De theorie is allemaal perfect en geloofwaardig. In de praktijk beweegt het heel anders, Jozef.
Ja, ik weet het Marc.
Omdat er geen solidariteit bestaat onder de Belgische vrachtwagenbestuurders, waardoor een transporteur wel altijd een bestuurder zal vinden die bereid is om, zelfs tegen een armoedezaaiersloon, met een niet reglementaire vrachtwagen te vertrekken, en er meer uren mee te rijden dan toegestaan.
Ze doen het maar zichzelf aan.
Zie maar de videos in een andere thread, waarbij een in de sneeuw vastgereden vrachtwagenbestuurder zich er terecht over beklaagt dat geen enkele van zijn voorbijrijdende collega's ook maar enige hulp wil bieden.
"Ikke, en de rest kan stikken" is de typisch Belgische mentaliteit.
Als ik dan bedenk dat Leslie en ik hier gratis burgers helpen met het verstrekken van bijlessen aan hun kinderen en het verwezenlijken van websites, waarbij we uiteraard op tegemoetkomingen van de betrokkenen kunnen rekenen, bevalt de samenleving mij hier wel veel meer dan in België.
Weet je: de moeder van de 12 jarige Nadine, aan wie ik bijles Frans geeft, is er niet altijd bij aanwezig als ik haar bijles geef, omdat ze intussen wel weet dat ze mij kan vertrouwen, en ik er met haar dochter alleen maar op gesteld ben om haar kennis van de Franse taal te verbeteren (hoewel mij dat niet belet om mij met haar ook te onderhouden over problemen die haar bezighouden). De moeder heeft mij al eens gemeld dat ze er verveeld mee zit dat ik daar geen vergoeding voor wens. Doch daarop heb ik haar geantwoord: "Hoeveel ben ik U schuldig voor de voldoening om uw dochter te mogen helpen?"
Zo maakt de uitbater van het lokale postbureau er geen probleem van om een aangetekende zending aan één van onze Hongaarse huurders aan ons af te leveren, want ik behartig zijn persoonlijke website. En dus heeft hij er ook wel vertrouwen in dat ik de desbetreffende aangetekende zendingen wel aan hun bestemmelingen zal bezorgen.
Het spijt me, Marc, dat ik het jou moet zeggen, doch een dergelijke samenleving bevalt mij veel beter dan de Belgische.