Dat is niet geprobeerd, dat is de waarheid. En hoeveel rijschoolinstructeurs bestaan er tegenover het aantal politieambtenaren? Groot verschil in aantal mijn gedacht.
Inderdaad. Dat maakt dat 't aantal rotte appels bij het beroep van rijschoolinstructeur procentueel dus érg laag ligt tov dat andere beroep.
Het aantal nutteloze en onterechte klachten die burgers neerleggen is mijn gedacht evenredig aan het aantal klachten tegenover vast stellers.
Denk je ? Alleen al hier op dit forum, is er iemand die je kan vertellen dat minstens 2 van de drie laatste pv's die hij ontving volkomen onterecht waren. En je weet evengoed als ik, dat een pv omgekeerde bewijswaarde heeft. Op zich heb ik daar geen probleem mee. Maar als het pv dan onterecht is, weet je net zo goed als ik, dat een burger al véél ballen moet hebben om ermee naar de rechtbank te trekken. Hij moet al een héél sterk dossier opbouwen, en zijn onschuld bewijzen. Kan hij dat niet, trekt hij quasi zeker aan 't kortste eind. Een béétje snuggere burger .... slikt en betaalt dan ipv een terechte klant in te dienen. Naar de rechtbank trekken zonder zijn onschuld te kunnen bewijzen, zadelt hem immers alleen maar op met nog méér kosten.
Daarnaast, als een rechtbank 1 iemand vrijspreekt omdat hij kan aantonen dat de wetsdienaars op dat moment de instructies van hun meet-apparatuur niet correct gevolgd hebben ..... waarom wordt er die dag dan uitsluitend die 1e vrijgesproken ? En al die anderen, bij wie de vaststellingen minstens even dubieus waren niet ? Louter omdat zij braafjes betaalden ?
Verder wil je het fijne niet weten over het aantal klachten van rijschoolinstructeurs. Voornamelijk zij in bijberoep.
Ja, en dat is helaas een tikkeltje historisch gegroeid. Was een leuke bijverdienste. En neen, ik ben niet blind voor het feit dat het voor sommigen dan helaas ook weinig meer dan dat gebleven is.
Maar ik nodig je gerust uit, even te kijken naar wat mij allemaal te wachten stond. Ik ben begonnen met een opleiding voor het brevet van theorielesgever, een klein half jaartje elke woensdag en zaterdag enkele uurtjes naar de les. Tussen twee lessen in, geregeld wat bijblokken. Ermee wachten tot de dag voor het examen, was immers geen optie. Ondertussen m'n vaste job nog combineren met m'n gezin. Slagen in een schriftelijk examen, nadien slagen in een mondeling examen. Een halve telefoonboek papieren over en weer sturen met de Fod Mob, en ik mocht aan m'n stage beginnen. Eerst meevolgen met een ervaren lesgever, daarna een rollenspel met collega's spelen, en tot slot zélf lesgeven. Aanvankelijk onder toezicht (met telkens een uitgebreide debriefing), en mits zijn fiat al zélf lesgeven zonder toezicht. Dan wachtte mij het laatste examen: de modelles. Een onderwerp loten, voorbereiden, me klaarzetten in een duf kot dat moest doorgaan voor leslokaal, m'n les geven aan gespeelde juryleden. En daarna de gegeven lesmethode gaan verdedigen. Finaal had ik dan mijn brevet om theorie te mogen geven. Code op mijn rijbewijs laten aanbrengen. Tot deze minuut, kan en mag de rijschool mij geen halve euro betalen. Dit in tegenstelling tot andere opleidingen, die wél al iets of wat vergoed werden.
Kennelijk was men niet ontevreden over m'n werk, want al snel vroeg men mij of ik geen praktijklesgever wilde worden ook. Van je hoppa, nu mocht ik dezelfde reutemeut gaan afmalen, voor het vak mechanica. Ik mocht gaan rijden, en een ervaren collega keek nauwlettend toe naar mijn rijstijl. Vervolgens mocht ik collega's gaan observeren toen zij lesgaven. Daarna kreeg ik een rollenspel, waarbij diezelfde ervaren collega de rol van leerling speelde, en wie ik (gespeeld dan) moest leren autorijden van A tot Z. Vervolgens, mocht ik lesgeven onder toezicht van die collega, en kreeg ik telkenmale een uitgebreide debriefing. Toen de collega oordeelde dat ik gepast onderricht kon geven en veilig kon ingrijpen waar nodig, mocht ik zelfstandig lesgeven. Om tot slot ook weer een modelles te gaan afleggen. Nog 's X aantal brieven over en weer naar de Fod Mob, heb ik m'n brevet in handen. Ook nu weer mijn rijbewijs laten aanpassen. Héhé, nu mag ik praktlessen geven voor categorie B.
Vermits ikzelf vrachtwagenchauffeur ben, werd mij gevraagd of ik geen goesting had om ook brevet 5 te halen. Voor (bij mijn werkgever) categorieën B+E, C1, C1+E, C, C+E. Yup: opnieuw cursus gaan volgen over vrachtwagenmechanica, ladingzekering, rij- en rusttijden, vervoersdocumenten etc. En yup: ook weer een schriftelijke en mondelinge proef hierover. Tussen de theorielessen, praktijklessen, m'n fulltime job op de melkerij en m'n gezin, ben ik nu bezig met mijn stage voor het brevet 5. Heb ik je al verteld, dat een mede-cursist eerst nog zijn brevet 3 gehaald heeft, en pas een latere sessie zijn twee eerste proeven afgelegd heeft voor brevet 5 ? Guess what: de bevoegdheden zijn nu overgeheveld van federale materie, naar Vlaanderen. Ipv een brief met zijn stagetoelating, kreeg hij doodleuk de melding dat de sessie waaraan hij deelgenomen heeft .... nietig verklaard werd. Wil hij alsnog zijn brevet, tsja .... dan moet hij die examens helemaal opnieuw blokken en afleggen.
Bij mijn eigen werkgever, ken ik zelfs een collega, die buschauffeur is en die nu samen met mij bezig is met brevet 5. Oeps .... rijlessen met de autocar/autobus worden niet meer gegeven bij mijn werkgever. Dus zat er voor de collega niks anders op, dan rijbewijzen C +vakbekwaamheid, C+E te behalen. Theorie inbegrepen ....
Om je maar te zeggen: 't is niet omdat ik 't in bijberoep doe, dat ik of de huidige generatie die nu nog aan dit beroep begint, daarom minder gemotiveerd zou zijn .... Zonder de nodige motivatie, zou ik dit écht niet allemaal doen, maak je vooral geen illusies.
Zegt het jou niets over een Antwerpse brandweeradjudant in Hoboken ?
Eerlijk ? Neen. Maar ik ben ervan overtuigd dat je het mij wel zal vertellen.
Een rijschoolinstructeur dat niet bergop geraakt vanuit stilstand.
Ja, ik ken dat verhaal. Straf hé ? Maar daarover is hier al genoeg inkt gevloeid, me dunkt. En neen, hoewel ik om persoonlijke redenen niet écht meer door dezelfde deur zou kunnen met betrokkene, ga ik mij er hier
niet toe verlagen om hem daarover te blijven zwartmaken.
En dan verwijt gij mij .... dat ik met modder gooi in bepaalde richtingen ? Jongens, toch.
Een rijschoolinstructeur betrapt onder invloed met een leerling.
Wel, kijk. Hier verschillen we beiden mss in aanpak. Neen, zo iemand zal ik nooit verdedigen. Op geen enkele manier. Wat mij betreft, is er maar 1 oplossing mogelijk: brevetten intrekken, en ontslag op staande voet wegens dwingende reden.
Besluitende, onder alle koren zit wel kaf. En als men nog goed wat kan slijmballen, ellebogenwerk kan tentoon spreiden, op een schalkse ruiterse wijze nog wat andere personen kan jennen, lijkt het me bewezen hoe men geld kan verdienen door o.a. kandidaat leerlingen verkeerdelijk te informeren en stokken in het hoenderhok te smijten.
Je hebt voor die bewering niet het minste bewijs, noch enig argument aangebracht.
Fabeltje ? Waar zou dat "fabeltje" vandaan komen, denk je ? Slechts ontsproten aan de fantasie van een bepaald forum, bedoel je ? Kom, kom, kom hé.
Ik vermoed dat we beide nog niet geboren waren toen dat fabeltje al bestond. Toen werd de ziekwagendienst 900 nog waargenomen door politiediensten. Politie Hoboken en politie Deurne hadden toen ziekenwagens in hun dienst. Aan de Kioskplaats te Hoboken (gebouw al afgebroken) en het andere gebouw in brand gestoken, en aan de Hoofdvunderlei te Deurne.
Het ontgaat je blijkbaar dat het geregeld realiteit is. Ik ben écht niet blind ....
En tot slot, beste Bert, ontgaat het u blijkbaar wat onze klachten hebben ingehouden waarvoor we geviseerd zijn geweest.
Ik ga eerlijk met je zijn. Wat je klachten destijds waren, weet ik niet. Waarvoor en hoe je precies geviseerd bent geweest, weet ik evenmin. Het enige wat ik er links en rechts over gelezen heb op dit forum, is dat je niet bepaald proper behandeld geweest bent. Maar het fijne, heb ik er nooit van geweten.
Dus ja, daarin heb je gelijk. Dit ontgaat mij, maar dat kan ik helaas ook niet helpen.
Gelukkig heeft het toch enigszins zijn resultaat behaald. Nu zie je ten minste vaststellingen gebeuren zoals naar o.a. Nederlands, Engels en Duits model. Daar hebben we dus wel de bonen voor gevreten.
Oef, godzijdank ben je dan toch niet voor niets door het zand gekropen.
En erger je nou niet aan de schilderijen op de rijbaan hé. Kwestie van milieuvervuiling door geuniformeerde picaso's. Want zo horen nou eenmaal de vaststellingen te zijn. Daarvoor hebben ze o.a. ook onze verkeers en ongeval deskundige eerst over de vangrails moeten smijten omdat ook hij de vastellers hun vaststellingen bekritiseerde ivm met hun ganze passen bij het opmeten van de sporen. Met grandioos verkeerde afmetingen.
De enige schilderijen op het wegdek waaraan ik mij erger, zijn diegene die de wegbeheerder bijwijlen aanbrengt.
Afspraken gemaakt werden om mij te jennen tijdens mijn dienst. Wapenvertoon, helikopter....inbeslagname....vrijspraak.... hoger beroep.....nogmaals vrijspraak.... dag en nacht in de weer....
Dat betreur ik dan voor jou .... maar dat maakt de draad over ons korps hier er daarom niet minder frappant om.
T'jonge wat gaat u mij vertellen over een aantal goudvinken en machtsmisbruikers?
Zie de draad van 150 bladzijden. Neem 'm gerust eens op je gemakje door.
En inderdaad geef ik volmondig toe dat ik me verkeerd heb uitgedrukt ivm prioritair rijgedrag in de mond te nemen dat ik zo niet bedoelde. Vandaar mijn herhaaldelijke uitdrukking dat ik niet verwacht van bestuurders dat zij zich zouden schikken aan mijn rijgedrag zonder zwaailichten en sirene. Niettemin begeef ik me wel ter plaatse op een zo snel mogelijke wijze zodat de slaagkans groot is tot het gretig vatten van een brave dealer bv...
Héhé ...
dat heeft lang geduurd .....
Als de politie van mening is dat het artikel op 1 of andere manier onjuist is, en hen daardoor onrecht is aangedaan, heeft zij alle recht zich te verdedigen. Er zijn toch speciaal mensen voor in dienst, perswoordvoerders, nee ? Zeer vaak blijft een reactie achterwege, en nog vaker is de argumentatie die je leest simpelweg te dwaas voor woorden.
Als er hen dus onrecht zou worden aangedaan, en de politie neemt geen recht van antwoord .... waartoe dient die perswoordvoerder wiens loon met belastinggeld bekostigd wordt, dan zoal ?
Bertje, sla de handen met jozef in elkaar en stap beide in godsnaam de Belgische politiek in. Je hebt er beide echt de tweeling voor hangen. Mijn bescheiden mening is dat nog het enige wat er ontbreekt.
Amai, klasse ... echt. Een simpel antwoord op de open vraag waartoe zo'n perswoordvoerder dan dient, ligt blijkbaar wat moeilijker. Waarvan akte. Mijn naam is overigens Bert ipv Bertje, waarvoor dank.
Ik wil gerust mijn medewerking verlenen op jullie secretariaat. Om het één en ander onder de mat te vegen. Het zal nodig zijn mochten jullie het daar ook zo uithangen dat er uiteindelijk de staatsveiligheid moet ingeroepen worden ter jullie bescherming.

Wat geef je hiermee nu eigenlijk toe ? Dat het korps een probleem zou hebben met het grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van meningsuiting, en zij mij en Jozef desnoods fysiek zouden aanvallen ? Wil je nu écht op deze manier enig respect jegens het korps vragen ?
Ik vrees dat ik je hoe langer hoe minder begrijp, hoor.
Enfin, slaap nu maar rustig op beide oren dat ik m'n foutje heb ingezien en toegegeven.
Maak je geen zorgen, ik ben nogal een geruste slaper. Anders zou ik de nachtshiften nooit volhouden.
En in sé ben ik er nog fier op ook zalle. Geef toe, dat is nou ook niet voor elke gezworene weggelegd hé.
Ook hier heb je volkomen gelijk in. Het is maar weinig wetsdienaars gegeven .....