Je wil niet weten hoe weinig BIV, verkeerstaks, verworpen uitgaven, voordeel in natura en accijnzen er gehanteerd zijn op een sportwagen die 100km/uur in minder dan 4 sec. haalt. Je weet welke ik bedoel.
Dit terzijde heb ik mij al langer afgevraagd waarom fabrikanten niet uitpakken met modellen die met een fluwelen voetje in de laagste schijven vallen maar in de praktijk superluxueus uitgerust kunnen worden en performant uit de hoek komen. Zoiets als een 1200cc, met supergeisoleerde (standaard uitgeschakelde) 6 bar turbo, vollederen afwerking enz, en 6 inbegrepen vervangingsmotoren
In de plaats daarvan krioelt het van zielige sub 99g/100km CO2 stadswagentjes, die enkel een zoveelste verkapte vorm van sociale subsidie zijn. Wie kan daarmee professioneel of met plezier de baan op ?
Idd, maar als de eerste performante diesel- of benzine-hybride -of plug in hybride whatever- met deze verbruikscijfers op de baan komen zullen ze toch met doordachte BIV- verkeerstaks- ecotaks (whatever plundertaks) te voorschijn moeten komen.
Ik vrees ervoor. Vooral Be-politici zijn daar sterk in.
De Opel Ampera 150 pk (110 kW) komt in 2011 op de markt , Flexfuel-Plug in Hybride op E85 (Ethanol 85 %+ benzine 15%) of puur benzine.
Normverbruik 1,6 liter benzine voor de eerste 100 km, voor de volgende 400 kms 4,8 liter.
Gemiddeld -normverbruik- eigenlijk 4,1 liter dus, in elk geval ca 96 g/km CO2 bij benzine...
Die 15% korting mogen ze wel geven, want die Opel zou 40.000 € moeten kosten.
Wat zouden ze als CO2 g/km norm nemen als ze E85 tanken... ~ 25 g/km ofzo
Hun telraampjes gaan weer rammelen... Ik ben benieuwd welk konijn uit de hoed komt.
http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera
Den Verbrauch gibt der Hersteller mit 1,6 l/100 km für die ersten 100 km an[3], jede weiteren 100 km ohne zwischenzeitliche Akkuladung wird mit ca. 4,8 l/100km angegeben[3].