Auteur Topic: BIVV lanceert na 37 jaar nieuwe gordelcampagne  (gelezen 3677 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
BIVV lanceert na 37 jaar nieuwe gordelcampagne
« Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 17:08:53 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
Re: BIVV lanceert na 37 jaar nieuwe gordelcampagne
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 18:10:35 »
Citaat
"Hoewel iedereen in principe ondertussen het levensbelang van de autogordel wel heeft begrepen, is niet iedereen ervan overtuigd dat men reeds bij 20 of 30 km/uur levensgevaarlijk gewond kan raken als men de gordel vergeet", klinkt het bij Touring.

Citaat van: Diane
Daarvan hebben we een paar prachtige voorbeelden. Verwondingen door het dragen van de veiligheidsgordel en anderzijds verwondingen door het niet dragen van de veiligheidsgordel. Ernstige aangezichtsverwondingen, neusmassief dat werd weggeslagen, schedeltrauma's, mild en lever totaal gescheurd door de impact op stuur en dashbord. De bijkomende risico's om uit het voertuig geslingerd te worden bij een aanrijding en/of een buiteling.

Ik herinner me de campagnes (in de jaren 70?) waar ziekenwagens van het hulpcentrum 900 rondreden met affiches "BLIJF HIER BUITEN DRAAG UW GORDEL". Ook zanger wijlen Joe Harris heeft nog op affiches gepronkt ivm het dragen van de veilgheidsgordel.

Lijkt me wel nuttig om wat materiaal op te zoeken ivm het niet dragen van de veiligheidsgordel en de harde realiteit daarvan zoals we op onze wegen aantroffen.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 18:21:14 »
Al 37 jaar geleden  :o

Lezen die nu pas Christophoros ?  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 19:20:36 »
Al 37 jaar geleden  :o

De tijd vliegt, Michel. Heb jij dat niet geweten die witte affiches met zwarte letters op ziekenwagens?

www.mattys-music.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 21:04:08 »
Al 37 jaar geleden  :o
De tijd vliegt, Michel. Heb jij dat niet geweten die witte affiches met zwarte letters op ziekenwagens?

Kan ik me echt niet herinneren, dat jaar uhm.. vanaf 1 sept 73 reed ik enkel nog richting Duitsland, vanuit Genk.

Van sep ´72 tot juni ´73 reed ik wel elk weekend naar de kust (mil. school Lombardsijde);
géén snelheidsbeperking op de snelweg toen... zelfs niet op de 2+2-kustbaan...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 21:10:38 »
Al 37 jaar geleden  :o

Kan ik me echt niet herinneren, dat jaar uhm.. vanaf 1 sept 73 reed ik enkel nog richting Duitsland, vanuit Genk.

Van sep ´72 tot juni ´73 reed ik wel elk weekend naar de kust (mil. school Lombardsijde);

Misschien dat Jozef het zich nog kan herinneren?

www.mattys-music.be

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 21:36:44 »

ik kan me nog 120 herinneren op de kustbaan die toen nog overal 2+2 was zonder lichten
als je nu van bredene tot oostende rijd heb je 7 verkeerslichten over 4 a 5 km
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 21:53:21 »

Toch niet, Marc. Ik heb namelijk altijd de gewoonte gehad me niet van het verkeer te laten afleiden door de affiches van het BIVV.

Maar in mijn eerste auto, een Citroën 2CV6, die ik in 1974 gekocht heb, heb ik wel, ondanks dat er toen nog geen gordelplicht bestond, vooraan gordels laten plaatsen (de verankeringspunten waren al wel af fabriek voorzien). Het waren toen nog geen oprolgordels, je moest hun lengte nauwkeurig afstellen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 22:18:00 »
Citaat van: Sniper
ik kan me nog 120 herinneren op de kustbaan die toen nog overal 2+2 was zonder lichten

Citaat van: Michel

In die goeie ouwe tijd…

Citaat van: Jozef
Maar in mijn eerste auto, een Citroën 2CV6, die ik in 1974 gekocht heb, heb ik wel, ondanks dat er toen nog geen gordelplicht bestond, vooraan gordels laten plaatsen (de verankeringspunten waren al wel af fabriek voorzien). Het waren toen nog geen oprolgordels, je moest hun lengte nauwkeurig afstellen.

Idd. Jozef. Heb zelf ook nog met zulke autogordels gereden. Ze bestonden toen ook in grijs, zwart en blauwe kleur. En nog trekken aan een klep om de sluiting te lossen. En naargelang je kledij, kon men deze eerst nog eens aanpassen. Vandaar dat ik waarschijnlijk altijd zonder jas achter het stuur zit. Een gewoonte….Ik voel me trouwens ook niet gemakkelijk met dikke kledij achter het stuur.

www.mattys-music.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 01:14:05 »
Heb zelf ook nog met zulke autogordels gereden. Ze bestonden toen ook in grijs, zwart en blauwe kleur.

Ook nu zijn er helaas nog maar weinig automerken waarbij de kleur van de veiligheidsgordels in overeenstemming is met de kleur van het interieur. Dat is zelfs niet het geval bij BMW en Mercedes-Benz. Een tegenvoorbeeld is de Jaguar XJ.

Citaat
En naargelang je kledij, kon men deze eerst nog eens aanpassen. Vandaar dat ik waarschijnlijk altijd zonder jas achter het stuur zit. Een gewoonte….Ik voel me trouwens ook niet gemakkelijk met dikke kledij achter het stuur.

Ik heb nog nooit met een overjas aan plaatsgenomen in een auto, Marc, ook niet als het stenen uit de grond vriest.

Er heerst in moderne wagens zo snel een behaaglijke temperatuur, dat dat niet nodig is, wijl dergelijke bovenkleding de doelmatigheid van de veiligheidsgordel ten zeerste vermindert. Het is bovendien gezonder om de overjas pas opnieuw aan te trekken bij het verlaten van de wagen.

Persoonlijk heb ik zelfs nooit met een veston aan gereden. Mijn veston ging bij het vertrek altijd achteraan op een kleerhaak aan een handgreep aan het dak, zodat de onderkant ervan bij aankomst niet verrimpeld was. Bovendien zorgde ik er altijd voor dat, toen ik nog verplicht was een das te dragen op het werk, deze zich boven de veiligheidsgordel bevond.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 03:59:29 »

als je nu van bredene tot oostende rijd heb je 7 verkeerslichten over 4 a 5 km

En bijna geen 2+2 meer. ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 04:19:13 »
Filmpje met Jon Terra.

Klik

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 11:57:38 »
Filmpje met Jon Terra.

Klik
Goeike   :)

Citaat
1973 - Een warm pleidooi van John Terra om de autogordel te dragen. Toen was het dragen van de gordel nog niet verplicht.
Die verplichting kwam er zogezegd einde ´75 (Art 35) begin ´76, in de meeste buurlanden ook, maar hoe was toen de handhaving of de controle op die "verplichting" ?

In D was er pas een bestraffing op in 1984 van -toen zeer hoge- 40 DM (> 800 BeF), waardoor de gordeldracht na een jaar steeg van 60 % naar 90 % (vooraan). En als er een bestraffing bestaat, doen ze in D ook serieus controle, in Be zal het eerder blabla niks boem geweest zijn ...    ;D  

Ref: http://www.wdr.de/themen/kultur/stichtag/2004/08/01.jhtml
uit http://de.wikipedia.org/wiki/Sicherheitsgurt#Einf.C3.BChrung_in_den_70er_Jahren

90 % in 1985 in D waar Be 25 jaar later nog altijd van droomt, als we nu überhaupt 80% vooraan halen /achterin 62% - en dan nog enkel op de snelweg** zal het al hoog gegrepen zijn. *Want tussen zeggen en altijd doen...
*: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1065104/2010/02/09/1-Belg-op-5-laat-autogordel-voorin-uit-2-op-5-achterin.dhtml
**:  http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/35.pdf  - 10% gordeldracht-% in bbk, zeggen ze...

In 2004 was de gordeldracht -voor alle inzittenden dan- nauwelijks 50% volgens Febiac (cijfers BIVV):
Vooraan ca. 60% , achteraan amper 4 op 10, wat wilt ge ook, kinderzitjes waren achteraan pas verplicht in sept 2006... en dan nog met achterpoortjes...

Citaat
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526
1975-2005: 30 JAAR GORDELPLICHT IN BELGIE (NOVEMBER 2005)
...
Besluit: Cijfers zeggen alles
Indien de gordeldracht voorin en achterin met 20 procentpunten toeneemt tot respectievelijk 80% en 60%, dan bedraagt de jaarlijkse veiligheidswinst (Berekend op de ongevallencijfers van 2001, bron: NIS):
127 verkeersdoden minder (-8,5%);
721 ernstig gewonden minder (-8,1%);
5.059 lichtgewonden minder (-9%) Dat lijken ons voldoende ernstige redenen om in het veiligheidsbeleid de gordeldracht als prioritair te beschouwen. De gordel heeft namelijk slechts nut als hij ook daadwerkelijk gedragen wordt.

De "officiële" gordeldrachtcijfers vooraan, voor Europa 2006, voor Be vermoed ik toch cijfers van 2006:
Citaat
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/584&format=HTML&aged=1&language=NL&guiLanguage=en#fn1
IP/07/584
Brussel, 27 april 2007
...
Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)
Land %
Frankrijk 97%
Duitsland 96%
Malta* 96%
Zweden 92%
Nederland 90%
Verenigd Koninkrijk 90%
Noorwegen 90%

Finland 88%
Ierland 86%
Portugal* 86%
Denemarken 85%
Oostenrijk 83%
Zwitserland 82%
Luxemburg 80%
Polen* 78%
Letland* 77%
Spanje 74%
Estland 74%
Tsjechië 72%
Italië* 71%
België 71%
Hongarije 67%

* uitsluitend chauffeurs

Ik heb nog een bron gevonden BIVV -Via Secura 4e trimester 2006 ! - let op de datum !, waar de gordeldrachtmetingen tot 2005 in staan, 2006 zal wel een (optimistische) extrapolatie zijn, in elk geval is voor 2006, toevallig ook de doelstelling 71% vooraan, enkel bestuurders (volgens de bron), doorgegeven naar de EU, in 2005 was het nog 69,5 % gemeten ;
én de zeer optimistische doelstellingen tot 2009, zie page 8 , 2 tabellen:
Bron:
Citaat
http://bivvweb.ipower.be/comm/via%20secura/VS_73_NL.pdf    page 8
4e trimester 2006

Gordeldracht in de lift
De resultaten van de laatste metingen zijn zeer positief : de gordeldracht in België neemt duidelijk toe.

%        2003      2004    2005      2006 ?        Doelstelling 2006  Evolutie 2006/2003 (%)
Bestuurders  52,6 %  66,7 %  70,2 %    76,9 %            71,0 %      + 46,2 %
Mannen       48,2 %  64,5 %   69,7 %    75,1 %                             + 55,8 %
Vrouwen      64,7 %  71,5 %  71,8 %    81,5 %                             + 26,0 %
Passagiers
voorin          65,2 %    65,7 %  68,1 %    72,5 %           73,0 %      + 11,2 %
Mannen        57,9 %    49,1 %   57,4 %   64,9 %                         + 12,1 %
Vrouwen       69 %      75,8 %   75,2 %   75,9 %                         + 10,0 %
Totaal voorin 56,6 %   66,3 %  69,5 %   75,3 %                          + 33,0 %

Doelstellingen
Om hierin verbetering te brengen heeft de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid in 2001 zeer ambitieuze doelstellingen voorop
gesteld, zowel voor de passagiers voorin als voor de passagiers achterin:
gordeldrachtpercentage
                            2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009
Bestuurder               56 %  58 % 61 % 63 % 66 %  71 %  76 % 81 % 86 %
Passagiers voorin      58 %  60 % 63 % 65 % 68 %  73 %  78 % 83 % 88 %
Passagiers achterin   45 %  47 % 50 % 52 % 55 %  60 %  65 % 70 % 75 %
Dat is 87% gemiddeld, en volgens de opiniepeiling van hln.be (Otis, feb 2010) zeggen nu maar 80% van de Belgen dat ze de gordel vooraan altijd aandoen. idd zeer ambitieus... ik schat dat we ruim 10 % achter liggen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 februari 2010 - 12:55:42 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 13:20:54 »
Dat is 87% gemiddeld, en volgens de opiniepeiling van hln.be (Otis, feb 2010) zeggen nu maar 80% van de Belgen dat ze de gordel vooraan altijd aandoen. idd zeer ambitieus... ik schat dat we ruim 10 % achter liggen.
bij ons is de gordeldracht 100% voorin en achterin
hoe zou ik mijn kinderen kunnen leren de regels te volgen als ik het zelf niet zou doen
better a bad day at sea
than a good day at the office