wat de verzekeringen betreft vind ik wel dat ze alleen de brokkenmakers extra moeten laten betalen
dit bewijst dat het almaar slechter gaat met het belgisch verkeer, ondanks (of dankzij ?) de vele nieuwe snelheids- en voorrangsregelingen
Citaat van: KV op woensdag 24 maart 2010 - 09:32:39wat de verzekeringen betreft vind ik wel dat ze alleen de brokkenmakers extra moeten laten betalenDe bedoeling van een verzekering is uiteraard net om het risico te spreiden, niet om het volledig op de verzekerde terug te gaan verhalen, want dan heeft een verzekering immers geen zin meer ...
euhm, bonus malus bestaat niet meer ofwatte? ik snap het niet, bij ethias hebben ze mij daar toch vanalles over verteld...
http://www.uw-autoverzekering.com/verzekeringen_belgie/contract/bonus-malus.htmlWelke verandering op wettelijk gebiedSinds 01.02.2002 is er een koninklijk besluit van kracht om het Bonus-Malus systeem van toepassing in de BA auto, te veranderen en dit teneinde tegemoet te komen aan de eisen van de Europese Commissie betreffende de vrijheid in tarificatie.Tot op deze datum waren alle Belgische verzekeraars verplicht hetzelfde Bonus-Malus systeem te gebruiken op een schaal van 00 tot 22, met toepassing van een malus van 5 graden per ongeval en een bonus van 1 per verzekerd jaar.De verzekerde kon de verzekeringsproducten dus makkelijk vergelijken en wist waaraan hij zich kon verwachten.Vanaf 01.02.2002 zijn de percentages verbonden aan de schalen (00 - 22) vrij! Iedere maatschappij kan dus een eigen premie-percentage koppelen aan iedere schaal. Dit gegeven wordt dus belangrijk wanneer de producten van twee maatschappijen vergeleken worden!Anderzijds zal, tot 31.12.2003, het intredingmechanisme (11 of 14 voor beroepsdoeleinden) niet veranderen en blijft de schaal van 00 tot 22 in voege. Dit laat de maatschappijen toe het gebruik van de gebruikelijke BM attesten verder te zetten en zich voor te bereiden op 2004 om dan eventueel een eigen BM systeem toe te passen.Pas vanaf 01.01.2004 zal het Bonus-Malus systeem niet meer verplicht zijn. Iedere maatschappij zal dus zijn eigen systeem kunnen gebruiken.Het toegepaste systeem zal duidelijk in de algemene voorwaarden gedetailleerd moeten worden. Deze maatregelen zullen progressief van kracht worden bij de ondertekening van een nieuw contract of bij de verlening van een bestaand contract op zijn jaarlijkse vervaldag.Vanaf dat ogenblik zullen de maatschappijen een "schade attest" moeten afleveren. Dit vervangt het BM attest en zal alle schades van de laatste vijf jaar hernemen, de bestuurder die deze ongevallen veroorzaakte, de laatst gekende en op 31.12.2003 afgesloten algemene BM graad, enz...
Ik sta BM 00 (-2 levenslang) bij AG en betaal een 320€