Auteur Topic: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.  (gelezen 7900 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 07:43:57 »
Allez, hier nog ne held die sterker denkt te zijn dan de G-krachten die ontwikkeld worden in een ongeval.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 08:03:03 »
Allez, hier nog ne held die sterker denkt te zijn dan de G-krachten die ontwikkeld worden in een ongeval.

Als je dat op mij bedoeld heb je voorgaande niet goed gelezen of begrepen.

wooter

  • Gast
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 09:06:23 »
Ik begrijp dat je je gordel in een vrachtwagen niet aandeed omdat je van mening bent dat je sneller bent dan de snelheden die in een ongeval ontwikkeld worden.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 16:17:52 »
In de eerste plaats is het de bedoeling ongevallen te voorkomen.
Bij ongevallen met vrachtwagens heb ik nog maar zelden geweten dat de chauffeur uit zijn voertuig wordt geslingerd. In de meeste gevallen, als ie zwaar gewond is, zit ie geplet in zijn cabine, dus om plat geduwd te worden heb je geen gordel nodig.
Dan vlieg ik er liever uit met een kleine kans, en een beetje geluk, minder zwaar verwond te zijn dan 100% zeker tot moes geduwd te zijn door mijn eigen lading.
Al eens een cabine bekeken na een kop/staart ongeval?
Met mijn postuur is het aantal overlevingskansen nog X-aantal keren kleiner dan een klein mager manneke.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 19:08:00 »
In de eerste plaats is het de bedoeling ongevallen te voorkomen.
Bij ongevallen met vrachtwagens heb ik nog maar zelden geweten dat de chauffeur uit zijn voertuig wordt geslingerd. In de meeste gevallen, als ie zwaar gewond is, zit ie geplet in zijn cabine, dus om plat geduwd te worden heb je geen gordel nodig.
In de meeste gevallen  ??? Waar haal je dat uit Bibi, heb je misschien een link of referte ?
De meeste refertes spreken van maar 20 % (ene heb ik al gegeven)

Citaat
Dan vlieg ik er liever uit met een kleine kans, en een beetje geluk, minder zwaar verwond te zijn dan 100% zeker tot moes geduwd te zijn door mijn eigen lading.

Volgens Duitse "rondvragen" behoor je dan bij die 1 op 8 die deze mening heeft.

1 op 10 vrachtwagenchauffeurs vinden het zelfs belachelijk zich aan te gordelen in een (zware) vrachtwagen.

1 op 2 doen de gordel wel aan maar vinden dat de gordel onkomfortabel is of hun bewegingsvrijheid beperkt...

Citaat
Im Lkw ist der Gurt unbequem oder er schränkt die Bewegungsfreiheit zu sehr ein. Diese Ansicht vertritt zumindest knapp die Hälfte aller Befragten.
Jeder achte Lkw-Fahrer ist sogar der Ansicht, dass der Gurt im Lkw eher schadet als schützt, und jeder zehnte ist der Meinung, Anschnallen im Lkw sei lächerlich.
http://www.dekra.de/de/457
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 april 2010 - 19:09:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 22:36:49 »
Lees dit
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 04:01:54 »
In de meeste gevallen  ??? Waar haal je dat uit Bibi, heb je misschien een link of referte ?

Ongeveer drie miljoen kilometer ervaring met zware vrachtwagens, ongeveer 1 miljoen kilometer met lichtere voertuigen, het volgen in de media van ongevallen en vele ongevallen gezien langs de weg, 2 jaar (inter)nationale repatriëring van schadevoertuigen.

Volgens Duitse "rondvragen" behoor je dan bij die 1 op 8 die deze mening heeft.

Ik kan er niet uit opmaken aan wie ze het rondgevraagd hebben. Sommigen noemen mijn Vivaro ook een vrachtwagen of zouden zelfs een vrachtwagen durven zeggen tegen een Berlingo of een Monovolume.
In bestelwagens of lichter (-7,5ton) doe ik hem altijd om.

1 op 10 vrachtwagenchauffeurs vinden het zelfs belachelijk zich aan te gordelen in een (zware) vrachtwagen.

1 op 2 doen de gordel wel aan maar vinden dat de gordel onkomfortabel is of hun bewegingsvrijheid beperkt...

Ik heb zo een dubbel gevoel als ik iemand de gordel zie om doen in een zware vrachtwagen.
Precies of ik zie iemand dat ze aan handen en voeten gebonden in een kooi in het water laten zakken met een touw in een bedenkelijke staat.
Breekt het touw of halen ze je niet op tijd terug naar boven dan is het met je gedaan.


Lees dit

Yep, geef mij een Amerikaanse (of Australische) truck met een lange neus en toestemming om 100km/u en meer te rijden dan zal ik hem op de snelwegen altijd om doen, ook voor 4.30u of langer aan 1 stuk door te rijden.
Op gewestwegen (-60km/u), BB, industriezones, in de bergen, op werven, ... gaat ie netjes terug opgerold in ongebruikte positie.(of via de achterkant van de zetel als het getuut blijft doorgaan)

wooter

  • Gast
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 08:51:55 »
 :)

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 29 april 2010 - 21:08:15 »
Gelukkig dat de statistieken iets anders weerspiegelen dan de mening van Bibi. De niet-dragers kunnen er meer uit leren.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 30 april 2010 - 04:20:41 »
Gelukkig dat de statistieken iets anders weerspiegelen dan de mening van Bibi. De niet-dragers kunnen er meer uit leren.

Welke statistieken?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 01 mei 2010 - 02:45:41 »
Ik heb heb een poll geopend op een (het) Belgisch Truckersforum.
De resultaten kunnen HIER bekeken worden.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 01 mei 2010 - 12:48:55 »
Ik heb heb een poll geopend op een (het) Belgisch Truckersforum.
De resultaten kunnen HIER bekeken worden.
Interessant, ben eens benieuwd hoe de resultaten zullen afwijken tov de Duitse enquête (Umfrage) van Dekra

Citaat
http://www.dekra.de/de/457

Erst gurten, dann starten – diese Regel nehmen nach Angaben der Bundesanstalt für Straßenwesen rund * 94 Prozent aller Pkw-Fahrer ernst. Im Lkw ist das Anlegen des Sicherheitsgurts dagegen noch längst keine Selbstverständlichkeit. Obwohl seit 1992 auch für Nutzfahrzeuge die Gurtanlegepflicht gilt, gab bei einer Umfrage * mehr als jeder dritte Lkw-Fahrer an, den Sicherheitsgurt im Lkw nie anzulegen. * Setzen sich Lkw-Fahrer jedoch in einen Pkw, ist für über 90 Prozent der Gurtklick selbstverständlich.

* Im Lkw ist der Gurt unbequem oder er schränkt die Bewegungsfreiheit zu sehr ein. Diese Ansicht vertritt zumindest knapp die Hälfte aller Befragten. * Jeder achte Lkw-Fahrer ist sogar der Ansicht, dass der Gurt im Lkw eher schadet als schützt, und * jeder zehnte ist der Meinung, Anschnallen im Lkw sei lächerlich.

Über die Gurtanlegepflicht im Lkw waren der Umfrage zufolge * 16 Prozent der Befragten nicht informiert. Mehr als * jeder zweite Fahrer hatte davon aus der Presse erfahren, mehr als * jeder vierte bei Verkehrskontrollen durch die Polizei. Ebenfalls etwa * jeder vierte Befragte war im Fuhrpark oder bei der Fahrerbesprechung über die Gurtanlegepflicht in Kenntnis gesetzt worden.

**Bei Beobachtungen des fließenden Verkehrs hat die DEKRA Unfallforschung festgestellt, dass die Gurtanlegequoten in Liefer- und Lastkraftwagen noch **deutlich schlechter sind als das Ergebnis der Umfrage.

Unter dem Dach des Deutschen Verkehrssicherheitsrates (DVR) startete die gemeinsame Lkw-Gurt-Kampagne „Hat's geklickt“ für Lkw-Fahrer mit einer Vielzahl von DVR-Mitgliedern und Partnern aus Industrie, Medien und Verbänden, darunter DEKRA. Die Kampagne greift Argumente aus jüngsten Befragungen von Lkw-Fahrern auf und platziert gezielt Gegenargumente aus Sicht der Unfallforschung.

Samengevat vertaald, * van boven naar onder:

* In personenwagens doen Duitsers algemeen 94 % hun gordel aan (alle bestuurders)

* Truckers in hun zware camion doen meer als 1/3 hun gordel NIET aan. Zeggen we 35 % (LKW-gordelplicht bestaat sinds 1992 in D).
* Dezelfde truckers doen - als ze in hun personenwagen stappen - dan wel voor > 90 % hun gordel aan.

Enkele "redenen" / % in vrachtwagens :

* ongemak voor 50 %
* onveiliger voor 1/8 of 12,5 %
* belachelijk voor 10 %

Verspreiding/communicatie van de gordeldracht-verplichting in camions (sinds 1992):
* 16 % was (eerst) niet geïnformeerd.

* 50 % wist het uit de pers en media.
* 25 % wist het door een verkeerscontrole door de politie.
* 25 % door andere informatiebronnen (bespreking)


**Bij observaties op de weg is wel vastgesteld worden dat de praktijkcijfers wel duidelijk slechter zijn als deze van de bevraging...

Ik denk dat de gordeldrachtverhouding bij Belgische truckers tov Duitse truckers dezelfde weerspiegeling is van deze bij personenwagens.

Belgische gordeldracht bij personenwagenbestuurders / D-Pkw-Fahrer = 94 %

Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1416.msg12987.html#msg12987

Gordeldracht              2001    2002   2003   2004   2005   2006   2007
Bestuurder                 56 %    58 %   61 %   63 %  66 %  71 %   76 %

Passagiers voorin        58 %    60 %   63 %   65 %  68 %  73 %   78 %
Passagiers achterin     45 %    47 %   50 %   52 %  55 %  60 %   65 %
« Laatst bewerkt op: zaterdag 01 mei 2010 - 12:59:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #27 Gepost op: maandag 03 mei 2010 - 00:06:47 »
Het probleem lost zichzelf wel op: niet-gordeldragers sterven aanzienlijk sneller uit ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
« Reactie #28 Gepost op: maandag 03 mei 2010 - 01:36:10 »
Het probleem lost zichzelf wel op: niet-gordeldragers sterven aanzienlijk sneller uit ...

Dan weer afhankelijk van een heleboel factoren en dat kan je van vele soorten bestuurders zeggen. Diegenen die jaarlijks minstens 1 voertuig in de prak rijden maken toch aanzienlijk meer kans vroeger uit te sterven dan diegenen die enkel nu en dan een kras in de laklaag hebben.
Die laatsten maken ook veel minder slachtoffers onder de medemensen.