Auteur Topic: Discriminatie tussen Belgen en buitenlanders voor verkeersboetes  (gelezen 1483 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Discriminatie tussen Belgen en buitenlanders voor verkeersboetes
« Gepost op: dinsdag 16 maart 2010 - 14:57:27 »
Citaat van: autokanaal.be
Discriminatie tussen Belgen en buitenlanders voor verkeersboetes

Volgens mobiliteitsorganisatie Touring worden Belgen gediscrimineerd tegenover buitenlanders bij het beteugelen van een verkeersovertreding.

Bij een overtreding van de vierde graad moet een Belgische automobilist altijd voor de rechtbank verschijnen. Daardoor betaalt hij minstens 357,5 euro, plus de gerechtskosten. Het rijbewijs wordt ingetrokken. Een buitenlander komt er vanaf met een forfait van 300 euro onmiddellijke inning. Hij hoeft niet voor de rechtbank te komen en kan dus altijd gewoon blijven verder rijden, ook in ons land. Voor Belgen is een onmiddellijke inning onmogelijk voor een vierdegraadsovertreding.

Waarborg

“Vroeger werd aan een buitenlandse overtreder, die geen onmiddellijke boete ter plaatse kon of wou betalen en de zaak dus naar het parket ging, een meerbedrag van 110 euro opgelegd als verplichte waarborg. Deze waarborg diende om de gerechts- en andere kosten te betalen indien men later voor de rechtbank werd veroordeeld en kon dus worden teruggeven bij vrijspraak", zegt Touring.

"Op vraag van de Europese Commissie heeft ons land dit systeem echter moeten stopzetten in oktober vorig jaar, maar daardoor ontstaat nu een omgekeerde discriminatie. Bij overtredingen van 1ste, 2de en 3de graad worden Belgen en buitenlanders gelijk behandeld indien ze de boete onmiddellijk betalen. Het bedrag van de boete is immers hetzelfde. Maar bij betwisting is de Belg nu in het nadeel: wordt hij veroordeeld, dan betaalt hij niet alleen de boete maar ook de gerechtskosten en de eventuele bijdrage aan het slachtofferfonds."

"Een buitenlander, eens terug de grens over, kan men niet dwingen om te betalen. Hij is dus enkel zijn waarborg kwijt en dat is een bedrag dat veel lager is dan het totale plaatje voor de Belg, zeker bij een overtreding van 4de graad”.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Discriminatie tussen Belgen en buitenlanders voor verkeersboetes
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 16 maart 2010 - 15:05:48 »
waar wachten ze op om een klacht in te dienen ?  Waar zit het cgkr ?

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 17 maart 2010 - 02:50:33 »
Citaat
“Vroeger werd aan een buitenlandse overtreder, die geen onmiddellijke boete ter plaatse kon of wou betalen en de zaak dus naar het parket ging, een meerbedrag van 110 euro opgelegd als verplichte waarborg. Deze waarborg diende om de gerechts- en andere kosten te betalen indien men later voor de rechtbank werd veroordeeld en kon dus worden teruggeven bij vrijspraak", zegt Touring.

Dat moet je mij nu eens uitleggen. Kreeg hij/zij dan 1 of 2 jaar (of meer) "gratis hotel" tot de kassa gerinkeld had en als er niks is om de kassa te laten rinkelen levenslang gratis hotel (a €500/dag).

In Frankrijk heb ik eens 5 uur mogen blijven tot ik €3000 gevonden had voor een "vermeende overtreding". Na dik een jaar is dat geld samen met de intrest netjes teruggekomen vanwaar het kwam.
Stel nu dat ik het geld niet bijeen kreeg.........

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 00:48:53 »
@ bibi585:

Ik herinner mij de tijd toen ik in zetel Antwerpen van de toenmalige BBL op de kredietafdeling werkte.

Een vrachtwagenbestuurder van een Belgisch transportbedrijf had op een vrijdagnamiddag een ongeval met dodelijke slachtoffers veroorzaakt in Duitsland.

Aangezien het duidelijk was dat minstens een deel van de aansprakelijkheid op hem zou terechtkomen, moest de chauffeur de bak in tot er een waarborg voor hem gesteld was.

Via de B.A. verzekering was dat niet meer mogelijk vóór de eerstkomende maandag.

Ik heb toen vrijwillig en gratis overuren gewerkt om nog diezelfde vrijdag een bankwaarborg te kunnen stellen voor de betrokken chauffeur, zodat hij nog diezelfde vrijdagavond naar huis is kunnen rijden in België.

Ik ben nog altijd blij dat ik dat gedaan heb, zodat die man tenminste zijn weekend thuis in België met zijn gezin kon beleven, in plaats van in een Duitse gevangenis.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 maart 2010 - 00:51:39 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 01:31:32 »
Dat is erg nobel.
Tegenwoordig heeft dat echter niet veel zin meer want op vrijdag zitten de rij uren er meestal op.
Na de files en daarbij nog eens dergelijk voorval kun je gewoon blijven staan in je rijdende gevangenis. Ook al is het op 10 minuten (of zelf 5) van thuis. Het staat geregistreerd en betalen zal je als je doorrijd.

In bovenstaande gevallen is echter geen sprake van ongevallen, enkel van iets die al dan niet terecht niet toegelaten was.
In mijn geval ging het dan nog om de vrije interpretatie van de agenten (en naar hun zeggen ook de oversten) want ik was niet eens in overtreding.
Op dergelijke momenten kan je weinig doen want volgens hen ben je gewoon "een onnozelaar die er zich probeert uit te praten" ook al weet je 100% zeker dat je gelijk hebt.
En wanneer het zich buiten de bureeluren voor doet maakt het alleen maar erger. (we kunnen niemand bereiken, je zal moeten wachten tot morgen......tof echt een toffe job ::))