Voor Total worden inderdaad additieven toegevoegd voor hun Excellium en als ze het niet "vergeten" moeten de chauffeurs een speciale code intikken om de juiste brandstof te laden.
Dat er veel gewone diesel voor Excelluim verkocht wordt moet ik niet uitleggen.
Dat de kwaliteit nu en dan eens verschilt zal ik niet in twijfel trekken maar dat bepaalde brandstoffen uit 1 en dezelfde buis komen heb ik niet enkel gezien of gehoord maar effectief zelf geladen want bij lading van de vrachtwagen is er behalve de chauffeur NIEMAND aanwezig. De chauffeur doet dat helemaal in zijn eentje.
De brandstoffen komen uit dezelfde buis, maar naargelang de klant voegt de raffinaderij additieven bij bij het tanken van de tankwagen.
Behalve controle voor de veiligheid (meestal met camera's) en eens iets bulderen door een luidspreker (als ze niet op de koffie zijn) doet de raffinaderij niks, noppes, nada bij het laden van de vrachtwagen.
De chauffeur moet met behulp van codes en een magneetkaart alleen zijn plan trekken bij het laden van de tankwagen.
Langs de ene kant wel makkelijk want dan kan je zonder probleem 24/7 laden.
Middagpauze, wisselen schift en dergelijke meer, allemaal geen last van.
Hier ga ik altijd bij Gabriëls omdat dat de goedkoopste is en beide halen hun voorraad op dezelfde plaats waar ik de voorraad ging halen in de tijd dat ik zelf met brandstof reed.
Dat is nu net degene waar ik nooit of te nimmer ook nog maar 1 druppel van in mijn auto meer zou willen
En daar heb ik verschillende heel goeie redenen voor
En dat er geen verschil is tussen brandstoffen is gewoon ONWAAR, gelijk wat testaankoop of wie dan ook mag beweren
Wel moet je opletten voor tankstations met een kleine omzet, omdat er daar meer condensatiewater van de tanks in de brandstof terechtkomt.
Hier zit inderdaad meestal het probleem en daarbij ga ik nog een stapje verder.
Wanneer ik zie dat een vrachtwagen brandstof aan het lossen is zal ik proberen te zien wat hij/zij precies aan het lossen is (kan je niet zien aan het nummer op de schilden want daar staat enkel het gevaarlijkste op).
Wanneer ik zie dat hij datgene aan het lossen is dat ik moet tanken ben ik weg zonder tanken.
Ik kom dan later terug of ga ergens anders tanken.
De reden is omdat bij het lossen alle condens en eventueel vuil rondgeklutst wordt in de voorraadtank en op die manier meegezogen wordt door de pomp en uiteindelijk in jou voertuig terecht komt. Anderhalf uur later is alles weer gezakt en kan je geruster tanken zonder eventueel ongewenste rommel in je voertuig te krijgen.
Het is trouwens ook niet omdat het uit dezelfde buis komt dat het ook hetzelfde is. Had je dan gewild dat ze allemaal apparte buizen aan de "outkant" hadden ?
Er zijn 4 verschillende buizen, meestal aangeduid met een nummer en een kleur.
-1 buis voor de diesel (2soorten)
-1 buis voor de petrol (lampolie)
-1 buis voor de rode diesel (en de verbeterde versie)
-1 buis voor de verschillende soorten benzine
Op het schermpje wordt gevraagd met welke buis je wil laden ( je moet er voor zorgen dat die buis reeds geplaatst is om te laden) en wanneer je bvb. rode diesel wil vink je dat nummer aan.
Dan krijg je de keuze tussen gewone rode diesel of de verbeterde versie. Vink je je keuze aan.
Dan het aantal gewenste liters en start.
Een paar minuten later ben je geladen.
Afkoppelen, opbergen en je kan vertrekken.
Wie je bent wordt achterhaald door je code en naar wie de factuur moet gestuurd worden wordt achterhaald door je magneetkaart en dat was het dan.
Die magneetkaart en code heb je ook nodig om binnen en buiten het terrein te geraken (automatische poort te openen).
En dat is voor iedere vrachtwagen die komt laden identiek hetzelfde.
En trouwens, denk je nu echt dat in een fabriek bvb waar merkprodukten gemaakt worden naast witte produkten, dat die witte produkten dan ook dezelfde zijn ? Ze komen nochtans uit dezelfde poort buiten
In veel gevallen worden inderdaad dezelfde grondstoffen gebruikt, enkel een andere samenstelling of iets extra erbij of net niet erbij of 1 of 2 van de grondstoffen van een betere kwaliteit en de rest identiek hetzelfde.
Kan allemaal.
Veel gezien als chauffeur, magazijnier en ook in de productie.
Zelfs een jaar producten van de chauffeur in ontvangst genomen, uitgewogen, gemengd, afgevuld, verpakt en geladen die zowel in de apotheek als in "den aldi" verkocht worden (lichaamsverzorging).
Enige verschil was iets andere samenstelling en 1 of 2 van de bvb. 15 grondstoffen die van een andere kwaliteit zijn (en het een stuk goedkoper of duurder maken).