Auteur Topic: Ecopremies - zelfs na verstrenging - ook voor supersportwagens ?  (gelezen 2741 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Ecopremies - zelfs na verstrenging - ook voor supersportwagens ?
« Gepost op: woensdag 03 maart 2010 - 14:22:29 »
Uiteraard normverbruik en normuitstoot (ECE/NEFZ-cyclus).. naargelang auto ligt het werkelijk verbruik ca 20%  tot ... xxx% hoger
Gaan ze die cyclus herzien ? Gaat niet veel helpen..., accucapaciteit is bij een hybride heel snel aangepast, desnoods enkele extra kWh als  optie aankoppelbaar...

http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle


Citaat
http://www.groenlicht.be/2010/02/04/ecopremie-kost-overheid-66-miljoen-euro-in-2009/

Bij aankoop van een ecologisch vriendelijke wagen krijgt de Belg een overheidskorting van 3 of 15% en daar maakten we massaal gebruik van. Zo moest de federale overheid 65,5 miljoen euro uitbetalen voor deze groene regeling.
Vorig jaar werden er 476.194 nieuwe wagens ingeschreven, waarvan er 76.887 waren met een lage CO2 uitstoot. Auto’s die tussen 105 en 115 gram CO2 uitstoten, krijgen een premie van 3 procent van de totale aankoopprijs. Auto’s die minder dan 105 gram CO2 uitstoten, krijgen zelfs een overheidsvoordeel van 15%.

Citaat
http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=9646
Porsche 918 Spyder conceptcar  

dinsdag 2 maart 2010
 
Porsche weet vriend en vijand te verbazen met de onthulling van de 918 Spyder conceptcar. Behalve dat de primeur an sich groot nieuws is, zorgen ook de specificaties voor verbazing.  

Het is sporadisch dat Porsche een conceptcar presenteert. Sterker nog, op de Cayenne Hybrid na kunnen wij er ons zo geen één bedenken in de afgelopen jaren. Zeker niet als het gaat om een grote verrassing als deze 918 Spyder.

Carrera GT-opvolger?
Wie het exterieur - dat sterk doet denken aan de Carrera GT - op zich in heeft laten werken kan concluderen dat hier zomaar een toekomstige Porsche kan staan te pronken. De wielen geven de auto vooral een conceptcar-status, maar de lijnen van de carrosserie zien er realistisch uit. Staat hier dan de spirituele opvolger van de Carrera GT voor ons?

Indrukwekkend
De prestaties van de 918 Spyder zijn een geval apart. Een plug-in hybridemodule bestaande uit drie elektromotoren zorgen samen voor een vermogen van 160 kW. Daarnaast is er een 500 pk sterke 3.4 liter V8 die afkomstig is uit de racebolide RS Spyder. Samen weten ze de 918 Spyder in slechts 3,2 seconden naar 100 km/h te duwen en een topsnelheid van 320 km/h te realiseren. Dat alles gaat gepaard met een verbruik van slechts 3,0 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 70 g/km. Ongekend! Porsche claimt zelfs dat de 918 Spyder de Nordschleife van de Nürburgring weet af te leggen in minder dan 7:30 minuten en daarmee sneller is dan de Carrera GT.

Hybride-modi
De drie elektromotoren en de V8 benzinemotor werken nauw met elkaar samen. De V8 drijft enkel de achterwielen aan, maar de elektromotoren hebben vat op zowel de voor- als de achterwielen. Dat alles wordt geregiseerd door een zeventraps PDK-transmissie. Een knop op het stuurwiel maakt het mogelijk om te schakelen tussen de vier verschillende rijmodi. In E-Drive rijdt de auto enkel elektrisch (maximaal 25 km). In Hybrid werken de elektromotoren samen met de V8 benzinemotor en in de Sport Hybrid wordt het echt leuk. Dan ligt er meer focus op sportiviteit en wordt de meeste power naar de achterwielen gestuurd. Wie echt in de stemming is kan Race Hybrid inschakelen. Er wordt dan maximaal vermogen afgegeven en met een druk op de knop kan zelfs een tijdelijke overboost van de elektromotoren worden opgewekt.

Toekomst
Plannen met deze 918 Spyder zijn niet bekend, maar Porsche demonstreert haar hybride-kennis niet voor niets. We zijn benieuwd waar dit tot zal leiden.


Citaat
http://www.abendblatt.de/wirtschaft/article1404108/Ein-3-Liter-Porsche-und-andere-Autos-der-Zukunft.html
...
Das Auto schafft nicht nur 325 Kilometer pro Stunde. Mit einem CO2-Ausstoß von 70 Gramm je Kilometer und einem Verbrauch von 3,0 Litern schlägt es auch jeden Kleinwagen. Wenn es nach Porsche-Chef Michael Macht geht, bleibt das Auto kein Einzelstück: "Eine Serienfertigung kann ich zwar nicht versprechen. Aber bislang hat Porsche noch nie eine Studie gezeigt, die wir nicht gebaut hätten."

Zwar fangen die Hersteller in Genf mit ihren effizienten Konzept- und Serienfahrzeugen alle Blicke und geben der Messe einen grünen Anstrich. "Doch die nächsten Jahre verdienen die Konzerne ihr Geld noch mit ganz konventionell angetriebenen Fahrzeugen", ist Kleinhans überzeugt. Zwischen all den Elektro- und Hybridmodellen stehen deshalb in den Messehallen doch noch überraschend viele Premieren mit Bodenhaftung und direktem Realitätsbezug.

Auch wenn die Industrie in den nächsten Jahren weiter von Fahrzeugen mit konventionellen Antrieben leben wird, spielt die Musik auf der Messe ganz klar bei den alternativen Technologien. "Das Rennen um den Antrieb der Zukunft ist eröffnet", sagt VW-Vorstandschef Martin Winterkorn.

Und Mercedes-Chef Dieter Zetsche nimmt den Faden auf: "Wir fahren nicht nur in der Formel 1 um den Sieg, sondern auch in der Formel Grün - mit Automobilen, die Verantwortung und Faszination vereinen." In konkreten Zahlen klingt das aber schon nicht mehr ganz so imposant: Gerade einmal drei Prozent der Gesamtproduktion sollen bis 2018 bei VW elektrisch fahren. (HA)
Toch al een interressante aanwijzing, 3 % zeker bij VW is ook niet niks; in Europa is ca. elke 6e personenauto een VW.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 maart 2010 - 14:34:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Ecopremies - zelfs na verstrenging - ook voor supersportwagens ?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 03 maart 2010 - 23:12:16 »
Je wil niet weten hoe weinig BIV, verkeerstaks, verworpen uitgaven, voordeel in natura en accijnzen er gehanteerd zijn op een sportwagen die 100km/uur in minder dan 4 sec. haalt. Je weet welke ik bedoel.  ;D

Dit terzijde heb ik mij al langer afgevraagd waarom fabrikanten niet uitpakken met modellen die met een fluwelen voetje in de laagste schijven vallen maar in de praktijk superluxueus uitgerust kunnen worden en performant uit de hoek komen. Zoiets als een 1200cc, met supergeisoleerde (standaard uitgeschakelde) 6 bar turbo, vollederen afwerking enz, en 6 inbegrepen vervangingsmotoren :D

In de plaats daarvan krioelt het van zielige sub 99g/100km CO2 stadswagentjes, die enkel een zoveelste verkapte vorm van sociale subsidie zijn. Wie kan daarmee professioneel of met plezier de baan op ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecopremies - zelfs na verstrenging - ook voor supersportwagens ?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 04 maart 2010 - 00:36:06 »
Je wil niet weten hoe weinig BIV, verkeerstaks, verworpen uitgaven, voordeel in natura en accijnzen er gehanteerd zijn op een sportwagen die 100km/uur in minder dan 4 sec. haalt. Je weet welke ik bedoel.  ;D

Dit terzijde heb ik mij al langer afgevraagd waarom fabrikanten niet uitpakken met modellen die met een fluwelen voetje in de laagste schijven vallen maar in de praktijk superluxueus uitgerust kunnen worden en performant uit de hoek komen. Zoiets als een 1200cc, met supergeisoleerde (standaard uitgeschakelde) 6 bar turbo, vollederen afwerking enz, en 6 inbegrepen vervangingsmotoren :D

In de plaats daarvan krioelt het van zielige sub 99g/100km CO2 stadswagentjes, die enkel een zoveelste verkapte vorm van sociale subsidie zijn. Wie kan daarmee professioneel of met plezier de baan op ?
Idd, maar als de eerste performante diesel- of benzine-hybride -of plug in hybride whatever- met deze verbruikscijfers op de baan komen zullen ze toch met doordachte BIV- verkeerstaks- ecotaks (whatever plundertaks) te voorschijn moeten komen.

Ik vrees ervoor. Vooral Be-politici zijn daar sterk in.  ;D

De Opel Ampera 150 pk (110 kW) komt in 2011 op de markt , Flexfuel-Plug in Hybride op E85 (Ethanol 85 %+ benzine 15%) of puur benzine.
Normverbruik 1,6 liter benzine voor de eerste 100 km, voor de volgende 400 kms 4,8 liter.  ;D

Gemiddeld -normverbruik- eigenlijk 4,1 liter dus, in elk geval ca 96 g/km CO2 bij benzine...
Die 15% korting mogen ze wel geven, want die Opel zou 40.000 € moeten kosten.

Wat zouden ze als CO2 g/km norm nemen als ze E85 tanken... ~ 25 g/km ofzo  ;D
Hun telraampjes gaan weer rammelen... Ik ben benieuwd welk konijn uit de hoed komt.

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera
Den Verbrauch gibt der Hersteller mit 1,6 l/100 km für die ersten 100 km an[3], jede weiteren 100 km ohne zwischenzeitliche Akkuladung wird mit ca. 4,8 l/100km angegeben[3].
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 maart 2010 - 00:39:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I