Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 904710 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4740 Gepost op: dinsdag 19 september 2017 - 19:25:14 »
Yup, er is mss nog hoop.  Gisteren volgens collega's controle op spookrijdende fietsers in de Leopoldstraat in Mechelen.  Maar, guess what : politie was nog maar nét weg, en prompt opnieuw spookrijdende fietsers dat 't gene naam meer had.

Ik rijd regelmatig door de stationsstraat in Mechelen. Aan beide kanten zijn er zeer brede trottoirs, toch verkiezen veel voetgangers het midden van de rijbaan. Meestal zijn ze zeer druk bezig met hun smartphone. Ik maak er sinds enkele weken een sport van om hen voorzichtig en stil te benaderen (luid benaderen is met een EV niet mogelijk) om dan op enkele meter afstand hen te verwittigen van mogelijk gevaar met een geluidstoestel.  Ineens zijn ze dan wakker!

Mét of zonder middenvinger ?  Of druk wijzend naar het voorhoofd ?

Rustig verderrijdend en een beetje gniffelen. Die agressieve toestanden zijn niets voor mij!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4741 Gepost op: dinsdag 19 september 2017 - 19:38:35 »
Yup, er is mss nog hoop.  Gisteren volgens collega's controle op spookrijdende fietsers in de Leopoldstraat in Mechelen.  Maar, guess what : politie was nog maar nét weg, en prompt opnieuw spookrijdende fietsers dat 't gene naam meer had.

Ik rijd regelmatig door de stationsstraat in Mechelen. Aan beide kanten zijn er zeer brede trottoirs, toch verkiezen veel voetgangers het midden van de rijbaan. Meestal zijn ze zeer druk bezig met hun smartphone. Ik maak er sinds enkele weken een sport van om hen voorzichtig en stil te benaderen (luid benaderen is met een EV niet mogelijk) om dan op enkele meter afstand hen te verwittigen van mogelijk gevaar met een geluidstoestel.  Ineens zijn ze dan wakker!

Mét of zonder middenvinger ?  Of druk wijzend naar het voorhoofd ?

Rustig verderrijdend en een beetje gniffelen. Die agressieve toestanden zijn niets voor mij!

Ik heb me blijkbaar ongelukkig uitgedrukt ....

Ik had 't beter als volgt geformuleerd : "Welke reactie krijg je dan terug van die voetgangers ?  Ne middenvinger ?  Of druk wijzend naar hun voorhoofd ?"
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4742 Gepost op: woensdag 20 september 2017 - 14:25:03 »
Een vraagje voor de deelnemers die ervaring hebben met elektrisch rijden.
Is het inderdaad zo dat het, zeker in het begin, nogal aanpassen is omdat je in de auto geen geluid van de motor hoort.
(Iemand vertelde mij dat).

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4743 Gepost op: woensdag 20 september 2017 - 21:44:15 »
Een vraagje voor de deelnemers die ervaring hebben met elektrisch rijden.
Is het inderdaad zo dat het, zeker in het begin, nogal aanpassen is omdat je in de auto geen geluid van de motor hoort.
(Iemand vertelde mij dat).

In afwachting dat JC of svenn reageren:

Ja, in het begin is dat nogal aanpassen. Je bent aan het rijden, maar omdat je geen motor hoort, denk je dat je stilstaat, je stapt uit, en je ligt op je smikkel.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4744 Gepost op: woensdag 20 september 2017 - 21:56:58 »
Een vraagje voor de deelnemers die ervaring hebben met elektrisch rijden.
Is het inderdaad zo dat het, zeker in het begin, nogal aanpassen is omdat je in de auto geen geluid van de motor hoort.
(Iemand vertelde mij dat).

In afwachting dat JC of svenn reageren:

Ja, in het begin is dat nogal aanpassen. Je bent aan het rijden, maar omdat je geen motor hoort, denk je dat je stilstaat, je stapt uit, en je ligt op je smikkel.  ;D

Dat zal ik dan zijn of Steve!

Het aanpassen aan een EV gaat zeer snel en het stille rijden gaat daarbij nog het snelste. De laatste benzine- en dieselwagens zijn daarbij ook al erg stil, het verschil met een EV is opvallend maar niet zo groot als je zou verwachten. Het one-pedal driving waarbij de auto fel begint te remmen op de motor en waardoor je de rem bijna niet nodig hebt vraagt iets meer tijd. Het onmiddellijke en hoge koppeling vraagt geen aanpassing, daar ben je direct aan verknocht.
Het valt wel op dat na slechts enkele maanden EV-rijden de overstap naar een ICE veel meer aanpassing vergt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4745 Gepost op: donderdag 21 september 2017 - 00:09:34 »
Citaat
Het one-pedal driving waarbij de auto fel begint te remmen op de motor en waardoor je de rem bijna niet nodig hebt vraagt iets meer tijd.
Kan men dat niet afstellen zodat de auto rustiger vertraagt?
Heb je dan een heel gevoelig, gedisciplineerd voetje nodig om met een EV rustig te vertragen?
Ik denk aan de toekomstige lesgevers EV. Leerlingen hebben nu met een ICE reeds vaak 'zenuwachtige voetjes'.

Hoe begin je aan dat leerproces bij beginners?
« Laatst bewerkt op: donderdag 21 september 2017 - 00:12:17 door de rijprof »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4746 Gepost op: donderdag 21 september 2017 - 02:14:23 »
Citaat
Het one-pedal driving waarbij de auto fel begint te remmen op de motor en waardoor je de rem bijna niet nodig hebt vraagt iets meer tijd.
Kan men dat niet afstellen zodat de auto rustiger vertraagt?
Heb je dan een heel gevoelig, gedisciplineerd voetje nodig om met een EV rustig te vertragen?
Ik denk aan de toekomstige lesgevers EV. Leerlingen hebben nu met een ICE reeds vaak 'zenuwachtige voetjes'.

Hoe begin je aan dat leerproces bij beginners?

Rijprof, Bert, ... kom gerust eens langs en we maken er een sessie van. Ervaar het EV-rijden en bekijk hoe je deze ervaringen zou kunnen gebruiken in je lessen! We maken er een vlog van en we zetten het op de website.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4747 Gepost op: donderdag 21 september 2017 - 09:22:59 »
In afwachting dat JC of svenn reageren:
Dat zal ik dan zijn of Steve!
Idd, want ik rij nog steeds met een vervuilende, benzineslurpende euro 5 Subaru XV rond.  ;D
Intussen heb ik wel een Franse en een Duitse milieu-aflaat gekocht, dus mijn zielenrust is veilig gesteld voor ong 10 euro !   :)


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4748 Gepost op: donderdag 21 september 2017 - 15:31:40 »
Als je bij een EV het rijpedaal laat opkomen, gaan dan de stoplichten branden, want dan vertraagt hij toch relatief sterk?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4749 Gepost op: donderdag 21 september 2017 - 15:41:33 »
Als je bij een EV het rijpedaal laat opkomen, gaan dan de stoplichten branden, want dan vertraagt hij toch relatief sterk?

Zeker bij Tesla is de vertraging zeer sterk wanneer je het gaspedaal loslaat, bij andere EV's kan dat veel minder zijn. Bij Tesla gaan dan ook de remlichten branden vanaf een bepaalde vertraging, bij de andere merken weet ik dit niet, maar ik mag hopen van wel. Je kan dit trouwens controleren op het dashboard, daar staat een voorstelling van de wagen en ook daar zal je de remlichten zien aangaan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4750 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 10:56:49 »
Het Verkeerscentrum was gisteren blijkbaar weer in z'n goede doen.



Op de panelen met verkeersinfo zou moeten staan :

Citaat
Antwerpen West : 11 min

maar daarop verscheen daar nu :

Citaat
Antwerpen Wekt : 11 min


Ik heb trouwens nooit het nut van deze info gesnapt.  Althans niet de manier waarop de info meegegeven wordt.  Ik passeer daar geregeld, en weet dat er géén file staat als de reistijd tussen Antwerpen Noord en de Kennedytunnel 11 minuten bedraagt.  Alnaargelang er hier reistijd bijkomt, kan ik opteren voor een alternatief richting Kallo (de Liefkenshoektunnel). 

Maar wat met iemand die de Antwerpse Ring niet vaak neemt (buitenlanders bvb).  Zij hebben géén idee van hoeveel extra reistijd er bijkomt als die panelen pakweg 35 min ipv 11 min aanduiden.  Wat zijn zij dan met dérgelijke info ?  Waarom kan men de info bvb niet als volgt meegeven : Antwerpen West + 25 min.  Zo weet iederéén, ook wie daar niet vaak komt hoe lang de file zal duren.  Lijkt me simpeler, en duidelijker.
« Laatst bewerkt op: zondag 24 september 2017 - 11:00:26 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4751 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 13:33:47 »
Inderdaad, ik kijk ook naar die minuten, als je het kent weet je direct hoe vlot het zal rijden.
Iemand dat niet bekend is is beter af met bvb. de Franse aanduiding; Fluide of de Nederlandse; Apeldoorn via A1, via A50 + 25 minuten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4752 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 14:05:11 »
Citaat van: Bert
Waarom kan men de info bvb niet als volgt meegeven : Antwerpen West + 25 min.  Zo weet iederéén, ook wie daar niet vaak komt hoe lang de file zal duren.  Lijkt me simpeler, en duidelijker.

Juist opgemerkt Bert.
Dat is het verschil tussen mensen uit de praktijk en mensen van de theorie.

Zal aan de hand van een ander voorbeeld duidelijk maken wat ik bedoel.
Toen ik nog jong was bracht Canon een semi prof. super 8 camera op de markt met allerhande mogelijkheden.
Dat was een camera die je op je schouders kon plaatsen om te filmen. Ben je rechtshandig, uiteraard op je rechterschouder. De ontwerpers hadden ook twee knoppen voorzien om tijdens het filmen in- of uit te zoemen. Het enige probleem was, als je aan het filmen was, zaten die knoppen pal tegen je oor. Je kon er dus niet bij.

De ontwerpers zijn in die geval de mensen van de theorie, die beslisten om er twee knoppen op te zetten voor te zoemen. Die mensen filmen echter niet, maar zitten achter tekentafels. De mensen van de praktijk, die wel filmen, vonden dat de knoppen op de meest onhandige plaats stonden.

Hoe de tijd op de borden wordt weergegeven, is vermoedelijk ook beslist door mensen die achter een bureautafel zitten, zonder de chauffeurs te raadplegen die dagelijks op die plaats rijden.
« Laatst bewerkt op: zondag 24 september 2017 - 14:08:09 door eugeen »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4753 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 19:06:12 »
Inderdaad, de theorie versus de praktijk.

Bij de bank waar ik werkte leverde de loketbediende een bankkaart af aan een nieuwe klant. Hij drukte de klant op het hart dat hij zijn geheime code niet op de kaart mocht schrijven. Waarop de klant hem antwoordde: "Natuurlijk niet, want als de kaart dan in de geldautomaat steekt, kan ik de code niet meer lezen om ze in te tikken."  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4754 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 19:50:02 »
Ik weet hier zo'n zaak waar men schoenen verkoopt.  Om de winkel binnen te geraken, was er oorspronkelijk een trap.  Uiteraard niet te doen met een rolwagen.  De winkeluitbater heeft dat ingezien, en een hellingetje laten aanleggen zodat het ook met rolwagen mogelijk is om in de winkel te geraken.  Alleen is het hellingetje dermate steil, dat de gehandicapte al een jonge, stevige duwer nodig heeft om er op te geraken.  Dus hangt daar nu een bordje met de tekst "Hulp nodig met de rolwagen ?  Vraag het ons personeel aan de kassa".

Alleen .... moet iemand die alleen is met een rolwagen dan éérst bovenop dat hellingetje zien te geraken om de hulp van het personeel te kunnen vragen.  ;D

Ik had goesting om een briefje te deponeren in de brievenbus, met als voorstel er een soort drukknop (genre : bij afwezigheid hier bellen) te installeren om die hulp te vragen.
« Laatst bewerkt op: zondag 24 september 2017 - 20:02:00 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone