Auteur Topic: GEBRUIK PARKEERSCHIJF  (gelezen 19295 keer)

Offline marc

• Meer dan expert
GEBRUIK PARKEERSCHIJF
« Gepost op: dinsdag 23 februari 2010 - 21:50:18 »
Is het gebruik van een parkeerschijf bij onderstaand bord verplicht van:

Maandag t/m vrijdag?
Maandag t/m zaterdag?
Maandag t/m zondag?

Werkdagen zijn mijn inziens van maandag t/m vrijdag.

27.1. ZONE MET BEPERKTE PARKEERTIJD (blauwe zone).

27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.

Het begin en het einde van die zone worden aangeduid door een verkeersbord waaraan de zonale geldigheid wordt gegeven bedoeld in artikel 65.5 en die het verkeersbord E9a en de parkeerschijf weergeeft.

27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 februari 2010 - 22:31:32 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: GEBRUIK PARKEERSCHIJF
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 februari 2010 - 22:34:35 »
Is het gebruik van een parkeerschijf bij onderstaand bord verplicht van:
Maandag t/m vrijdag?
Maandag t/m zaterdag?
Maandag t/m zondag?

Citaat
27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.

Het begin en het einde van die zone worden aangeduid door een verkeersbord waaraan de zonale geldigheid wordt gegeven bedoeld in artikel 65.5 en die het verkeersbord E9a en de parkeerschijf weergeeft.

27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren.

Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.

Tja, de definitie van werkdagen is niet terug te vinden in de wegcode.

Na googlen:
Citaat
http://www.wegcode.be/forum/index.php?action=printpage;topic=7819.0  :  5e post

Bericht door: Rik D'huyvetters op 26 Oktober 2004, 21:21
--------------------------------------------------------------------------------
In de rechtspraak vinden we daarover het volgende:
Citaat
Nummer :   RC801F2_1                                                                                             Datum :   1980-01-15
Jurisdictie : HOF VAN CASSATIE, NEDERLANDSE AFDELING, 2E KAMER
Zetel : CHATEL
Verslaggever : LEBBE
Openb. Min. : TILLEKAERTS
Rolnummer : 197
Samenvatting
Wanneer in de gebruiksmodaliteiten van een in art. 27.3.1 bedoelde parkeermeter is vermeld dat de parkeertijd enkel beperkt is op de werkdagen, moet de term "werkdagen" in de gewone betekenis van het woord worden verstaan, te weten het tegengestelde van de zondagen en de wettelijke feestdagen.
Een zaterdag moet dus beschouwd worden als een werkdag.

dus Maandag t/m zaterdag...    :-\

« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 februari 2010 - 22:43:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 februari 2010 - 22:37:43 »
Je moet de parkeerschijf inderdaad gebruiken van maandag tot zaterdag, van 09:00 u. tot 18:00 u.

Denk je dat je langer dan 2 uur gaat wegblijven? Koop dan een automatische parkeerschijf, en vergeet ze op de stand STOP te zetten als je gaat parkeren.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 februari 2010 - 23:22:10 »
Bedankt Michel en Jozef.

Er staat wel degelijk tot zaterdag. Niet tot en met zaterdag.

De volgende vermelding heb ik terug gevonden :

Citaat
Artikel 2, 9° bepaalt werkdag als 9° "elke dag van de week, met uitzondering van zater- en zondagen, en de wettelijke, decretale of reglementaire feestdagen". Het AGIV is onderworpen aan het raamstatuut, zoals uitgewerkt in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 van de houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid. Het KLIP-decreet hanteert dezelfde definitie.

Vooreerst heb ik met wegcode geen zaken omdat ik zeer ernstig torn aan hun geloofwaardigheid en de correctheid van hun replieken. Wat zij denken te weten is voor hen het enige recht. Not so...

Ten tweede kreeg ik zaterdag jl een retributie tussen de ruitenwisser. Te betalen 15 euro wegens het niet gebruik van de parkeerschijf. Er zijn vonnissen die weekenden vermelden vanaf vrijdagavond t/m zondagavond. Ik betwist dus formeel de geldigheid van de retributie dat is uitgeschreven, te zeggen, zaterdag om 13.30 uur. Ik weiger dan ook het bedrag te voldoen.

Werkdagen van het Vredegerecht zijn van Maandag t/m Vrijdag. Desnoods durf ik op de zitting te vragen de zaak uit te stellen naar "volgende week zaterdag". Ik meen dat de Vrederechter mijn visie zal volgen dat voor hen een zaterdag geen werkdag is.   

www.mattys-music.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 februari 2010 - 23:42:20 »
@ Marc:

In het AN (Algemeen Nederlands) betekent "tot en met zaterdag" dat de zaterdag inbegrepen is. "Tot en met" is een veel voorkomende taalfout, het is geen correct AN.

Behoudens andersluidende bepaling, zijn in België alle dagen die geen zondagen of wettelijke feestdagen zijn, werkdagen (let op: de Vlaamse Feestdag 14 juli is geen wettelijke feestdag).

In vele sectoren wordt daarvan afgeweken door de zaterdag niet als een werkdag te beschouwen. Een dergelijke afwijking bestaat evenwel niet in het verkeersrecht. Daar omvat een weekend een werkdag (de zaterdag, behalve als het een wettelijke feestdag is) en een dag die geen werkdag is (de zondag).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 23 februari 2010 - 23:59:41 »
Vooreerst heb ik met wegcode geen zaken omdat ik zeer ernstig torn aan hun geloofwaardigheid en de correctheid van hun replieken. Wat zij denken te weten is voor hen het enige recht. Not so...
Marc ik heb een andere via-link naar Cassatie:

Citaat
http://www.verkeershoekje.be/parkeren/page_8.htm#dag
Een arrest van het Hof van Cassatie bepaalt dat werkdagen alle dagen van de week zijn, behalve de zon- en feestdagen.

arrest van het Hof van Cassatie :
Citaat
http://www.verkeershoekje.be/parkeren/arrest_14.htm#werkdag
....
WEGVERKEER. - Wegverkeerswet, art. 27.3.1. - Parkeermeter. - Gebruiksmodaliteiten van de parkeermeter, waarin is vermeld dat de parkeertijd enkel beperkt is op werkdagen. - Betekenis van de term "werkdagen".

Wanneer in de gebruiksmodaliteiten van een in art. 27.3.1 bedoelde parkeermeter is vermeld dat de parkeertijd enkel beperkt is op de werkdagen, moet de term "werkdagen" in de gewone betekenis van het woord worden verstaan, te weten het tegengestelde van de zondagen en de wettelijke feestdagen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 24 februari 2010 - 00:08:21 »
Behoudens andersluidende bepaling, zijn in België alle dagen die geen zondagen of wettelijke feestdagen zijn, werkdagen (let op: de Vlaamse Feestdag 14 juli is geen wettelijke feestdag).

Jozef, doe je hier een Letermeke of zoiets ?

11 juli is de Vlaamse feestdag !

14 juli is de Franse feestdag !

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 24 februari 2010 - 00:17:46 »

Jozef, doe je hier een Letermeke of zoiets ?

11 juli is de Vlaamse feestdag !

14 juli is de Franse feestdag !

Sorry, sorry, duizendmaal sorry, maar ik had echt geen ambities om in België eerste minister te worden.  :D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 24 februari 2010 - 00:19:12 »
@ Michel:

Fijn dat je een andere verwijzing opgezocht hebt. Maar ik vrees dat Marc er weinig mee vooruit zal zijn, want verkeershoekje.be is een site van één van de kornuiten van wegcode.be.  :D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 24 februari 2010 - 00:45:08 »
@ Michel:

Fijn dat je een andere verwijzing opgezocht hebt. Maar ik vrees dat Marc er weinig mee vooruit zal zijn, want verkeershoekje.be is een site van één van de kornuiten van wegcode.be.  :D
Had ik pas nadien gemerkt... sssttt  :D ;)
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 24 februari 2010 - 00:50:21 »
Jozef en Michel,

Verontschuldig mij dat ik wat cru overkom met mijn berichten ivm wegcode en hun replieken. Wat niet wegneemt dat ik jullie tussenkomsten of toelichtingen wel degelijk apprecieer, waarvoor trouwens ook mijn dank.

Citaat van: Marc Annemans

Citaat van: Michel
Marc ik heb een andere via-link naar Cassatie:

Michel,

Indien er door mij over ongeloofwaardigheid wordt gesproken, is het verkeershoekje wel de aanvankelijke basis en de broeikast geweest tot wat ik reeds vermelde. De persoon die het allemaal denkt te weten en ook overtuigd is van zijn repliek dat het enige recht is, is niemand minder dan I.B.. De aanvankelijke oprichter en stichter van die website. Ik blijf dus bij mijn conclusie en besluitvorming wat ik al veel langer verkondig. De verkeerde interpretaties en/of rechtspraken uitgaande Cassatie, sluiten dus mijn inziens zéér goed aan bij de interpretaties en verkeerde berichtgevingen uitgaande I.B.. Op sommige vlakken heeft men elkaar goed gevonden.

Toch blijf ik verder bij mijn standpunt en weiger ik formeel de retributie te voldoen. Wat mij betreft is er een onduidelijkheid naar de verkeersdeelnemers toe. Daartoe heb ik ook een grondige redenen om die stelling te handhaven. De rechter zal dan, al dan niet op een zaterdag, moeten oordelen over de door mij overhandigde foto opnamen wat o.a. de plaatsing van het verkeersbord betreft.

Het doet mij terugdenken aan de bol van mijn trekhaak destijds.

In zoverre dat ik klacht indiende bij de Gerechtelijke Politie te Antwerpen. Nadien legde ik opnieuw klacht neer met overhandiging van het vonnis. Commissaris S******* van de sectie M, wat staat voor moordzaken, deed ten gronde het verder onderzoek naar aanleiding van de onjuiste vaststellingen. Een afdeling dat de knepen van het vak door en door kent. Onderzoekers die zeker niet zonder handschoentjes zijn aan te pakken.

Nadien kon ik merken dat ik een boom had gepland waarvan ik de vruchten kon plukken. Wit en lijkbleek kwam ik nadien diezelfde vaststellers tegen die dachten te kunnen voldoen aan blijvende onjuiste vaststellingen.

Ik meen verder in mijn recht te kunnen zijn ivm de parkeerretributie, wel dan ga ik ook tot het bittere einde. Net zoals bij Diane werden mijn zaterdag, zon en feestdagen als ambulancier vergoed als niet gewone werkdagen.

Dat mijn standpunt dan maar het bindmiddel vormt tot meer duidelijkheid in de onduidelijke wegcode.

Citaat van: Jozef
@ Marc:

In het AN (Algemeen Nederlands) betekent "tot en met zaterdag" dat de zaterdag inbegrepen is. "Tot en met" is een veel voorkomende taalfout, het is geen correct AN.

Jozef,

Tot en met is een gewoonte en komt zeer veel voor in officiële documenten. De rechtspraak leert me dat dit een gewoontegebruik is in het gebruik der Nederlandse taal.

« Laatst bewerkt op: woensdag 24 februari 2010 - 01:07:46 door marc annemans »

www.mattys-music.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 24 februari 2010 - 01:20:12 »
@ Marc:

De zaak nopens die trekhaak staat los van deze parkeerretributie.

Ik begrijp volkomen je ongenoegen over het feit dat de wegcode niet bepaalt wat er onder een werkdag dient verstaan te worden. Maar dat behoort nu eenmaal tot de hoofdkenmerken van de Belgische wegcode: onnodig ingewikkeld, onduidelijk en vaak dubbelzinnig.

Maar ik denk dat je door de vrederechter met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zult veroordeeld worden, en dan komen er bij de retributie ook nog de gerechtskosten (om niet te spreken over je tijd en verplaatsingskosten naar het vredegerecht).

Het zou allemaal de moeite waard zijn als jouw betoog bij de vrederechter er zou toe leiden dat de wegcode terzake duidelijker geformuleerd wordt. Doch je weet zo goed als ik dat zoiets geenszins het geval zal zijn.

Je staat bijgevolg voor de keuze: ofwel betaal je de retributie en ben je er daarmee vanaf, ofwel ga je bij de vrederechter eens je ongenoegen uiten, en dat kost je dan, naast de retributie, de gerechtskosten. Als het jou dat waard is: mij niet gelaten, doe wat je niet laten kunt. Maar ik zou in dit geval naar mjn eigen belang kijken, omdat een verschijning voor de vrederechter toch niets gaat opbrengen voor de weggebruikers in het algemeen.

Ook dit behoort tot de folklore van het kleine koninkrijk België, Marc.  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 24 februari 2010 - 01:22:01 »
Jozef,

Tot en met is een gewoonte en komt zeer veel voor in officiële documenten. De rechtspraak leert me dat dit een gewoontegebruik is in het gebruik der Nederlandse taal

Inderdaad.

Er komen in officiële documenten en de rechtspraak dan ook zeer veel taalfouten voor. Ook dat is typerend voor België, een kunstmatig land zonder reden van bestaan, dat zelfs geen eigen taal heeft, doch er desondanks geen probleem mee heeft om talen van andere landen geweld aan te doen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 februari 2010 - 01:25:51 door jozef »

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 24 februari 2010 - 01:36:12 »
@ Marc:

Ik begrijp volkomen je ongenoegen over het feit dat de wegcode niet bepaalt wat er onder een werkdag dient verstaan te worden. Maar dat behoort nu eenmaal tot de hoofdkenmerken van de Belgische wegcode: onnodig ingewikkeld, onduidelijk en vaak dubbelzinnig.

Maar ik denk dat je door de vrederechter met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zult veroordeeld worden, en dan komen er bij de retributie ook nog de gerechtskosten (om niet te spreken over je tijd en verplaatsingskosten naar het vredegerecht).

Het zou allemaal de moeite waard zijn als jouw betoog bij de vrederechter er zou toe leiden dat de wegcode terzake duidelijker geformuleerd wordt. Doch je weet zo goed als ik dat zoiets geenszins het geval zal zijn.

Je staat bijgevolg voor de keuze: ofwel betaal je de retributie en ben je er daarmee vanaf, ofwel ga je bij de vrederechter eens je ongenoegen uiten, en dat kost je dan, naast de retributie, de gerechtskosten. Als het jou dat waard is: mij niet gelaten, doe wat je niet laten kunt. Maar ik zou in dit geval naar mjn eigen belang kijken, omdat een verschijning voor de vrederechter toch niets gaat opbrengen voor de weggebruikers in het algemeen.

Ook dit behoort tot de folklore van het kleine koninkrijk België, Marc.  ;)

Het maakt me helemaal niets uit, Jozef. Wat mij betreft is er een rechtsonzekerheid in deze materie. Het is mijn vrije keuze om dat met alle middelen recht te zetten die me ter beschikking staan. Met te voldoen en bij de pakken te blijven zitten komt men ook geen stap verder. Zulke burgers zijn er al meer dan voldoende alhier in absurdistan.

www.mattys-music.be

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 24 februari 2010 - 01:49:46 »
Citaat van: Jozef
@ Marc:

Toont alleen maar aan hoe men denkt "mensen te kunnen koeioneren en te ambeteren". Not so.... Spijtig dat ik niet in Ieper woon. Dat zou pas een soap worden. Temeer op basis van burgers hun toelichtingen die we vernemen. Hoe een welbekende razend en op het randje van hondsdolheid de vrijgave diende te regelen van een "mobiletchen". Onwettige inbeslagnames en de daaraan verbonden onkosten kan men zelfs terug eisen van de politiebegroting. Burgers weten het niet altijd...

www.mattys-music.be