Auteur Topic: verschillende banden op voor- en achteras ?  (gelezen 12347 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
verschillende banden op voor- en achteras ?
« Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 10:24:24 »
Een collega van mij blijkt twee verschillende soorten winterbanden op zijn wagen te hebben. Het is een vrij recente wagen (C5 ph.3) en het is dus de eerste set winterbanden. Toen men de zomerbanden heeft vervangen met winterbanden, heeft men blijkbaar op de vooras andere banden gemonteerd dan op de achteras. Ten eerste zie ik hier persoonlijk geen enkele reden voor. Wellicht heeft het echter ook veiligheids aspecten.

Iemand ideeën ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 10:30:22 »
ik veronderstel dat als je de algemene regel "de beste banden achteraan" volgt er geen probleem is.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 11:39:46 »
Toen men de zomerbanden heeft vervangen met winterbanden, heeft men blijkbaar op de vooras andere banden gemonteerd dan op de achteras. Ten eerste zie ik hier persoonlijk geen enkele reden voor. Wellicht heeft het echter ook veiligheids aspecten.
Iemand ideeën ?
Ik kan me ook geen enkele reden bedenken, zeker niet betreft veiligheid.
Auto´s worden logischerwijze zo gebouwd dat men identieke banden vóór en achter heeft. Is ook gemakkeljjker bij het langs omwisselen.

Het kunnen wel verschillende bandenbreedtes zijn (bij sterk ongelijke gewichtsverdeling), maar andere banden  ???
Waren zijn zomerbanden V/A dan ook verschillende types ? Moet een primeur zijn...

JC , een C5 zeg je...  4 staalvelgen zonder druksensor of 4 LM-velgen met druksensor ? Of een mengeling ?
Of de 4 originele velgen behouden ? Naja, in Be verwondert me niets meer. Enkel per as moeten dezelfde banden liggen...

In dit Duits forum - Winterbanden voor C5 -  heb ik ook niets speciaals gevonden
http://www.motor-talk.de/forum/welche-winterreifen-felgen-fuer-den-neuen-c5-t1852981.html
http://www.motor-talk.de/forum/winterreifen-fuer-c5-iii-hdi-170-limousine-t1933542.html
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 11:45:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 11:42:14 »
ik veronderstel dat als je de algemene regel "de beste banden achteraan" volgt er geen probleem is.
Dat is wel een aanbeveling, zeker voor wie nooit met achterwielaandrijving gereden heeft, maar allerminst een algemene regel.

De wielen vooraan moeten ook nog sturen, dus doe mij maar de beste banden vooraan.
Dat de achterbanden wat wegschuiven, daar kan je met goede voorbanden nog wat aan doen - andersom niet ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 11:45:36 »
Iemand ideeën ?
Vreemde situatie als dat op hetzelfde moment gebeurd is.

Meest waarschijnlijk : onvoldoende passende banden van dezelfde soort in stock ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 11:47:37 »
JC , een C5 zeg je...  4 staalvelgen zonder druksensor of 4 LM-velgen met druksensor ? Of een mengeling ?
Of de 4 originele velgen behouden ? Naja, in Be verwondert me niets meer. Enkel per as moeten dezelfde banden liggen...

4 staalvelgen zonder druksensor, de standaard velgen van de C5. Men heeft de zomerbanden van de velgen gehaald en er winterbanden opgelegd. Bij de zomerbanden waren er blijkbaar 2 ver genoeg afgesleten. Men zal nu de andere 2 terug plaatsen en 2 twee nieuwe. Natuurlijk weer de discussie, nieuwe vooraan of achteraan ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 11:49:01 »
Iemand ideeën ?
Meest waarschijnlijk : onvoldoende passende banden van dezelfde soort in stock ...
Dat zou kunnen, maar wie laat zich -wanneer- zoiets aandraaien ? Kapotte band en het moest heel snel gaan ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 12:00:11 »
JC , een C5 zeg je...  4 staalvelgen zonder druksensor of 4 LM-velgen met druksensor ? Of een mengeling ?
Of de 4 originele velgen behouden ? Naja, in Be verwondert me niets meer. Enkel per as moeten dezelfde banden liggen...

4 staalvelgen zonder druksensor, de standaard velgen van de C5. Men heeft de zomerbanden van de velgen gehaald en er winterbanden opgelegd. Bij de zomerbanden waren er blijkbaar 2 ver genoeg afgesleten. Men zal nu de andere 2 terug plaatsen en 2 twee nieuwe. Natuurlijk weer de discussie, nieuwe vooraan of achteraan ?
Tja, nu weten we het nog niet, wie laat nu - om welke reden ook-  verschillende winterbanden V/A leggen ?

Voor de discussie V/A zou ik bij een sterke zware voortractie als de C5 de nieuwe banden vooraan leggen (die verslijten daar ook rapper)
Voortractie = grotere neiging tot teveel onderstuur op de limiet, met de beste banden vooraan is de veiligheidsmarge groter dat nog op te vangen, andersom minder (of niet) (bvb aquaplaning) -  Inazuma heeft het  al geschreven -

Voor een achtertractie eerder andersom. (neigt naar overstuur: uitbreken achteraan op de limiet)
Voor aquaplaning wel oppassen, en extra voorzichtig zijn.

Altijd een zekere inlooptijd in acht nemen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 12:04:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 12:00:17 »
De wielen vooraan moeten ook nog sturen, dus doe mij maar de beste banden vooraan.
Dat de achterbanden wat wegschuiven, daar kan je met goede voorbanden nog wat aan doen - andersom niet ...
De aanbeveling komt van Michelin, ik veronderstel dat zij het wel zullen weten, niet ?

En dat de achterbanden wegschuiven is nu net wat je niét kan corrigeren, voor je het weet sta je in de omgekeerde richting

Trouwens: als je voorbanden slijten wordt je daar tijdig voor gewaarschuwd middels onderstuur, overstuur wegens schuivende achterbanden is véél moelijker te corrigeren.

Je hoeft me niet te geloven, probeer het anders maar eens uit.  Ik heb het lang geleden, ongewild, uitgeprobeerd; en ik wil het nooit meer opnieuw uitproberen, dat kan ik je verzekeren


wooter

  • Gast
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 12:13:30 »
En dat de achterbanden wegschuiven is nu net wat je niét kan corrigeren, voor je het weet sta je in de omgekeerde richting
Dat valt nu vrij goed mee op een FWD, terwijl te hard een bocht in gaan en dan merken dat je voorbanden geen grip meer hebben heel wat minder leuk is.

Trouwens: als je voorbanden slijten wordt je daar tijdig voor gewaarschuwd middels onderstuur, overstuur wegens schuivende achterbanden is véél moelijker te corrigeren.
Overstuur op een FWD is veel makkelijker te corrigeren dan op een RWD.  Je moet gewoon blijven sturen naarwaar je naar toe wil, en gas geven.  De voorwielen trekken zo de auto uit z'n slip omdat de voortrein vooruit wil en de achtertrein terug in lijn trekt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 12:14:21 »
De wielen vooraan moeten ook nog sturen, dus doe mij maar de beste banden vooraan.
Dat de achterbanden wat wegschuiven, daar kan je met goede voorbanden nog wat aan doen - andersom niet ...
De aanbeveling komt van Michelin, ik veronderstel dat zij het wel zullen weten, niet ?

Wat met het opvangen van plotse aquaplaning rechtdoor (typisch Be-snelweg) ? De achterste banden lopen in het spoor van de voorste.

Soit Michelin zal wel zijn redenen hebben - toch voor hun typische Michelin-banden - en alle voor en nadelen tegen mekaar afwegen.
Voor de gemiddelde modale bestuurder kan het beter zijn.

Ik heb al vele plus-minus tabelletjes gezien van "andere experten" en daar waren niet alle het eens het hangt sterk van de gewichtverdeling en de wegliggingskaraktiristieken van de wagen af, ook met de rijvaardigheid van de bestuurder.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 12:24:25 »
En dat de achterbanden wegschuiven is nu net wat je niét kan corrigeren, voor je het weet sta je in de omgekeerde richting
Dat valt nu vrij goed mee op een FWD, terwijl te hard een bocht in gaan en dan merken dat je voorbanden geen grip meer hebben heel wat minder leuk is.

Trouwens: als je voorbanden slijten wordt je daar tijdig voor gewaarschuwd middels onderstuur, overstuur wegens schuivende achterbanden is véél moelijker te corrigeren.
Overstuur op een FWD is veel makkelijker te corrigeren dan op een RWD.  Je moet gewoon blijven sturen naarwaar je naar toe wil, en gas geven.  De voorwielen trekken zo de auto uit z'n slip omdat de voortrein vooruit wil en de achtertrein terug in lijn trekt.
De keer dat ik het aan de hand had, had ik bijzonder weinig tijd om te reageren; als je dan nog in een laag toerental zit en geen PK's op overschot hebt wens ik je veel succes.  Mij is het alleszins niet gelukt om een spin af te wenden.

Te snel een bocht insturen zal je ook niet zo snel overkomen aangezien je al weet dat je onderstuur zal hebben; wanneer je overstuur gaat hebben weet je niét

wooter

  • Gast
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 12:28:16 »
De keer dat ik het aan de hand had, had ik bijzonder weinig tijd om te reageren; als je dan nog in een laag toerental zit en geen PK's op overschot hebt wens ik je veel succes.  Mij is het alleszins niet gelukt om een spin af te wenden.
Nog een reden om altijd de juiste versnelling te kiezen...  Op GRO-forum wordt daar nogal laks over gedaan, maar een goeie chauffeur heeft gewoon geen reden om 40 km/u in 5e te rijden...

De oefeningen bij RACB waren overigens met een FWD diesel, op natte epoxy ondergrond met kale banden waar je eerst overstuur moest uitlokken, en dan ingrijpen.  Een goeie kijktechniek lost de meeste gevallen van overstuur al op vooraleer ze zich aandienen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 12:30:07 door wooter »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 12:34:03 »
Dat zou kunnen, maar wie laat zich -wanneer- zoiets aandraaien ?
Wie heeft het meteen in de gaten als de bandenboer er zonder wat te zeggen 2 verschillende types oplegt ?
Voor de meeste mensen zijn banden rond en zwart, zolang ze allemaal even rond en zwart zijn is het goed hé ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 12:52:11 »
En dat de achterbanden wegschuiven is nu net wat je niét kan corrigeren
Dat valt toch te corrigeren met wat tegenstuur ?
Ik heb wel nog met een achterwielaangedreven auto uit de jaren 70 leren rijden ...

Als je moet remmen in een bocht ga je trouwens ook met een voorwielaandrijver merken dat de achterkant ontlast wordt en een stapje naar buiten wil zetten - dat vang je op door gelijk wat minder in te sturen (= milde vorm van tegensturen).
(Of door remmen en sturen ineens los van elkaar uit te voeren : remmen terwijl je rechtdoor gaat, en te sturen terwijl je niet remt.)

Citaat
Trouwens: als je voorbanden slijten wordt je daar tijdig voor gewaarschuwd middels onderstuur,
En dan ga je het vanzelf al kalmer aan doen.

Onderstuur is voor de modale bestuurder echter oncontroleerbaar eens het voorbij het brave "nog controleerbaar door gaslossen"-stadium gaat - omdat je er niet komt met sturen (meer insturen maakt het trouwens nog erger) , en niet kan remmen zonder de stuurwerking nog te verminderen ...
Dat vermijd je met betere banden vooraan.


In doorsnee onderstuur situaties kom je er nog met gaslossen, en wil Michelin waarschijnlijk vermijden dat zijn doorsnee klanten met het voor hen vreemde overstuur te maken krijgen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder