Auteur Topic: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen  (gelezen 21363 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 23:42:23 »
Toch heb ik zo'n 10 jaar geleden met lede ogen moeten aanschouwen (en in de file staan) hoe ze al die bruggen hebben afgebroken en vernieuwd. Bruggen die er meestal op voorzien waren voor 3 rijstroken in beide richtingen en nu met moeite nog voorzien zijn voor 2 rijstroken en een pechstrook.
En de 10 jaar ervoor met de regelmaat van de klok kotsmisselijk geschud geweest op de oude kapotgereden betonbaan op een weg die z'n bijnaam niet gestolen had. De abortusbaan.
ARM BELGIË.

Mijn woorden waren nog niet helemaal koud.
DIE BRUGGEN ZIJN TE KLEIN!!!!!!

KLIK HIER

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 23:49:29 »
DIE BRUGGEN ZIJN TE KLEIN!!!!!!

De vrije hoogte onder een aantal bruggen over de E313 was inderdaad te gering geworden na de vorige volledige heraanleg van de E313.

Maar de betrokken bruggen werden inmiddels al geruime tijd afgebroken.

Het is niet de eerste keer dat een vrachtwagenbestuurder een brug beschadigt door grove nalatigheid (onder andere een aantal jaren geleden een brug om voetgangers de A12 te laten oversteken wegens een niet neergelaten laadbak).

De verzekeraar zal er alleszins niet kunnen mee lachen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 00:00:54 »
Mijn woorden waren nog niet helemaal koud.
DIE BRUGGEN ZIJN TE KLEIN!!!!!!
Dit is al een vernieuwde brug ....

Ze moeten die bruggen maken van hetzelfde materiaal als die kranen  ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 00:06:08 »
Ze moeten die bruggen maken van hetzelfde materiaal als die kranen  ;D

Ik heb zo een sterk vermoeden dat die kraan ook enig herstel zal nodig hebben...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 01:02:15 »
Als de arm van de kraan te hoog stond, dan is het wel erg toevallig dat dat het eerste is wat ie tegenkwam onderweg.
Afhankelijk van waar die kwam heeft hij dus nog geen kabels, bomen, bruggen, ... tegengekomen, al of niet op de snelweg.
Het is ook niet zeker in dit geval of die vrachtwagenbestuurder in staat is om die kraan te besturen. Al wil ik hem daarmee uiteraard niet volledig vrijpleiten.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 01:26:30 »
Als de arm van de kraan te hoog stond, dan is het wel erg toevallig dat dat het eerste is wat ie tegenkwam onderweg.
Afhankelijk van waar die kwam heeft hij dus nog geen kabels, bomen, bruggen, ... tegengekomen, al of niet op de snelweg

Lijkt mij heel goed mogelijk op een snelweg als de E313.

Citaat
Het is ook niet zeker in dit geval of die vrachtwagenbestuurder in staat is om die kraan te besturen. Al wil ik hem daarmee uiteraard niet volledig vrijpleiten.

Zo goed als zeker is daarentegen het vermoeden dat de betrokken vrachtwagenbestuurder, wegens een meer dan de wettelijk maximaal toegestane hoogte, de betrokken brug geramd heeft.

Het gaat immers niet, volgens de foto's in de media, om enkele centimeters, doch duidelijk om decimeters, welke de betriokken brug niet alleen beschadigd hebben, doch haar onverwijlde afbraak wegens instortingsgevaar genoodzaakt hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 02:31:09 »
In Frankrijk bvb. is het al moeilijk om zoiets tegen te komen, tenzij men de kraan op de autosnelweg zelf op de vrachtwagen zet.
De péage daar is toch ook daarvoor handig. Als je niet onder de bruggen door kan geraak je er gewoonweg niet op.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 12:13:08 »
Het zal wel onderzocht worden aan de hand van verhoren en verklaringen. De mogelijkheid bestaat dat de vrachtwagenbestuurder volledig vrijuit gaat en zelfs geen enkele verantwoordelijkheid draagt. Dat de kraan door een kraanman op de oplegger werd gereden. De grijpbakken van een kraan zijn o.a. verwisselbaar. De oorzaak kan te vinden zijn doordat de grijpbak niet werd verwijderd en hierdoor het hoogteverschil tot het oorzakelijk verband van het ongeval heeft geleid. Dit zou eventueel enkele decimeter kunnen betekenen.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #23 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 16:38:05 »
Het zal wel onderzocht worden aan de hand van verhoren en verklaringen. De mogelijkheid bestaat dat de vrachtwagenbestuurder volledig vrijuit gaat en zelfs geen enkele verantwoordelijkheid draagt. Dat de kraan door een kraanman op de oplegger werd gereden.
De naleving van de wegcode is de verantwoordelijkheid van de bestuurder :
46.3.   De hoogte van een beladen voertuig mag niet meer dan 4 meter bedragen.

Bij twijfel : nameten.
Niet nameten en te hoog = nalatigheid.

Plaatsingsvoorwaarden :
9.4.  Verkeersborden C21 tot C29.
4° Enkel doorgangen waarvan de doorrijhoogte minder bedraagt dan 4,30 m moeten door het verkeersbord C29 worden aangeduid. De te vermelden doorrijhoogte is gelijk aan de vrije doorrijhoogte verminderd met 0,30 m.

De doorgang onder de bruggen op de E313 is nergens op de snelweg aangegeven met een C29 en moet dus overal minstens 4m30 zijn.

De beschadiging is toch 20 cm in de brugligger zo aan de wapening te zien (beton brokkelt verder af dan de plaats van impact) en de vering van de vrachtwagen zal ook een stukje opgevangen hebben.
Dat wijst toch op een hoogte in beladen toestand van 4m50 of meer.
Dat is al niet meer een beetje hoger dan toegelaten, moet voor een vrachtwagenbestuurder toch duidelijk zichtbaar "te hoog" zijn, of minstens zo hoog dat het nagemeten dient te worden, en maakt er zelfs uitzonderlijk vervoer van ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #24 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 22:05:45 »
Het zal wel onderzocht worden aan de hand van verhoren en verklaringen. De mogelijkheid bestaat dat de vrachtwagenbestuurder volledig vrijuit gaat en zelfs geen enkele verantwoordelijkheid draagt. Dat de kraan door een kraanman op de oplegger werd gereden.
De naleving van de wegcode is de verantwoordelijkheid van de bestuurder :
46.3.   De hoogte van een beladen voertuig mag niet meer dan 4 meter bedragen.

Bij twijfel : nameten.
Niet nameten en te hoog = nalatigheid.

Plaatsingsvoorwaarden :
9.4.  Verkeersborden C21 tot C29.
4° Enkel doorgangen waarvan de doorrijhoogte minder bedraagt dan 4,30 m moeten door het verkeersbord C29 worden aangeduid. De te vermelden doorrijhoogte is gelijk aan de vrije doorrijhoogte verminderd met 0,30 m.

De doorgang onder de bruggen op de E313 is nergens op de snelweg aangegeven met een C29 en moet dus overal minstens 4m30 zijn.

De beschadiging is toch 20 cm in de brugligger zo aan de wapening te zien (beton brokkelt verder af dan de plaats van impact) en de vering van de vrachtwagen zal ook een stukje opgevangen hebben.
Dat wijst toch op een hoogte in beladen toestand van 4m50 of meer.
Dat is al niet meer een beetje hoger dan toegelaten, moet voor een vrachtwagenbestuurder toch duidelijk zichtbaar "te hoog" zijn, of minstens zo hoog dat het nagemeten dient te worden, en maakt er zelfs uitzonderlijk vervoer van ...


Indien alle artikels zo toepasbaar zouden zijn, Inazuma, zouden er geen ellenlange procedures ontstaan inzake het zoeken naar aansprakelijkheden. Zouden er ook geen vrijspraken voorvloeien...

Net zoals bij het aanleggen van een nieuw wegdek bv. Waar de vangrails niet meer voldoen aan de wettelijke vereisten wat hun hoogte betreft.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #25 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 22:18:10 »
Indien alle artikels zo toepasbaar zouden zijn, Inazuma, zouden er geen ellenlange procedures ontstaan inzake het zoeken naar aansprakelijkheden. Zouden er ook geen vrijspraken voorvloeien...

Laten we even aannemen (wat meer dan waarschijnlijk lijkt) dat de vrachtwagen te hoog was.

Dan mocht de bestuurder er niet mee rijden. En ongeacht wie ervoor gezorgd heeft dat hij te hoog was, zal er dan geen minuut geprocedeerd worden over het feit dat de bestuurder dan strafrechterlijk verantwoordelijk is voor die overtreding en de aanrijding.

Bedenk eens wat voor een gewetenloze kerel die bestuurder dan wel is: wat als er zware brokstukken van die brug op personenwagens gevallen waren?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 00:23:52 »
Indien alle artikels zo toepasbaar zouden zijn, Inazuma, zouden er geen ellenlange procedures ontstaan inzake het zoeken naar aansprakelijkheden. Zouden er ook geen vrijspraken voorvloeien...

Laten we even aannemen (wat meer dan waarschijnlijk lijkt) dat de vrachtwagen te hoog was.

Dan mocht de bestuurder er niet mee rijden. En ongeacht wie ervoor gezorgd heeft dat hij te hoog was, zal er dan geen minuut geprocedeerd worden over het feit dat de bestuurder dan strafrechterlijk verantwoordelijk is voor die overtreding en de aanrijding.

Bedenk eens wat voor een gewetenloze kerel die bestuurder dan wel is: wat als er zware brokstukken van die brug op personenwagens gevallen waren?

Wilfried Geerkes, eigenaar van de kraan en aanwezig op de plaats van het ongeval verklaarde : "Waarschijnlijk is de arm in de verkeerde hoogte geplaatst door de personen die ze erop gereden hebben en dat heeft het gevolg dat ze te hoog zijn."

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 01:36:15 »
Wilfried Geerkes, eigenaar van de kraan en aanwezig op de plaats van het ongeval verklaarde : "Waarschijnlijk is de arm in de verkeerde hoogte geplaatst door de personen die ze erop gereden hebben en dat heeft het gevolg dat ze te hoog zijn."

Kan best zijn. En dat kan voor de verzekeraar van de burgerlijke aansprakelijkheid van de vrachtwagen (die nota bene maar liefst de afbraak van de bestaande brug en de wederopbouw van een nieuwe brug moet vergoeden) een aanleiding zijn om zich op Wilfried Geerkes te verhalen.

Maar dat doet niets af van het misdrijf dat de vrachtwagenbestuurder begaan heeft door met een te hoge vrachtwagen te rijden.

Een luchtvaartmaatschappij mag op haar kop staan dansen: een piloot heeft de plicht en het recht om niet op te stijgen met een vliegtuig dat niet in orde is.

Een rederij mag op haar kop staan dansen: een kapitein heeft de plicht en het recht om niet het ruime sop te kiezen met een schip dat niet zeewaardig is.

Een transporteur mag op zijn kop staan dansen: een bestuurder heeft de plicht en het recht om niet te vertrekken met een vrachtwagen die niet in regel is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 01:44:42 »
Wilfried Geerkes, eigenaar van de kraan en aanwezig op de plaats van het ongeval verklaarde : "Waarschijnlijk is de arm in de verkeerde hoogte geplaatst door de personen die ze erop gereden hebben en dat heeft het gevolg dat ze te hoog zijn."

Kan best zijn. En dat kan voor de verzekeraar van de burgerlijke aansprakelijkheid van de vrachtwagen (die nota bene maar liefst de afbraak van de bestaande brug en de wederopbouw van een nieuwe brug moet vergoeden) een aanleiding zijn om zich op Wilfried Geerkes te verhalen.

Maar dat doet niets af van het misdrijf dat de vrachtwagenbestuurder begaan heeft door met een te hoge vrachtwagen te rijden.

Een luchtvaartmaatschappij mag op haar kop staan dansen: een piloot heeft de plicht en het recht om niet op te stijgen met een vliegtuig dat niet in orde is.

Een rederij mag op haar kop staan dansen: een kapitein heeft de plicht en het recht om niet het ruime sop te kiezen met een schip dat niet zeewaardig is.

Een transporteur mag op zijn kop staan dansen: een bestuurder heeft de plicht en het recht om niet te vertrekken met een vrachtwagen die niet in regel is.

De theorie is allemaal perfect en geloofwaardig. In de praktijk beweegt het heel anders, Jozef.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 02:31:51 »
De theorie is allemaal perfect en geloofwaardig. In de praktijk beweegt het heel anders, Jozef.

Ja, ik weet het Marc.

Omdat er geen solidariteit bestaat onder de Belgische vrachtwagenbestuurders, waardoor een transporteur wel altijd een bestuurder zal vinden die bereid is om, zelfs tegen een armoedezaaiersloon, met een niet reglementaire vrachtwagen te vertrekken, en er meer uren mee te rijden dan toegestaan.

Ze doen het maar zichzelf aan.

Zie maar de videos in een andere thread, waarbij een in de sneeuw vastgereden vrachtwagenbestuurder zich er terecht over beklaagt dat geen enkele van zijn voorbijrijdende collega's ook maar enige hulp wil bieden.

"Ikke, en de rest kan stikken" is de typisch Belgische mentaliteit.

Als ik dan bedenk dat Leslie en ik hier gratis burgers helpen met het verstrekken van bijlessen aan hun kinderen en het verwezenlijken van websites, waarbij we uiteraard op tegemoetkomingen van de betrokkenen kunnen rekenen, bevalt de samenleving mij hier wel veel meer dan in België.

Weet je: de moeder van de 12 jarige Nadine, aan wie ik bijles Frans geeft, is er niet altijd bij aanwezig als ik haar bijles geef, omdat ze intussen wel weet dat ze mij kan vertrouwen, en ik er met haar dochter alleen maar op gesteld ben om haar kennis van de Franse taal te verbeteren (hoewel mij dat niet belet om mij met haar ook te onderhouden over problemen die haar bezighouden). De moeder heeft mij al eens gemeld dat ze er verveeld mee zit dat ik daar geen vergoeding voor wens. Doch daarop heb ik haar geantwoord: "Hoeveel ben ik U schuldig voor de voldoening om uw dochter te mogen helpen?"

Zo maakt de uitbater van het lokale postbureau er geen probleem van om een aangetekende zending aan één van onze Hongaarse huurders aan ons af te leveren, want ik behartig zijn persoonlijke website. En dus heeft hij er ook wel vertrouwen in dat ik de desbetreffende aangetekende zendingen wel aan hun bestemmelingen zal bezorgen.

Het spijt me, Marc, dat ik het jou moet zeggen, doch een dergelijke samenleving bevalt mij veel beter dan de Belgische.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 februari 2010 - 03:18:41 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."