Auteur Topic: rechts inhalen (van praatcafé)  (gelezen 7972 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
rechts inhalen (van praatcafé)
« Gepost op: zondag 24 januari 2010 - 23:46:04 »
Ik word daar onnodig rechts voorbij gestoken. De auto had perfect achter mij door naar links kunnen gaan. E
ge kunt al direkt beginnen afsplitsen
interessant item
ik ken het daar niet, maar het klinkt als in jabbeke waar de E40 en de A10 samenkomen
het rechtse vak (eigenlijk een bijgekomen vak) zit veilig achter een volle witte lijn
dus die van het op dat moment 'midden' vak mag nog niet naar rechts

mag je daar dan rechts voorbijrijden
ik zeg van wel (gut feeling)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #1 Gepost op: zondag 24 januari 2010 - 23:52:41 »
Rechts voorbijrijden is niet verboden.

Wat wél verboden is, behalve in enkele uitzonderingsgevallen, is rechts inhalen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #2 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 01:03:05 »
Ik kan het best uitstaan als iemand mij rechts voorbij rijdt, ik rijd gewoon veilig verder. Ik heb twee jonge kinderen bij, ik kijk dus wel uit. Ik zag deze auto echter al van ver afkomen in mijn spiegel. Hij had perfect zonder enig probleem al achter mij naar de tweede rijstrook kunnen rijden om mij dan links voorbij te rijden. Dit levert een duidelijker verkeersbeed op en is in mijn ogen veel veiliger.

Ik snap sniper zijn reactie, maar ik vond dit in dit geval gewoon problemen zoeken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #3 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 01:39:41 »
Ik snap jouw standpunt ook, JC.

Telkens ik nu nog in België rijd met een Duitse kentekenplaat, staat mijn CC op een autosnelweg ingesteld op 120 km/h, zodat ik nog 8 km/h marge heb.

Ik wens immers niet met de Belgische politie geconfronteerd te worden, aangezien ik in België niet met een Duits kenteken mag rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #4 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 01:42:43 »
 ;D ;D ;D

Mijn CC staat tegenwoordig ook altijd op 120 km/u, net om die marge. Vooral dan om die idioten die het niet kunnen uitstaan dat je voorbij rijdt wat weerwerk te kunnen bieden. Je weet wel, diegenen die een beetje gas bijgeven als ze zien dat ze voorbij gereden worden. Vermits ik niet tergend langzaam wil voorbij rijden, duw ik dan even op de gas.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #5 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 01:47:20 »
Ik kan het best uitstaan als iemand mij rechts voorbij rijdt, ik rijd gewoon veilig verder. Ik heb twee jonge kinderen bij, ik kijk dus wel uit. Ik zag deze auto echter al van ver afkomen in mijn spiegel. Hij had perfect zonder enig probleem al achter mij naar de tweede rijstrook kunnen rijden om mij dan links voorbij te rijden. Dit levert een duidelijker verkeersbeed op en is in mijn ogen veel veiliger.

Ik snap sniper zijn reactie, maar ik vond dit in dit geval gewoon problemen zoeken.

Dat is idd problemen zoeken op die plaats, JC. grondgebied Ranst alwaar de E313 overgaat naar de E34 rr Antwerpen. Vandaar dat we enkele jaren geleden op die plaatsbepaling op een ongeval stonden met drie doden. Sindsdien is er een aanpassing uitgevoerd aan de wegmarkeringen.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #6 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 02:01:08 »
Dat is idd problemen zoeken op die plaats, JC. grondgebied Ranst alwaar de E313 overgaat naar de E34 rr Antwerpen. Vandaar dat we enkele jaren geleden op die plaatsbepaling op een ongeval stonden met drie doden. Sindsdien is er een aanpassing uitgevoerd aan de wegmarkeringen.

Marc, geef toe.

De E313 volgende richting Antwerpen, is er een snelheidsbeperking tot 100 km/h ter hoogte van de oprit Wommelgem, waar je al de middenrijstrook op moet om de ring richting Gent te volgen.

Even verder, vóór de S-bocht naar de parallel autosnelweg die je naar de Ring brengt, is er dan een (terechte) snelheidsbeperking tot 70 km/h, doch deze wordt daarna niet opgeheven.

Dit navolgende, zou je tegen hooguit 70 km/h moeten invoegen op de Ring, waar 100 km/h toegestaan is, doch niet zelden veel sneller gereden wordt.

Geef toe dat dit een utopie is.
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 02:06:44 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #7 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 02:12:53 »
Die snelheidsbeperking tot 70 km/u durf ik te betwijfelen Jozef. Tot voor een jaar of 5 was het daar altijd al 80 km/u, plots moest het 70 worden omdat men enkel nog snelheidsbeperkingen wilde hebben van 50, 70, 90, 110 en 120 ! In een scherpe bocht hoort trouwens geen snelheidsbeperking te staan, de gereden snelheid hangt immers af van een groot aantal factoren. Die maximum snelheid die nu wordt afgedwonge is trouwens een goed voorbeeld van hoe men een max. snelheid eigenlijk gebruikt als een richtsnelheid.

Sinds de matrixborden wordt de max. snelheid een beetje verder gelukkig terug op 100 gebracht (meestal), maar het is lange tijd anders geweest.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #8 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 02:13:25 »
Ik dacht dat de snelheidsbeperking van 100 km/u is opgegeven ter hoogte Wommelgem, Jozef in de rr Antwerpen. De S bocht is ons wel bekend. Vandaar ons advies om de open ruimte aan de linker zijde te behouden wat men, gelukkig, heeft opgevolgd. Toekomend ter hoogte de ring hou ik mij niet aan de opgelegde snelheidsbeperking van 70km/u. Diane ook niet. Indien je dit zou opvolgen vorm je een gevaar, niet alleen voor u zelf, maar ook voor anderen. De 70km/u vormt een hinderlijke snelheidsbeperking.

In mijn eerste post verwees ik wel naar de plaats te Ranst.

En op grondgebied Borgerhout net voor de 70km/u beperking, merk je inderdaad heel wat bestuurders die zich aldaar vergissen. Eigenlijk verwonderd het mij dat daar niet meer ongevallen plaatsvinden. De plaatssignalisatie kan mijn inziens ook veel beter.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #9 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 02:41:46 »
;D ;D ;D

Mijn CC staat tegenwoordig ook altijd op 120 km/u, net om die marge. Vooral dan om die idioten die het niet kunnen uitstaan dat je voorbij rijdt wat weerwerk te kunnen bieden. Je weet wel, diegenen die een beetje gas bijgeven als ze zien dat ze voorbij gereden worden. Vermits ik niet tergend langzaam wil voorbij rijden, duw ik dan even op de gas.

Ik deed dat ook op 90km/u.........................tot ik begrensd werd. >:( (ook gecastreerd genaamd binnen het jargon)

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #10 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 02:42:36 »
Citaat van: Jozef
Die snelheidsbeperking tot 70 km/u durf ik te betwijfelen Jozef.

Op de plaats van onderstaande foto's, JC?

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #11 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 02:49:33 »
Komende uit de rijrichting Ranst rr Borgerhout is ook een snelheidsbeperking van 70km/u.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #12 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 12:59:56 »
Het verwondert me niet als er op snelwegen hinderlijke snelheidsbeperkingen staan die tegen Art 10.2 verstoten, veiliger is zijn snelheid aan de normale gang van het verkeer aan te passen (er zijn rare uitzonderingen  ;))

Alhoewel een snelheidbeperking altijd een "geldige" regel is, maar niet altijd bevorderlijk is voor veiligheidsredenen.

Citaat
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

Citaat van: JC
Die maximum snelheid die nu wordt afgedwongen is trouwens een goed voorbeeld van hoe men een max. snelheid eigenlijk gebruikt als een richtsnelheid.
Wat eigenlijk niet zou mogen, hier ligt vooral het grote verschil tussen Be(VL) en D of andere landen, waar de max-snelheidsbeperking "fijner" gedefinieerd is, daarom ook steeds de toevoeging "ook bij beste omstandigheden", daarom ligt deze in D (100 kmh) doorgaans tot 30 kmh hoger als hier in VL (normale wegen).
Citaat
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_03.php
(3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen

Citaat van: JC
In een scherpe bocht hoort trouwens geen snelheidsbeperking te staan, de gereden snelheid hangt immers af van een groot aantal factoren.
En men kan het sowieso niet controleren, zelfs in "flauwe" bochten niet, tot een zekere radius... de "Be-bochtnorm" waar men mag flitsen om binnen de technische tolerantiemarge te flitsen ken ik niet, zoek ik eens later op, wie kent die mss ?

Zoals je weet, kan men vanaf bepaalde bochten sowieso geen juiste snelheidmetingen doen volgens de opgelegde normen, of men moet een (wettelijk) veel grotere marge hanteren als 6 kmh/ 6%, die in Be -denk ik- niet bestaat.
In ´t buitenland mss wel, Zwitserland zou wel eens kunnen: idd 10 kmh tot 100 kmh en 14 kmh erboven.
Citaat
http://www.mcb.ch/Daten/WVZV.PDF  page 5 met tekening bocht  
4.7.3 Messungen in Kurven
Als Kurve gilt ein Strassenstück mit einem Krümmungsradius von weniger als 260 Metern. Dies ist dann gegeben, wenn die Abweichung einer geeigneten Bezugslinie (z.B. Strassenrand, Mittellinie der Strasse) von der Geraden in der Mitte einer 25 Meter langen Strecke grösser als 30 cm ist (vgl. Skizze).
Bei Geschwindigkeitsmessungen in Kurven sind folgende Vorschriften zu beachten:
- Der Radarstrahl ist genau in Fahrtrichtung oder gegen die Fahrtrichtung der zu messenden Fahrzeuge zu richten (Messwinkel 0 Grad);
- Die Widerhandlung muss auf Foto oder Video dokumentiert werden. Messungen sind nur dann gültig, wenn sich in der gemessenen Fahrtrichtung nur ein Fahrzeug im Messbereich des Gerätes befand;
- Vom ermittelten auf die nächste ganze Zahl abgerundeten Geschwindigkeitswert sind folgende Sicherheitsmargen abzuziehen:
- 10 km/h bei einem Messergebnis bis 100 km/h
- 14 km/h bei einem Messergebnis ab 101 km/h
Dus vanaf -omgerekende- bochtradius in CH, Be ?:
 0,3 m op 25 m ;
= 1,2 m bochtradius op 100 m;
= 12 m op 1 km weglengte, hanteert men dus quasi een dubbele tolerantiemarge.  

btw de "normale tolerantiemarge" in CH is 1 kmh minder als in Be, bij hogere snelheden als 100 kmh zijn ze strenger.
Citaat
4.5 Sicherheitsmargen
Vom Messresultat, das auf die nächste ganze Zahl abzurunden ist, ist folgende Sicherheitsmarge abzuziehen:
- 5 km/h bei einem Messergebnis bis 100 km/h
- 6 km/h bei einem Messergebnis von 101-150 km/h
- 7 km/h bei einem Messergebnis ab 151 km/h
Massgebend für die Ahndung einer Widerhandlung ist die Geschwindigkeit nach Abzug der Sicherheitsmarge.
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 13:24:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #13 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 17:24:52 »
mag je daar dan rechts voorbijrijden
Wie zal het zeggen ???
Het begrip inhalen is niet eens bepaald in de Belgische wegcode.
(voorbijrijden al helemaal niet)

Zit je al op dezelfde gezamelijke rijbaan, of nog op de rijbaan van de weg waarop je voordien reed ???
Als er geen (al dan niet denkbeeldige) rand van de rijbaan meer aangebracht is tussen de samenkomende rijbanen, kan je zeggen dat het om 1 rijbaan gaat.

Gelden de F15s nog , indien aangebracht voor de samenloop van de wegen/rijbanen ???
Het einde van de geldigheid van die borden is nergens bepaald.

Wat als er wel file / vertraagd verkeer is links, maar niet rechts (gebeurt vaak in A'pen Noord , Oost), geldt de uitzondering van Art 9.5 dan ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rechts inhalen (van praatcafé)
« Reactie #14 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 17:30:06 »
Even verder, vóór de S-bocht naar de parallel autosnelweg die je naar de Ring brengt, is er dan een (terechte) snelheidsbeperking tot 70 km/h, doch deze wordt daarna niet opgeheven.
En wordt daar niet reglementair opgelegd ...

De plaatsing ervan is een overtreding van Art 9.9.1° a) ; Art 9.9.1° b) ; Art 9.9.3°

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art9#9.9

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder