In Duitsland is het relatief eenvoudig:
StVO 12 (2) Wer sein Fahrzeug verlässt oder länger als drei Minuten hält, der parkt.
Er is daar alleen nog discussie mogelijk over wat men dient te verstaan onder het verlaten van zijn voertuig (bijvoorbeeld: verlaat de bestuurder die 10 meter verder naar een geldautomaat gaat zijn voertuig al dan niet?).
In België wordt stilstaan evenwel anders gedefinieerd:
AR 2.22. "Stilstaand voertuig": een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Deze definitie is om te beginnen onvolledig: wat met een motorfiets die niet langer stilstaat dan nodig is voor het op- of afstappen van de passagier?
Maar ze leidt ook tot tal van discussies.
Als een bestuurder langzaam zijn voertuig laadt of lost, doch ondertussen niets anders doet, dan is het een stilstaand voertuig. Als een andere bestuurder hetzelfde werk op de helft van de tijd doet, doch ondertussen even iets anders doet (bijvoorbeeld zijn neus snuiten), dan is zijn voertuig op dat ogenblik geen stilstaand voertuig meer.
Meer realistisch gaat het lossen van zaken dikwijls gepaard met het daarna laten aftekenen van een leveringsbon. Op dat ogenblik is er dus geen sprake meer van een stilstaand voertuig.
Waarom wordt er algemeen van uitgegaan dat er, als een bestuurder geld gaat afhalen aan een geldautomaat, geen sprake meer is van een sitlstaand voertuig? Die bestuurder is toch alleen maar zaken aan het laden?
Als ik bij de bakker een brood ga kopen, dan is mijn voertuig geen stilstaand voertuig. Maar wat als ik bij de bakker een kwartier in de rij ga staan om er het brood dat ik vooraf al besteld en betaald heb, op te halen? Dat is dan toch louter het laden van zaken?
Wat als ik, terwijl mijn echtgenote naar een winkel gaat, voortdurend een lucifersdoosje in mijn wagen leg en het er weer uithaal? Dan ben ik toch voortdurend bezig met laden en lossen van zaken?
Wat als ik het interieur van mijn wagen aan het stofzuigen ben? Want dan ben ik toch bezig met het lossen van zaken (stof in dit geval)?
Met andere woorden: waar ligt de grens?