Ach so, nu zie ik het, het befaamde "niet verplicht".
Gebeurt dat eigenlijk regelmatig zoiets ? Weet je meer ?
Verval kan vanaf 51 km/u en gebeurt ook, ja.
Ik weet al zeker van 1 die met de motor zijn rijbewijs kwijtgespeeld is voor 51 km/u (na correctie) in de BBK.
Er zijn rechters die de technishe marge niet toepassen (redenering : toestel correct bediend door opgeleide agent, geeft correct resultaat)
Dat is indertijd nog aan bod geweest iets nadat men daarmee begon.
"Gehaaste bussen" vegen ook (dikwijls) hun voeten aan die 30 kmh bvb...
Die weten ook wel waar er geflitst wordt in de zones 30 - op voldoende lange rechte stukken ...
HEVERLEE - De bussen van De Lijn rijden te snel door Heverlee-centrum. Dat concluderen de buurtbewoners nadat ze zelf snelheidsmetingen uitvoerden. Volgens de bewoners lappen bijna alle chauffeurs de zone dertig aan hun laars.
Dat is zo ongeveer standaard-gedrag bij De Lijn. Wie de zone 30 naleeft is een uitzondering.
Heb zelf al in de bus gezeten die boven de 50 reed (ik zag door waar ik zat zelfs nog een lagere aanduiding op de tacho) , in zone 30, aan 2 vlak bij elkaar gelegen scholen (1 kleuterschool ...)
Want ook de bussen maken de mensen wakker 's avonds laat en 's morgens vroeg.
Dat is hier voor de deur niet anders.
Ofwel vlegen ze ineens over het verhoogde KP hier wat verder ; ofwel is het eerst stevig remmen, om dan nadien weer stevig op het gas te gaan .... en 150m verder desnoods weer te remmen .
,,De metingen van De Lijn zijn ongetwijfeld exacter dan de onze'', beseffen de bewoners, ,,maar ze vonden plaats ter hoogte van de halte Middelweg waar sowieso de bussen vertragen.''
Zo verdoezelt De Lijn de echte cijfers natuurlijk ... meet dat ergens waar geen haltes zijn en ze op dreef kunnen komen, en er zullen er weinig onder de 45 blijven.
Elke buschauffeur van De Lijn waarmee ik de afgelopen jaren ben meegereden, heeft voldoende overtredingen gedaan om onmiddellijk zijn rijbewijs in te trekken ... het gaat dan om een traject van 5 km met lijn 550 .
In Leuven hebben drie chauffeurs van De Lijn een rijverbod van acht dagen gekregen omdat ze aan de Naamsepoort en de Naamsesteenweg geflitst werden toen ze een rood licht negeerden.
Hier staan geen camera's aan de lichten in het centrum ...