Auteur Topic: Politie onderschept steeds meer flitsdetectoren  (gelezen 5227 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Politie onderschept steeds meer flitsdetectoren
« Gepost op: zaterdag 21 oktober 2006 - 15:51:31 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
Re: Politie onderschept steeds meer flitsdetectoren
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2006 - 20:00:04 »
Met dit bel(ij)eid is dit toch niet zo verwonderlijk, zeker niet wanneer je die perfekt legaal kunt kopen in het niet zo verre buitenland. (kassakassa  ;))

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2006 - 22:58:03 »
Er is nu een (vrij duur) toestel op de markt, dat een combinatie is van een GPS en een vrij goede radardetector. Als de politie je onderschept, kun je met één druk op een knopje de software wissen die dient voor het detecteren van radars. Tegen dat de politie het toestelletje vindt, is het dus geen radardetector meer, en bijgevolg ook niet verboden. Thuis kun je er dan de gewiste software opnieuw in opladen met een PC.

Ik vraag me af wat ze daarmee doen ... waarschijnlijk onrechtmatig in beslag nemen om de bezitter ervan te ontmoedigen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zondag 22 oktober 2006 - 00:40:28 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: zondag 22 oktober 2006 - 01:22:46 »
Mooi apparaat.
Hoe zit het eigenlijk met die detectoren die de radardetectordetectoren kunnen opsporten (die bestaan toch?).
Werken deze waterproof of is het een beetje geluk hebben welk apparaat het eerst alarmeert, de radardetectordetector of de detector voor de radardetectordetector?

Citaat
Ik vraag me af hoe zo'n toestel werkt. Als het met hetzelfde principe als een harde schijf van een pc werkt, is de data niet gewist, vooraleer deze overschreven is, en zijn ze in principe in staat om dit terug te halen.
Wellicht dat dit te duur zou zijn voor de politie nu het nog niet ingeburgerd is?
Misschien weet de modale politieagent het nog niet?
Misschien mogen de agenten in zo'n geval niet dat apparaat confisqueren?
Just guessing.

Citaat
Verder vind ik deze toestellen maar niets, en ik zou nooit zo een gebruiken. Als je je niet aan de snelheid kan -wil- houden, moet je de boetes ook maar aanvaarden.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Als je eens betrapt wordt dan moet je niet zagen maar ik zie niet in waarom je niet zou proberen zo'n boetes te mijden.
Als die max. snelheden nu redelijk zouden zijn dan zou ik nog principieel kunnen stellen dat je je aan de max. snelheden hebt te houden. De praktijk toont aan dat die snelheden lang niet altijd redelijk zijn; 30km-zones, Kennedytunnel, 50 km/uur aan de ring omwille van klagende bewoners (je kiest er zelf voor om daar relatief goedkoop te gaan wonen, er is een reden dat de woningen op zo'n locatie goedkoper zijn), bebouwde kom voor 2 huizen in 1 kilometer omtrek enz. Volgens mij kent ieder van ons kent wel voorbeelden in zijn eigen omgeving. Ik kan het dan niemand kwalijk nemen dat hij zo'n apparaat gebruikt.
Als ik er het geld voor over zou hebben dan zou ik het ook doen, kost minder dan de boetes. Aangezien ik er niet het geld voor over heb houd ik me maar meestal braaf aan de snelheden.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 22 oktober 2006 - 01:29:26 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: zondag 22 oktober 2006 - 01:53:39 »
Dat ben ik helemaal met je eens.
Ik vind het alleen zo spijtig dat het te hard rijden op deze manier zo'n negatieve reputatie krijgt.
Inderdaad is het te hard rijden vaak één van de oorzaken in verkeersongevallen maar dat wil nog niet zeggen dat wanneer je te hard rijdt er ook veel sneller ogelukken gebeuren.

Vergelijk het met het volgende: in de jaren 80 werd bekend dat er veel Marokkanen in de gevangenis zitten en dat zo'n 90% van de criminelen Marokkaan was (zeiden ze op het journaal in die tijd). Veel mensen maakten de grote fout daaruit af te leiden dat een groot deel van de Marokkanen crimineel is terwijl het minder dan 10% was. De reden is dat zowel onder de Marokkanen als onder de Vlamingen/Nederlanders het percentage van de bevolking dat crimineel was zeer laag was en daardoor ondanks een zeer scheve verhouding onder beide groepen slechts een kleine minderheid van de mensen crimineel was.

Toegepast op het te hard rijden:
- het te hard rijden en het ongeluk kunnen een gemeenschappelijke 3de factor hebben, voornamelijk alcohol, drugs en opgefokt zijn.
- mensen die bereid zijn meer risico te nemen in het verkeer mbt de veiligheid van hunzelf en anderen zijn mogelijk ook minder geneigd om de regels te volgen waardoor in deze categorie mensen een groter percentage te hard rijdt.

Het is dus te simplistisch om te stellen dat het te hard rijden de oorzaak is van deze ongelukken, niet dat ik suggereer dat jij dat stelt.

Nog iets; de verstandige chauffeurs worden nu inderdaad de dupe van de asociale chauffeurs door het omlaaggaan van de max. snelheden. De asociale chauffeurs zullen zich er weinig van aantrekken. Ondertussen verslechtert de verkeersdoorstroming.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 oktober 2006 - 01:55:46 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: zondag 22 oktober 2006 - 15:57:20 »
Ik denk ook dat we een onderscheid moeten maken tussen sneller dan toegestaan rijden en sneller dan veilig rijden.

Dat dit niet gebeurt, is de reden waarom ik de snelheidsboetes als een vorm van gelegaliseerde diefstal zie, en ze getuigen van het feit dat de overheid meer bekommerd is om geld binnen te rijven dan om de verkeersveiligheid.

Tegen 120 km/h op 10 meter achter je voorligger rijden is zeer gevaarlijk, maar daar wordt niet tegen opgetreden.

Tegen 140 km/h op een verlaten autosnelweg rijden bij droog wegdek en goed zicht is veiliger dan tegen 120 km/h (concentratieverlies), maar daarvoor word je beboet.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: zondag 22 oktober 2006 - 15:59:27 »
Citaat van: BBB
Als ik er het geld voor over zou hebben dan zou ik het ook doen, kost minder dan de boetes.

Dat hangt ervan af. Als je met een radardetector betrapt wordt, kost het enorm veel!

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 18:41:44 »
Als ik er het geld voor over zou hebben dan zou ik het ook doen, kost minder dan de boetes.

Dat hangt ervan af. Als je met een radardetector betrapt wordt, kost het enorm veel!
Daarvoor zijn er dan ook de detectoren voor de radardetectordetectoren  ;D
Wat is de straf voor het bezittne van radardetectoren eigenlijk? Als je jaarlijks tientallen boetes moet betalen dan ben je toch ook veel geld kwijt en bovendien ook nog eens jouw rijbewijs, misschien zelfs ontzegging van rijbevoegdheid?

Ik wil de mensen niet aanmoedigen om de wet te overtreden maar met de belachelijke en onrealistische snelheidslimieten begrijp ik dat wel.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 23:42:47 »
Wat is de straf voor het bezittne van radardetectoren eigenlijk?

• Inbeslagname en verbeurdverklaring van het toestel.
  • Geldboete van 1.100 tot 22.000 Euro.
  • Gevangenisstraf van 15 dagen tot 3 maanden.
De gevangenisstraf en geldboete worden verdubbeld bij herhaling binnen de 3 jaar.

(Verkeerswet art. 29bis)