Ik werd aangeraden om af en toe eens goed door op te trekken
Af en toe eens wat hoger in de toeren gaan kan volgens mij alvast geen kwaad.
Gasten die, als ze gaan inhalen, daaraan beginnen met plankgas bij een toerental van 1200 toeren per minuut met een viercilinder, zijn verkeerd bezig. Niet alleen kan het inhalen daardoor gevaarlijk worden wegens de geringe trekkracht. Ze zullen ook nog meer verbruiken dan wanneer ze eerst even zouden terugschakelen.
Hier in de bergen is het overigens dikwijls noodzakelijk in bergop om te kunnen opschakelen. Als je op zo een helling vertrekt en, zoals GOCA het de mensen wijsmaakt, met een Diesel bijvoorbeeld bij 2.000 toeren per minuut op te schakelen naar tweede versnelling, is de auto al achteruit aan het bollen vóór je dat schakelen afgewerkt krijgt.
Qua verbruik is de beste combinatie snel optrekken en snel opschakelen. De reden is eenvoudig: hoe sneller je optrekt, hoe minder lang je in de lagere versnellingen rijdt, in dewelke het verbruik hoger ligt dan in de hogere versnellingen.
Andere tip was om een additief in mijn bak diesel te kappen. Per getankte bak 200-300 ml. Product zou 'Diesel Plus' heten en in de kleinhandel (tankstations) een 10 euro per liter kosten, in groothandel een 5 euro per liter. Zou er voor zorgen dat de motor meer proper bleef en het verbruik zou zakken.
Persoonlijk sta ik nogal sceptisch tegenover dergelijke additieven.
Ik vertrouw in de eerste plaats op de constructeur van de auto. Zijn handleiding bevat adviezen die de auto ten goede komen. Als zo een additief zou aangewezen zijn, denk ik dat de constructeur dat wel zou vermelden in de handleiding.
De motor properder houden? Daar hecht ik niet veel belang aan. Mijn eerste Mercedes had 334.000 km op de teller en reed nog onberispelijk toen ik er helaas afscheid moeten van nemen heb omdat hij, amper 6 maanden na gezandstraald en herspoten te zijn, al opnieuw de pokken kreeg (mijn dealer zei dat, als het stil was, je hem kon horen roesten). Onze Bora heeft nu bijna 200.000 km op de teller en hij rijdt nog zoals een nieuwe, behalve dan enige tijd geleden, toen hij even niet zo gezond meer was:
- hij had weer last van zijn luchtdebietmeter (de tweede keer sinds hij nieuw was), en geraakte daardoor, weliswaar met 3 wat zwaarder dan gemiddelde personen aan boord (hé bibi585
) nog slechts in eerste versnelling een berg van 24% op. Intussen geraakt hij daar opnieuw vlot in derde versnelling op.
- één van de waterafvoerleidingen van de luchtinlaten nabij de voorruit was verstopt geraakt, waardoor er na een flinke regenbui op de linker helft van de vloer genoeg water stond om er vissen in te houden.