Auteur Topic: Wie te jong is voor een brommer...  (gelezen 5954 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 11:40:18 »
Zet dit kereltje in Bangladesh en hij zou niet eens opvallen...
Moeten we ons dan gaan gedragen zoals daar ?  :-\
Knutselen is normaal.  Eens iets riskant doen is ook normaal
Volledig akkoord, maar ik zou me zelfs niet met een fiets die maar 1 werkende rem heeft op de openbare weg durven begeven, dat is trouwens verboden ook

wooter

  • Gast
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 12:17:56 »
Ik ook niet nu, maar toen ik 15 was deed ik ook dingen die ik nu niet meer zou doen :).

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 14:33:49 »
Knutselen is normaal.  Eens iets riskant doen is ook normaal - vraag maar aan de hordes snowboarders of skateboarders.  Dagelijks 25 km/u lang 63 km/u rijden op zo een fiets is gevaarlijk, maar ik denk niet dat ie dat ook dagelijks doet :). Besides, één controle op de lichten en technische staat van de fietsen op school door een proactieve wijkdienst en dit kereltje hangt.

Vinger op de wonde Wooter. Mijn gedacht insgelijks.


Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 14:59:23 »
Knutselen is normaal.  Eens iets riskant doen is ook normaal - vraag maar aan de hordes snowboarders of skateboarders.  Dagelijks 25 km/u lang 63 km/u rijden op zo een fiets is gevaarlijk, maar ik denk niet dat ie dat ook dagelijks doet :). Besides, één controle op de lichten en technische staat van de fietsen op school door een proactieve wijkdienst en dit kereltje hangt.

Vinger op de wonde Wooter. Mijn gedacht insgelijks.


Wel, waarop wachten ze dan ?

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 18:39:46 »
Citaat van: KV
Wel, waarop wachten ze dan?

Die jongeman zal wel zo slim zijn om zich niet met de fiets naar school te begeven. Want dan bestaat wel degelijk voor hem een grotere pakkans door controle.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 28 januari 2010 - 19:29:57 »
Niet dat het er eigenlijk toe doet, maar ik ben jaren met de fiets naar school geweest en ik ben nooit controle tegengekomen... Ik kom hier overigens zelden politie tegen, terwijl ik op 500m van een kantoor woon ofzo... Eigenlijk is de enige dag dat ik politie tegenkom, de dag dat het hier jaarmarkt is. Dan regelen ze het verkeer.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 29 januari 2010 - 16:00:44 »
Handige Harry, maar wat is de wettelijke omschrijving van zoiets in de wegcode?
Motorfiets.

De wegcode is eigenlijk nog het minste  ...
De wet inzake de technische vereisten van motorvoertuigen is andere koek. Daar gaan de boetes tot 55.000 euro ... (en 3 maanden bak)
Dan de rijbewijswetgeving. Gaat tot 11000 euro.
Dan komt het niet-verzekerd rijden. Gaat tot 5500 euro. En 6 maanden bak.
Dan de niet-inschrijving (kan ook fiskale boetes opleveren) en finaal de wegcode.

Als je kinderen met zoiets bezig zijn, is het tijd om als ouder even het gezond verstand boven te halen ...
Mogelijk verkeerden zij daartoe echter in de praktische onmogelijkheid, want genetisch was het duidelijk al niet doorgegeven ...

Ondertussen is het rijbewijsloze baasje en zijn onverzekerde, niet-ingeschreven en niet-goedgekeurde kettingzaagmotorfiets al lang van de baan gehaald.
Ook bij de flikken kijken ze TV ...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 januari 2010 - 16:02:28 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 29 januari 2010 - 18:49:17 »
Citaat van: Inazuma
De wegcode is eigenlijk nog het minste  ...
De wet inzake de technische vereisten van motorvoertuigen is andere koek. Daar gaan de boetes tot 55.000 euro ... (en 3 maanden bak)
Dan de rijbewijswetgeving. Gaat tot 11000 euro.
Dan komt het niet-verzekerd rijden. Gaat tot 5500 euro. En 6 maanden bak.
Dan de niet-inschrijving (kan ook fiskale boetes opleveren) en finaal de wegcode.

Zeer zeker, Inazuma. Nog wat verkeersovertredingen erbij, pogingen zich te ontrekken aan de vaststellingen, negeren van bevelen....

Meestal kunnen de ouders dan ook nog in persoon verschijnen voor zoonlief....
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 30 januari 2010 - 02:20:33 »
Gelukkig werd er nog niet zoveel gefilmd in mijn tijd. :-X

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 21:25:13 »
Gelukkig werd er nog niet zoveel gefilmd in mijn tijd. :-X

Ik denk dat we allemaal wel eens domme dingen gedaan hebben.
Dit doet me denken aan iets wat ik al een hele tijd meemaak.

Ik heb ooit aan mijn dochters mijn "verhaaltjes" verteld over de dingen die ik als brom(moto)fietser ooit heb uitgestoken.
Dat had ik beter nooit gedaan,  :-X  :-X  :-X is de boodschap.
Want als ik ze nu vertel dat ik dit of dat liever niet zie worden mijn eigen "verhaaltjes" tegen me gebruikt  :'(

Ik merk dus dat ik niet de enige ben die zo een gedrag afkeur terwijl ik zelf geen haar beter was  ::)
Het probleem is dus dat we in "onzen tijd" dachten dat niets maar dan ook niets gevaarlijk was, en over mogelijke gevolgen werd er al helemaal niet nagedacht.

Nu zien we de gevaren des te meer en zijn ons ook bewust van de mogelijke gevolgen (niet alleen lichamelijk maar ook al de rest)
Ik maak mijn dochters dan ook duidelijk dat ik nu besef hoe dom ik toen was en het niet kan toelaten dat zij even dom zijn als ik  ;)

Dit word me niet in dank afgenomen  ;)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 22:28:03 »
@ Benny:

Misschien kun je als argument bij je gesprekken met je dochters aanvoeren dat dezelfde feiten nu veel meer gevaar kunnen inhouden dan vroeger:

- drukker verkeer.
- agressiever en roekelozer rijgedrag.
- enz.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 00:20:16 »
@ Benny:

Misschien kun je als argument bij je gesprekken met je dochters aanvoeren dat dezelfde feiten nu veel meer gevaar kunnen inhouden dan vroeger:

- drukker verkeer.
- agressiever en roekelozer rijgedrag.
- enz.

Inderdaad, de tijden zijn veel veranderd bij toen.
Veel drukker op de weg, snellere voertuigen, slechtere infra,...
Ik heb altijd wel aan de gevaren gedacht of toch indachtig geweest. Is misschien in mijn geval ook mijn redding geweest.
Als je weet/beseft waar je mee bezig bent is een groot verschil bij als je dat niet doet en daar zit dikwijls het probleem.

Zo rij ik bvb. reeds van mijn 5/6 jaar met een landbouwtrekker met aanhanger.
Op de velden weliswaar en vertrekken en stoppen kon ik niet alleen. Ik kon namelijk de pedalen niet induwen, ook niet wanneer ik er met mijn volle gewicht ging op staan.
Enkel sturen en de handgashendel gebruiken terwijl anderen met de hand de maïs/bieten/hooi/stro aan het opladen waren.
Dat was dus maar stapvoets maar toch kon ik van kleins af leren aanvoelen wat een voertuig deed op hobbelige ondergrond en wat als ik aan het stuur draaide.

Op 13/14 jarige leeftijd hadden we met enkele vrienden 2 auto's en een afgedankte bestelwagen om op privé terrein mee rond te crossen, 2 zelf ineen geknutselde karts
met een oude motor van een grasmaaier/betonmolen en ook zijn er enkele brommers/motoren de revue gepasseerd.
Is toch iets helemaal anders dan iemand die op 18 jarige leeftijd enkel maar met de fiets gereden heeft, rijbewijs behaald en denkt dat ie rallypiloot is.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wie te jong is voor een brommer...
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 01:00:30 »
Zo vroeg als jij was ik er niet bij, bibi585.

Maar toen ik, in 1964, 12 jaar was, leerde mijn vader me rijden met zijn Renault 4 CV in het dorp waar mijn grootouders woonden.

Hij was dan ook zeer verwonderd toen ik 3 jaar later, tijdens de afwezigheid van mijn ouders, ging rijden met de Citroën 2CV van mijn moeder, waarvan de dakkap langs buiten kon geopend worden en aldus de portiersloten konden bereikt worden, en ook de motorkap langs buiten kon geopend worden en een geïsoleerde koperdraad van de batterij naar de bobijn volstond om er mee weg te rijden.

Ik werd daarop naar een internaat verwezen.

Eén van de studiemeesters was ooit eens te laat aangekomen, waarbij hij beweerd had dat hij een ongeval gehad had. Doch in werkelijkheid was hij gewoon te laat vertrokken, en stond zijn Opel Record sindsdien enkele straten verder geparkeerd. Dat had ik al spoedig ontdekt, evenals het feit dat er in die Opel Record, in plaats van het contactslot, een gewone huisschakelaar gemonteerd was om de ontstekingsstroomkring te sluiten.

Het heeft dan ook niet lang geduurd voor ik met die wagen, wegens zijn slechte batterij in gang geduwd door een vuilnisophaler, gaan rondrijden ben, wijl ik niet alleen nog geen rijbewijs had, doch de auto bovendien uitgerust was met valse kentekenplaten, geen technische keuring doorstaan had, niet verzekerd was, er geen verkeersbelasting voor betaald was, en het rempedaal driemaal ingetrapt diende te worden vooraleer het enige remkracht opleverde, en de wagen daarbij nog sterk naar rechts trok. Dat alles met ooit, in de Wetstraat van Brussel en op het spitsuur, een zwaantje achter mij, doch even goed om op een avond, met mijn toenmalig lief, een uitstap te maken naar een restaurant langs de vijvers in Orval.

Een andere studiemeester stond mij zelfs het gebruik van zijn Peugeot 404, met mijn toenmalig lief en hem aan boord, toe in dezelfde omstandigheden (te jong, geen rijbewijs) om ons naar de Grote Markt in Brussel te begeven en er een glas te gaan drinken bij "Le Roi d'Espagne", en verzocht mij zelfs eens om, in die omstandigheden, met zijn wagen naar een huisarts in Stokkel te rijden met een zieke medeleerling van het internaat.

De tijden zijn intussen veranderd... Ik herinner mij de tijd toen de voordeur van het huis van mijn grootouders nog niet voorzien was van een YALE slot, en het ombuigen van het uiteinde van een sleuteltje van een sardinendoosje volstond om er een sleutel van te maken die de betrokken voordeur probleemloos kon openen... Nu moet je met Google op het zoekbegrip "klopsleutel" zoeken om zo een voordeur te kunnen openen...

« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 februari 2010 - 01:06:22 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."