Tweeps .... soek de vaudt :
https://twitter.com/LPAntwerpen/status/973224690226548736"Das ist viel zu viel". Deze Duitser blies 1,05 mg/l UAL, terwijl maximum 0,35 is toegelaten. We merken een dalende trend, maar nog steeds veel te veel bestuurders kruipen dronken achter het stuur. Wodca-contoles blijven noodzakelijk! Vanavond om 20.35 uur op @een.
Really ? 0.35 toegelaten, jongens ?
Vanaf 0.22 mg, doch minder dan 0.35 mg ==> 3 uur durend rijverbod + boete
Vanaf 0.35 mg ==> 6 uur durend rijverbod + boete. (vanaf 0.65 volgens instructies Antwerps parket zelfs onmiddellijke intrekking 15 dagen) (icm bijkomende inbreuken, ook onmiddellijke. intrekking 15 dagen)
In sommige gevallen, mag de bestuurder zelfs minder dan 0,09 mg hebben.-> iemand die een voertuig bestuurt waarvoor categorie C1, C, C1+E, C+E, D1, D, D1+E of D+E vereist is
-> iemand die personen vervoert met een voertuig van een andere rijbewijscategorie waarvoor dezelfde medische voorschriften gelden (bvb taxichauffeurs, .....)
-> iemand met een voorlopig rijbewijs / iemand met een voorlopig rijbewijs begeleiden
Niet persoonlijk bedoeld @Svenn, maar ik meen mij te herinneren hoe in deze draad nog niet zo gek lang geleden het volgende schreef :
Akkoord, maar ...
Ik heb ook een basisopleiding gehad, van de douane dan wel, in 2003. Een deel van die opleiding is radicaal veranderd, uitgebreid, bijgevoegd, deels of grotendeels aangepast of geschrapt, een ander deel weet ik nog flarden van of andere nog (groten)deels. Gewoon omdat ik in de uitvoering van MIJN deel daarin -bij de Douane en Accijnzen, dienst Toezicht-Controle-Vaststellingen, meer bepaald bij het scanteam- daar niet (meer) in contact ben gekomen. Dan heb ik het over diensten zoals bvb Geschillen ; Opsporing ; Drugs en Precursoren ; Verificatie ; Bewaking ; Hondenbrigade ; Maritieme Brigade ; Inningen/Invordering ; Accijnzen ; Invoerrechten ; boetes en andere fraaie inkomsten berekenen ; BTW/Belasting ; Kadaster/Registratie/Domeinen ; ...
Maar ik ben dan weer beter in MIJN materie dan iemand van pakweg 't Kadaster/R/D dat zou zijn ...
Bij die agenten dus ook, allemaal dezelfde basiscursus (basis !) met de algemene dingen die je bij de politie kan tegenkomen
In die basiscursus zijn doorheen de jaren ook veel dingen veranderd, uitgebreid, aangepast, bijgevoegd, ...
Maar als iemand dan naar een specifiekere dienst overgaat, is 't m.i. logisch dat hij/zij mettertijd dingen van de begincursus zal vergeten dewelke hij niet meer zal gebruiken of tegenkomen ...
Ik geef je zeker gelijk dat iemand die dan bij de verkeerscel terecht komt wel van op de hoogte moet zijn van verkeerszaken, desnoods door eerst op te zoeken.
Het is weinigen gegeven elke punt en komma van dat kluwen te kennen.
Ik hoop dat je je niet onnodig aangevallen voelt, dat zou niet de bedoeling zijn. Hoewel ik van mening blijf dat zulks absolute kennis basiskennis betreft, kan ik me overigens perfect
(althans deels) vinden in wat je hieromtrent schrijft. Akkoord, niet élke agent, moet per sé in staat zijn om ademanalyses correct te kunnen uitvoeren
(hangt vnl af van de plaats van tewerkstelling, en de aard van het specifieke hem/haar toevertrouwde takenpakket binnen de politie).
Maar mag ik je nu héél eerlijk vragen, wat je nu vindt van een agent van de wegpolitie, nota bene belast met de ademanalyse bij een WODCA-controledispositief, die tegen betrokkene eventjes stoemelings beweert dat men als bestuurder 0.35 mg/UAL mag hebben ? En blijkbaar niemand bij de politie die deze grove kemel gespot heeft, want hij is ongemerkt op televisie verschenen voor gans Vlaanderen. Meer zelfs, de lokale politie van Antwerpen heeft diezélfde stommiteit zelfs nog per tweet herhaald ook nog :
https://twitter.com/LPAntwerpen/status/973224690226548736"Das ist viel zu viel". Deze Duitser blies 1,05 mg/l UAL, terwijl maximum 0,35 is toegelaten. We merken een dalende trend, maar nog steeds veel te veel bestuurders kruipen dronken achter het stuur. Wodca-contoles blijven noodzakelijk! Vanavond om 20.35 uur op @een.
1) Men is GVD al strafbaar vanaf 0.22 mg/UAL
2) De ademanalyse meet hoegenaamd géén dronkenschap, doch alcoholintoxicatie (= strafbare alcoholopname). Dronkenschap wordt vastgesteld op basis van uiterlijke kenmerken !
Ik heb hen dat al laten weten in twee tweets.
op 1), de reactie:
dag Bert, dat klopt. Fijne dag nog.
op 2), de reactie:
dag Bert, ook dat klopt maar zoals je zelf zegt is de alcoholintoxicatie de wettelijke norm. Twitter laat echter niet al te veel plaats voor alle juridische details Fijne dag nog.
Euh .... juridische details hoeven toch helemaal niet ? Gewoon de
juiste term gebruiken
(intoxicatie ipv dronkenschap) is écht niet onmogelijk, zelfs niet in de wereld van twitter met haar beperkte aantal tekens per tweet. Het is zelfs éven gemakkelijk (en vooral : correct).
Mijn persoonlijke mening : onaanvaardbaar allemaal, zoiets ! Faut le faire !