gewerkt via een digitaal leerplatform. Er wordt aan de leerlingen géén lesboek meer ter beschikking gesteld, maar een code waarmee ze op het digitaal leerplatform de presentaties kunnen terugvinden en
(een beperkt aantal) oefeningen maken. Elke leerling die hieraan meedoet, kan slechts deelnemen aan z'n theorie-examen na het invullen van een enquête.
Guess what: de overgrote meerderheid van de leerlingen geeft te kennen voornamelijk uit lesboeken te studeren, ipv via het internet. Dus wellicht halen ze een lesboek uit de boekhandel, mogelijks lenen ze er eentje van grote broer of zus, ... Met alle risico's vandien dat ze studeren uit een verouderde druk.
Ik geef grif toe: dat ik daarvan ook steil achterover viel ....