Het verwondert me niet als er op snelwegen hinderlijke snelheidsbeperkingen staan die tegen Art 10.2 verstoten, veiliger is zijn snelheid aan de normale gang van het verkeer aan te passen (er zijn rare uitzonderingen
)
Alhoewel een snelheidbeperking altijd een "geldige" regel is, maar niet altijd bevorderlijk is voor veiligheidsredenen.
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Die maximum snelheid die nu wordt afgedwongen is trouwens een goed voorbeeld van hoe men een max. snelheid eigenlijk gebruikt als een richtsnelheid.
Wat eigenlijk niet zou mogen, hier ligt vooral het grote verschil tussen Be(VL) en D of andere landen, waar de max-snelheidsbeperking "fijner" gedefinieerd is, daarom ook steeds de toevoeging "
ook bij beste omstandigheden", daarom ligt deze in D (100 kmh) doorgaans tot 30 kmh hoger als hier in VL (normale wegen).
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_03.php
(3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen
In een scherpe bocht hoort trouwens geen snelheidsbeperking te staan, de gereden snelheid hangt immers af van een groot aantal factoren.
En men kan het sowieso niet controleren, zelfs in "flauwe" bochten niet, tot een zekere radius... de "Be-bochtnorm" waar men mag flitsen om binnen de technische tolerantiemarge te flitsen ken ik niet, zoek ik eens later op, wie kent die mss ?
Zoals je weet, kan men vanaf bepaalde bochten sowieso geen juiste snelheidmetingen doen volgens de opgelegde normen, of men moet een (wettelijk) veel grotere marge hanteren als 6 kmh/ 6%, die in Be -denk ik- niet bestaat.
In ´t buitenland mss wel, Zwitserland zou wel eens kunnen: idd 10 kmh tot 100 kmh en 14 kmh erboven.
http://www.mcb.ch/Daten/WVZV.PDF page 5 met tekening bocht
4.7.3 Messungen in Kurven
Als Kurve gilt ein Strassenstück mit einem Krümmungsradius von weniger als 260 Metern. Dies ist dann gegeben, wenn die Abweichung einer geeigneten Bezugslinie (z.B. Strassenrand, Mittellinie der Strasse) von der Geraden in der Mitte einer 25 Meter langen Strecke grösser als 30 cm ist (vgl. Skizze).
Bei Geschwindigkeitsmessungen in Kurven sind folgende Vorschriften zu beachten:
- Der Radarstrahl ist genau in Fahrtrichtung oder gegen die Fahrtrichtung der zu messenden Fahrzeuge zu richten (Messwinkel 0 Grad);
- Die Widerhandlung muss auf Foto oder Video dokumentiert werden. Messungen sind nur dann gültig, wenn sich in der gemessenen Fahrtrichtung nur ein Fahrzeug im Messbereich des Gerätes befand;
- Vom ermittelten auf die nächste ganze Zahl abgerundeten Geschwindigkeitswert sind folgende Sicherheitsmargen abzuziehen:
- 10 km/h bei einem Messergebnis bis 100 km/h
- 14 km/h bei einem Messergebnis ab 101 km/h
Dus vanaf -omgerekende- bochtradius in CH,
Be ?:
0,3 m op 25 m ;
= 1,2 m bochtradius op 100 m;
= 12 m op 1 km weglengte, hanteert men dus quasi een dubbele tolerantiemarge.
btw de "normale tolerantiemarge" in CH is 1 kmh minder als in Be, bij hogere snelheden als 100 kmh zijn ze strenger.
4.5 Sicherheitsmargen
Vom Messresultat, das auf die nächste ganze Zahl abzurunden ist, ist folgende Sicherheitsmarge abzuziehen:
- 5 km/h bei einem Messergebnis bis 100 km/h
- 6 km/h bei einem Messergebnis von 101-150 km/h
- 7 km/h bei einem Messergebnis ab 151 km/h
Massgebend für die Ahndung einer Widerhandlung ist die Geschwindigkeit nach Abzug der Sicherheitsmarge.