Auteur Topic: autorijden verleren  (gelezen 3116 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
autorijden verleren
« Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 09:49:01 »
Ik krijg hier net op het werk een opmerkelijk verhaal te horen. Een collega heeft haar wagen blijkbaar geparkeerd op een plek waar parkeren niet is toegestaan, vlak voor het gebouw. Die wagen (een poolwagen zo blijkt) heeft nochtans een vaste plaats in onze keldergarage.
Ze was nu een beetje zenuwachtig op zoek naar een collega die de poolwagen in de garage wilde parkeren omdat zij dit niet durfde en niet kon! Ik schat deze dame ergens achter in de twintig, dus zeker niet oud, zij zal dus max. 10 jaar lang haar rijbewijs hebben. Zij bezit dus duidelijk niet de vaardigheden die nodig zijn om een wagen te besturen. Haar rijvaardigheid in noodsituaties zal heel waarschijnlijk ook te wensen over laten. Ik haar dan ook gemeld dat ze haar rijbewijs maar in vraag moet stellen. Dat ze deze opmerking niet op prijs stelde kan iedereen zich wel inbeelden. Het gebrek aan rijvaardigheid wordt 'goedgepraat' door het "niet hebben van een eigen wagen en weinig rijden".

Ik zie hier echter weerom een heel duidelijk bewijs dat een herhaald praktisch examen absoluut noodzakelijk is. Enkel op deze manier kunnen we deze mensen die duidelijk hun wagen niet beheersen hun rijbewijs ontnemen. Op deze manier krijgen deze mensen niet meer de mogelijkheid om anderen in gevaar te brengen met hun onkunde.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: autorijden verleren
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 13:24:36 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: autorijden verleren
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 14:35:51 »
In het geval van de collega van JC zijn er twee dingen die me tegen de borst stuiten. Ten eerste, dat die dame, op al die jaren dat ze al haar rijbewijs heeft, nog nooit de moeite genomen heeft om in haar vrije tijd wat te gaan oefenen, tot ze maneuvers correct en zelfzeker kan uitvoeren in alle omstandigheden. Ten tweede, dat ze het lef heeft om, omwille van het feit dat ze niet in die keldergarage durft en/of kan rijden, dan maar ergens te parkeren waar het niet toegestaan is.

Ik ben er persoonlijk niet op uit om deze dame haar rijbewijs te ontnemen. Maar het bewijst wel dat dergelijke personen, indien ze hun rijbewijs wensen te behouden, zouden moeten verplicht worden om de bijscholing te volgen die nodig is om over voldoende rijvaardigheden te beschikken. Want zoals JC terecht opmerkt, kan een gebrek aan rijvaardigheid in noodsituaties gevaar opleveren voor henzelf en voor anderen.

In dit opzicht rijzen mijn haren ten berge als ik hoor hoe sommige bestuurders met risico's omgaan. Mijn echtgenote heeft een collega die 4 jaar geleden een zwaar ongeval gehad heeft, doordat ze tegen 90 km/h iets aan het oprapen was in de wagen en aldus de controle over het stuur verloor. Haar rechterhand is blijvend verminkt. Mijn vrouw vroeg haar of ze nu nog iets zou oprapen in de wagen tegen 90 km/h. "Ja hoor," klonk het antwoord, "ik heb gewoon pech gehad, dat kan iedereen overkomen." Dat is nu iemand die ik mentaal niet geschikt acht om een voertuig te besturen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: autorijden verleren
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 19:04:53 »
Jozef, ben je nog steeds tegen de verplichte herexamens?  ;)
Ik zou net als jij graag zien dat de mensen uit zichzelf hun verantwoordelijkheid nemen maar dat is in deze tijd toch nog een utopie.

Citaat
In dit opzicht rijzen mijn haren ten berge als ik hoor hoe sommige bestuurders met risico's omgaan. Mijn echtgenote heeft een collega die 4 jaar geleden een zwaar ongeval gehad heeft, doordat ze tegen 90 km/h iets aan het oprapen was in de wagen en aldus de controle over het stuur verloor. Haar rechterhand is blijvend verminkt. Mijn vrouw vroeg haar of ze nu nog iets zou oprapen in de wagen tegen 90 km/h. "Ja hoor," klonk het antwoord, "ik heb gewoon pech gehad, dat kan iedereen overkomen." Dat is nu iemand die ik mentaal niet geschikt acht om een voertuig te besturen.
Ongelooflijk  ???
Zo'n ernstige consequentie en er nog niet bij stilstaan wat de oorzaak is.

Als ik een collega of vriend zou hebben die zo'n probleem heeft dan zou ik haar aanbieden om hem te begeleiden in het oefenen van die maneuvre maar ik zou zeker niet elke dag weer die auto parkeren (om principiele reden).

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: autorijden verleren
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 23:50:42 »
Jozef, ben je nog steeds tegen de verplichte herexamens?  ;)

Wel, als de nadruk bij het verbaliseren op verkeersonveilige gedragingen zou liggen en het rijbewijs met strafpunten eindelijk zou ingevoerd worden, dan zouden er zo al heel wat onbeleerbaren hun rijbewijs kwijtgeraken.

Citaat
Als ik een collega of vriend zou hebben die zo'n probleem heeft dan zou ik haar aanbieden om hem te begeleiden in het oefenen van die maneuvre maar ik zou zeker niet elke dag weer die auto parkeren (om principiele reden).

Help zo iemand 's morgens en plaats haar wagen op een zeer moeilijke plaats in de keldergarage. Laat ze na haar dagtaak haar plan trekken. Wedden dat ze er dan wel uitgeraakt?  ;)

Ik ken dat. "Ik kan het niet" is dikwijls een manier om iets niet zelf te moeten doen.

Jaren geleden, toen ik nog PC Support verleende, belde een secretaresse die een draagbare PC had me op om tot bij haar te komen voor een probleem. Toen ik bij haar aankwam, had ze nog maar net haar draagbare PC uit de kast gehaald. "Zou U hem willen aansluiten?" vroeg ze mij. We hadden stopcontacten in de vloer, en ik moest onder haar bureau kruipen om de stekker van de voedingskabel er te kunnen insteken. Ik dacht: nu gaat ze haar probleem uitleggen. Nee hoor, dat was het, bedankt en tot ziens!
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 oktober 2006 - 23:55:38 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."