Auteur Topic: Goede benzine / diesel  (gelezen 41852 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 03 april 2010 - 23:07:17 »
daarnet bedacht ik me net hoe zinloos deze discussie egl is:
Stel een prijsverschil van 3 cent per liter tussen een "goedkope" en een "dure" pomp.
Je gaat van verkeerde veronderstellingen uit.

De officiële prijs voor diesel is vandaag 1,169 euro.
Ik tank aan 1,030 - desgewenst zelfs 1,009 - wat een verschil oplevert van 0,139 euro (of zelfs 0,16 euro)
Het afgelopen jaar heb ik 1282 L diesel verbruikt.
Dat levert een minderuitgave op van 178,20 euro ofwel 7188,5 BEF.
Niet onaardig toch, en ik moet er helemaal niks speciaals voor doen ... als ik elders wil gaan tanken, kost dat meer moeite  ;)

Om er zelfs 205,12 euro - of 8274,5 BEF van te maken - moet ik gaan rondrijden via kleinere wegen met meer verkeerslichten en dat doe ik liever niet.
(kost meer tijd en hoger brandstofverbruik, maar is wel 5km minder)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 03 april 2010 - 23:47:18 »
Stel een prijsverschil van 3 cent per liter tussen een "goedkope" en een "dure" pomp.

Ik tank aan 1,030 - desgewenst zelfs 1,009 - wat een verschil oplevert van 0,139 euro (of zelfs 0,16 euro)
Niet onaardig toch, en ik moet er helemaal niks speciaals voor doen ... als ik elders wil gaan tanken, kost dat meer moeite  ;)

Om er zelfs 205,12 euro - of 8274,5 BEF van te maken - moet ik gaan rondrijden via kleinere wegen met meer verkeerslichten en dat doe ik liever niet.
(kost meer tijd en hoger brandstofverbruik, maar is wel 5km minder)

Wie zegt dat merkpompen de maxprijs vragen ?
Ik weet in de buurt een totalpomp die goedkoper is dan Gabriels
De Gulfpomp waar ik tank is eveneens goedkoper dan de Gabriels enkele kms verderop

Ik denk dat jij van de verkeerde veronderstelling uitgaat dat merkpompen altijd de  max vragen
De verschillen die ik noteer bedragen  meestal hoogstens een paar centen

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #32 Gepost op: zondag 04 april 2010 - 02:36:51 »
Ik ga bij de ene Gabriels hier in de buurt naar de self car wash en bij de andere 2 kilometer verder om te tanken want het prijsverschil kan soms oplopen tot 20 cent per liter dat diegene zonder car wash altijd goedkoper is.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: zondag 04 april 2010 - 13:05:15 »

je vergeet wel dat er een merkelijk verschil in verbruik zit tussen goedkope en duurdere brandstof
maak eens de berekening mocht je 0.5 ltr minder verbruiken met de duurdere
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: zondag 04 april 2010 - 14:35:04 »
Enkele prijzen die ik deze morgen tegenkwam voor euro 95 benzine:
Witte pomp : 1,415
Esso: 1,485
Maes: 1,410
Wit: 1,416
Gabriels: 1,410
Total: 1,436
Esso: 1,376

Hier zitten nog niet de prijzen bij van een aantal pompen in de andere richting van degene die ik deze morgen reed; daar zitten nog een texaco, witte pomp, Gabriels, en Gulf bij

Opvallend is dat het een merkpomp (Esso) is die goedkoopst is tot nu toe

En de opmerking van Sniper is zeer terecht; zoals ik al eerder zei reed ik met Gabriels diesel makkelijk 100 km minder per tank dan met total excellium.  Momenteel gebruik ik nog enkel benzine en daar is het verschil in afgelegde kms kleiner tussen de verschillende merken.  Maar de Gulf hier in de buurt is de goedkoopste merkpomp (goedkoper dan de Gabriels iets verderop)

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: zondag 04 april 2010 - 14:36:31 »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: zondag 04 april 2010 - 17:40:41 »
Kv; die Esso, is dat zo'n onbemande Express? De bemande Esso's en Total's hier in de buurt hanteren ook allemaal de maximumprijs. De onbemande inderdaad wat minder.
Onbemand momenteel, maar is vroeger ook bemand geweest, er staat (nog ?) niet op dat het een express is

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: maandag 05 april 2010 - 02:06:26 »
Ik kan maar uitgaan van de ervaringen die ik heb en dat moet ieder voor zich uitmaken.

Bij Gabriëls is de pomphouder blijkbaar vrijer om de prijs te hanteren die hij/zij wil* maar de onbemande zijn samen met Esso en bepaalde "witte pompen" bij de goedkoopste en de ervaring heeft mij geleerd dat minstens een deel, zo niet alles, niet enkel uit dezelfde buis komt maar effectief hetzelfde product is.

Die Excelluim heb ik indertijd geprobeerd met mijn Astra 17 TD en ik merkte dat het verbruik duidelijk hoger was. Bij andere voertuigen is dat misschien wel omgekeerd, dat weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat al die slechte pompen er de laatste 10 a 15 jaar allemaal uitgegaan zijn.
Niet alleen door zeer strenge controles maar ook door de prijs zelf. Men kan het zich niet meer permitteren om met voorraadtanks te zitten waar, bij wijze van spreken, de brandstof er onderaan even snel terug uitloopt als dat men er bovenaan inpompt of waar water, slijk of andere troep insijpelt.

*Die prijs is ook afhankelijk van aan welke dagprijs die pomphouder zijn voorraad heeft aangekocht.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: maandag 05 april 2010 - 10:04:39 »
*Die prijs is ook afhankelijk van aan welke dagprijs die pomphouder zijn voorraad heeft aangekocht.
Vandaar dat de ene pomp de ene keer goedkoper is dan de andere, en de andere keer is het dan weer omgekeerd

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: maandag 05 april 2010 - 10:10:40 »
De prijzen zijn bovendien heel streekgebonden. Hier in Mechelen zijn de prijzen beduidende lager dan bv. in Zandhoven waar mijn moeder en mijn tante woont. Telkens die naar Mechelen komen tanken ze hier in de buurt. Door een paar prijsvechters (vnl. Dats) hebben alle andere pompen in de buurt de prijzen ook laten dalen. Het voorkomen van een groot aantal pompen op korte afstand wil ook al eens helpen en dat hebben we hier bv. op de N16.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: maandag 05 april 2010 - 13:39:14 »
Dan moeten ze in Schilde tanken dat is goedkoper dan Zandhoven.
Ik koop wel mijn LPG bij de Van Laer.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 06 april 2010 - 01:17:17 »
Wie zegt dat merkpompen de maxprijs vragen ?
Ik alvast niet ... de goedkoopste pompen in de omtrek zijn merkpompen

Citaat
De verschillen die ik noteer bedragen  meestal hoogstens een paar centen
Ik kan op mijn woon-werk traject zowel de officiële max.prijs als een sterk verlaagde prijs betalen ...

De prijzen zijn bovendien heel streekgebonden. Hier in Mechelen zijn de prijzen beduidende lager dan bv. in Zandhoven waar mijn moeder en mijn tante woont.
Ja ?
Op http://www.brandstofprijzen.be/ is de prijs van de Shell aan de E313 in Massenhoven anders lager dan enige prijs uit Mechelen (2800)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 06 april 2010 - 03:30:35 »
...

LPG is tegenwoordig niet makkelijk meer te vinden.
Hier in de onmiddellijke omgeving niks, noppes, nada. :'(

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 06 april 2010 - 08:55:15 »
...

LPG is tegenwoordig niet makkelijk meer te vinden.
Hier in de onmiddellijke omgeving niks, noppes, nada. :'(
Hoever kan je omrijden om LPG te halen opdat het nog verdelig zou blijven  ;D  ;D

Nee, serieus, er zijn bij ons ook bijna nergens nog LPG pompen te vinden; degene die ik bij ons in de (ruime) buurt ken is bij total

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 06 april 2010 - 09:08:27 »
Als er een snelweg in de buurt is heb je altijd wel LPG, bij mijn weten hebben nl. alle snelwegstations dat. Naast de snelwegen hebben alle grotere stations ook LPG. Zeker in de grensstreek heb je wel meer LPG, in onze buurlanden is LPG immers altijd duurder.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519