Auteur Topic: Camera's filmen overladen vrachtwagens  (gelezen 8167 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Camera's filmen overladen vrachtwagens
« Gepost op: zaterdag 27 maart 2010 - 13:00:44 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 12:50:06 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
Re: Camera's filmen overladen vrachtwagens
« Reactie #1 Gepost op: zondag 28 maart 2010 - 00:45:03 »
De mens heeft ook "es in de gazet" gestaan met wat hij weet.
Gelukkig staat niet alles in de gazet wat hij niet weet want daarvoor is de gazet niet groot genoeg. ::)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 28 maart 2010 - 23:37:34 »
Ja, vrachtwagens die hier spoorvorming trekken, maar in het buitenland mirakuleus veel minder sporen trekken.

Zou het zijn omdat er daar Red Bull in de diesel of in de lucht zit ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 29 maart 2010 - 01:21:19 »
Maja Inazuma, Je moet dat begrijpen he.
In het buitenland spreken ze van "zwaar vervoer" vanaf 40 ton en meer. Hier kan je al een "zware motor" hebben van 300kg.
Met het blote oog zien ze het verschil niet tussen de 2 want ze spreken al van " een ongeval met vrachtwagen" als er ergens een Berlingo of Combo tegen een paaltje gereden is.
Daarvoor hebben ze dan veel te dure camera's voor nodig om het onderscheid te kunnen maken en om die veel te dure camera's te kunnen betalen moeten ze veel te hoge boetes uitschrijven he en dan hebben ze weer geld over om nieuwe camera's of andere onnozelheden mee te kopen en zo zit je in een sukkelstraatje zonder einde en kan "de burger" zich maar blijven blauw betalen.
Wat gaan ze doen met uitzonderlijk vervoer van 100 of 200 ton?
De chauffeur ter plaatse doodschieten?

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 20:42:41 »
Citaat
camera’s, die te zwaar geladen vrachtwagens moeten spotten
Camera die een gewicht kan vaststellen??????????????????????????????
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 23:33:01 »
Citaat
De weegcellen zitten in de grond, te hoge belasting -> foto.

Als ik zie hoeveel last buitenstaande wegcellen in de industrie kunnen opleveren, dan vraag ik me zeer sterk af hoe nauwkeurig die ingewerkte dingen zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 02:48:37 »
Citaat

Awel dat was ook mijn eerste gedacht.
Moet iedereen dan eens stoppen en wachten tot het wiebelen gedaan is om vast te stellen hoeveel het gewicht precies is?
Kan dat spul dan ook het max. toegelaten gewicht van dat voertuig vaststellen?
... ::)

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 03 april 2010 - 15:30:03 »
wat is te zwaar??
in finland zijn de vrachtwagens twee keer zo zwaar als hier, en gaan de wegen er niet stuk van
en ook niet van de zachte winters daar
ze zouden beter investeren in deftige wegen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 06 april 2010 - 22:31:54 »
Het zogeheten weight in motion with video. Bij dynamische weeglussen wordt in het voorbijrijden de asbelasting van iedere as van de combinatie gewogen, door middel van een weegsysteem in het asfalt. Weight Het zou gekoppeld kunnen worden aan een systeem waarmee men vrachtwagens met te zwaar beladen assen automatisch kan flitsen en verbaliseren, maar daarvoor bestaat tot op heden nog geen wettelijk kader. Een andere mogelijkheid is dat men de vrachtwagens, die door het detectiesysteem aangeduid worden, aan de kant haalt voor een tweede weging. Een werkwijze die vandaag wel al in zwang is bij onze noorderburen. Vandaag worden de controles in België nog altijd met weegbruggen langs de weg uitgevoerd, al beschikken de verantwoordelijke diensten wel over meeneemweegtoestellen. In Wallonië is er enkele jaren geleden wel een weeglus geïnstalleerd, maar die is nooit de fase van het proefproject voorbij geraakt.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 07 april 2010 - 02:37:57 »
Heb ik daar nog niet zolang geleden niks van gehoord in het Gentse?
Een systeem die in de grond zit die blijkbaar voertuigen al rijdend kan wegen, al neem ik aan dat dit maar bij benadering is en daarbij zijn er tegenwoordig zoveel verschillende voertuigen met zoveel verschillende max. toegelaten gewichten dat het er naar mijn mening enkel om gaat om de zware voertuigen te viseren (nog maar eens).
Een zware vrachtwagen, die gemaakt is om zware lasten te dragen/trekken, waar 10% overgewicht op de grond (voor het voertuig zelf maakt het weinig verschil) zwaar wordt beboet terwijl kleinere voertuigen die niet berekend zijn op zware lasten soms meer dan 100% overladen zijn en bovendien nog sneller, zonder tacho en dus gevaarlijker mogen rijden, ongemoeid blijven.

In het artikel is enkel sprake over camera's en niet over 1 of ander systeem in de grond.

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 07 april 2010 - 18:37:17 »
Citaat
In het artikel is enkel sprake over camera's en niet over 1 of ander systeem in de grond
Zonder weeglus kan de camera niks vaststellen. Meestal is niet de totale combinatie te zwaar, maar blijkt het gewicht per as te hoog te liggen. Een ernstig vergrijp naar verkeersveiligheid toe, ook voor personenwagens, en beschadiging van het wegdek wat enkel ten laste van het "zwaar" vervoer komt. Ook denkt men over de creatie van een centrale databank, waardoor men bij een rijdende controle van het gewicht meteen alle technische gegevens van een voertuig kan aflezen en dus ook meteen iedere eventuele inbreuk kan constateren

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 08 april 2010 - 00:53:20 »
Citaat
In het artikel is enkel sprake over camera's en niet over 1 of ander systeem in de grond
Zonder weeglus kan de camera niks vaststellen. Meestal is niet de totale combinatie te zwaar, maar blijkt het gewicht per as te hoog te liggen. Een ernstig vergrijp naar verkeersveiligheid toe, ook voor personenwagens, en beschadiging van het wegdek wat enkel ten laste van het "zwaar" vervoer komt. Ook denkt men over de creatie van een centrale databank, waardoor men bij een rijdende controle van het gewicht meteen alle technische gegevens van een voertuig kan aflezen en dus ook meteen iedere eventuele inbreuk kan constateren

Het was denken dat je zei?
Ze denken al van 1956 blijkbaar (ik was nog niet geboren) om verzekering aan een nummerplaat te linken. ;) ;D

Dat de gewichtsverdeling niet altijd optimaal is is in vele gevallen niet de schuld van de chauffeur.
De verlader/opdrachtgever zou op zijn minst mede verantwoordelijk moeten zijn (zeker de haven van Antwerpen).
Ook in welke omstandigheden er moet gelost worden of weersomstandigheden bepalen vaak de manier van laden en bij ondeelbare stukken, verzegelde wagens/containers zit er vaak weinig anders op dan met een slechte gewichtsverdeling te rijden.
Wat het rijcomfort voor de chauffeur ook niet altijd ten goede komt, zeker in België met die slechte wegen. (putten in de weg komen dubbel/driedubbel zo hard aan in je rug, zelfs met een volledig luchtgeveerde combinatie)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 april 2010 - 05:02:51 door bibi585 »

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 08 april 2010 - 22:12:03 »
Laat ze maar denken Bibi anders wordt de jacht op zwaar vervoer nog intenser. En wat de verlader/opdrachtgever betreft: er wordt van de chauffeur verwacht dat hij niet vertrekt als zijn voertuig te zwaar of onbehoorlijk geladen is. Ook zijn eigen veiligheid komt in het gedrang. Daarvoor zouden natuurlijk de chauffeurs een front moeten vormen en daar zit juist het grote probleem: zij zijn niet collegiaal.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 09 april 2010 - 05:00:42 »
Zowel de kleine als grotere transportbedrijven vallen als vliegen vandaag de dag.
Als jij niet vertrekt staan er al 10 anderen klaar om het in jou plaats te doen en zal het niet lang duren voor je ook bij de dode vliegen ligt.
Ja zelfs Oostblokkers liggen er reeds tussen die al winst maken wanneer ze de helft van de kostprijs vragen van een Belgisch bedrijf.
Het was al zo toen ze tot voor 2 jaar zogezegd 15000 chauffeurs te kort hadden. Voor het ogenblik hebben ze er, denk ik, eigenlijk 20000 teveel. Dit jaar hebben we weerom alle records gebroken op gebied van faillissementen.
Dat de concurrentie meer dan moordend is hoeft geen betoog.
Wanneer je prijzen hoort van €0,5/km met een oplegger. Dat is amper iets meer dan de prijs van de diesel alleen al. Dan moeten er nog belastingen, boetes, verzekeringen, onderhoud, aankoop, sociale bijdrage,... betaald worden. Dat zijn dus gewoon laatste stuiptrekkingen voor het faillissement die het voor iedereen onmogelijk maakt.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 09 april 2010 - 20:16:30 »
En we zijn nog lang niet aan het einde daarvan.  Hoeveel grote Belgische en Nederlandse transportfirma's hebben intussen geen buitenlands filiaal ergens in Polen of zo?  Je moet er maar eens op letten: vaak hangt er een trekker met  een nummerplaat uit Oostblok-landen voor.  Die kapen hier vrolijk aan dumping-prijzen al het werk weg.  Zonder zich overigens veel aan te trekken van sociale wetgeving, veiligheid van de chauffeur (en andere weggebruikers) etc.

Volledig akkoord: de chauffeur BLIJFT verantwoordelijk voor z'n lading.  Maar laten we eerlijk zijn: hoeveel chauffeurs durven vandaag de dag nog te weigeren te vertrekken?  Bitter weinig!  En collegialiteit?  Al even ver te bespeuren.  België telt nu éénmaal veel te veel 1-mansbedrijfjes.  Die hebben zwaar geïnvesteerd in hun camion, en durven 't niet aan te weigeren te vertrekken met een overladen vracht.  Dan staan ze morgen op straat, met hun dure camion.  Zonder bescherming van vakbonden,....

En die weeglussen+camera, gaan die alle overladen voertuigen controleren?  Inclusief overladen caravans, bestelwagens, etc?  Iedereen gelijk voor de wet, of toch niet helemaal?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone