Auteur Topic: Smogalarm !  (gelezen 16617 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Smogalarm !
« Reactie #60 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 19:39:39 »
En uiteraard is er nog de Vlaamse wetenschappelijke studie die bewijst dat bij turbodieselmotoren een snelheidsverlaging ook méér smog kan opleveren:

Citaat
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.

Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.

Door het inhaalverbod rijden die vrachtwagens nu echter allemaal aan het tempo van de traagste ... dus eerder 80 dan 90.
Tel uit die milieuschade.
Idd, en wat ze in de langere files nog extra verbruiken zal zeker niet te verwaarlozen zijn...

ook het remstof, het rubberstof , en het slijtagestof van het wegdek en het whatever-stof... *

En van het extra flitsgeld kunnen ze nog wat meer verkeersdrempels aanleggen...   :-X

* eens kijken wat de D-wiki zegt (bron D-Milieuministerie); wegverkeer

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Feinstaub#Entstehung
Hauptverursacher des anthropogenen Anteils am Feinstaub in Deutschland sind laut Bundesumweltministerium, Stand 2001 und ergänzender Quellen:

1. Privathaushalte und Kleinverbraucher: 33.000 t/Jahr
   - Holzheizungen

2. Elektrizitäts- und Fernheizwerke: 19.000 t/Jahr

3. Wirtschaft: 74.000 t/Jahr :
   - Industrie: 60.000 t/Jahr
   - Industriefeuerungen: 6.000 t/Jahr
   - Schüttgutumschlag: 8.000 t/Jahr

4. Landwirtschaft: 15.000 t/Jahr:
  - Tierhaltung: 7.500 t/Jahr (ca. 4.5% der Gesamtmenge, Ergänzung)
  -  Sonstige: 7.500 t/Jahr (ca. 4.5% der Gesamtmenge, Ergänzung)

5. Verkehr: 64.000 t/Jahr
  - Straßenverkehr: 42.000 t/Jahr
       -Dieselmotoren (siehe: Dieselruß): 29.000 t/Jahr
       -Reifenabrieb: 6.000 t/Jahr (Ergänzung)
       -Bremsenabrieb: 7.000 t/Jahr (Ergänzung)
       -Straßenoberfläche: derzeit keine Angaben verfügbar

 - Schienenverkehr (Bremssand): 6.000 t/Jahr
 - übriger Verkehr (Flugzeug, Schiff, etc.): 16.000 t/Jahr

Damit ergibt sich eine Gesamtzahl von rund 162.000 205.000 t/Jahr  
« Laatst bewerkt op: maandag 08 februari 2010 - 20:07:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Smogalarm !
« Reactie #62 Gepost op: zondag 14 februari 2010 - 17:04:32 »
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/video/extern-alleen-trager-rijden-helpt-niet-tegen-fijn-stof.aspx

In de video opname:

"Voor de verkeersveiligheid is de snelheidsbeperking een goede zaak, maar voor de luchtkwaliteit zijn er andere maatregelen nodig"...

Het beste zou dan zijn, niet zoals in de jaren 70 met autoloze zondagen, maar totale autoloze dagen. En dan zal het de verkeersveiligheid nog niet dienen. Want de erbarmelijke staat van voetpaden en dergelijke meer lijden ook tot valpartijen. Dus ook geen voetgangers en fietsers meer op onze wegen. Een uitbreiding van de Brusselse ring vind men ook geen goede zaak volgens de video opname.

Mijn inziens heeft men de grootste fout gemaakt om alles in en rond Brussel te centraliseren wat uiteraard tot heel wat verkeersdrukte aanleiding geeft. Een verspreiding van diensten zou mijn inziens ook het smogalarm in en rondom Brussel kunnen verbeteren. Of zie ik dat verkeerd?

De onomkeerbare fout die men vroeger heeft gemaakt en waarbij men nu tot de vaststelling komt van smog in en rondom Brussel. Fouten die men niet wenst toe te geven?
« Laatst bewerkt op: zondag 14 februari 2010 - 17:06:46 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be