En uiteraard is er nog de Vlaamse wetenschappelijke studie die bewijst dat bij turbodieselmotoren een snelheidsverlaging ook méér smog kan opleveren:
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.
Door het inhaalverbod rijden die vrachtwagens nu echter allemaal aan het tempo van de traagste ... dus eerder 80 dan 90.
Tel uit die milieuschade.
Idd, en wat ze in de langere files nog extra verbruiken zal zeker niet te verwaarlozen zijn...
ook het remstof, het rubberstof , en het slijtagestof van het wegdek en het whatever-stof... *
En van het extra flitsgeld kunnen ze nog wat meer verkeersdrempels aanleggen...

* eens kijken wat de D-wiki zegt (bron D-Milieuministerie);
wegverkeerhttp://de.wikipedia.org/wiki/Feinstaub#Entstehung
Hauptverursacher des anthropogenen Anteils am Feinstaub in Deutschland sind laut Bundesumweltministerium, Stand 2001 und ergänzender Quellen:
1. Privathaushalte und Kleinverbraucher: 33.000 t/Jahr
- Holzheizungen
2. Elektrizitäts- und Fernheizwerke: 19.000 t/Jahr
3. Wirtschaft: 74.000 t/Jahr :
- Industrie: 60.000 t/Jahr
- Industriefeuerungen: 6.000 t/Jahr
- Schüttgutumschlag: 8.000 t/Jahr
4. Landwirtschaft: 15.000 t/Jahr:
- Tierhaltung: 7.500 t/Jahr (ca. 4.5% der Gesamtmenge, Ergänzung)
- Sonstige: 7.500 t/Jahr (ca. 4.5% der Gesamtmenge, Ergänzung)
5. Verkehr: 64.000 t/Jahr
- Straßenverkehr: 42.000 t/Jahr
-Dieselmotoren (siehe: Dieselruß): 29.000 t/Jahr
-Reifenabrieb: 6.000 t/Jahr (Ergänzung)
-Bremsenabrieb: 7.000 t/Jahr (Ergänzung)
-Straßenoberfläche: derzeit keine Angaben verfügbar
- Schienenverkehr (Bremssand): 6.000 t/Jahr
- übriger Verkehr (Flugzeug, Schiff, etc.): 16.000 t/Jahr
Damit ergibt sich eine Gesamtzahl von rund 162.000 205.000 t/Jahr