Auteur Topic: Dringende aanpassingen aan de wegcode ...  (gelezen 11362 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Dringende aanpassingen aan de wegcode ...
« Gepost op: zaterdag 10 april 2010 - 16:26:18 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1090928/2010/04/09/Schouppe-voegt-enkele-dringende-zaken-toe-aan-wegcode.dhtml

Citaat

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Artikel 61 wordt nog wat complexer dus   :-[

Dat dit dringend is, kan ik inkomen, maar de manier van oplossen ...

Citaat

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Opnieuw een nog wat complexere, snelheidsafhankelijke en daardoor ook oncontroleerbare regeling.
Onbegrijpelijk dat dergelijke maatregel genomen wordt terwijl het aandeel van motorrijders in de ongevalstatistieken onrustwekkend verhoogd, en zeer zwaar boven hun deelname aan het verkeer (aantal x gereden km) uitstreekt.
(15% van de verkeersdoden zijn notorrijders, maar motoren maken amper 5,6% van het voertuigenpark uit, en nog veel minder van de vervoerskilometers)

Dit zal overigens op één of andere manier ingepast moeten worden in de bestaande wegcode - ik heb de grootste twijfels daarbij ...

Citaat

Nog meer bevoegde personen, nog meer personen wiens bevoegdheid hen naar het hoofd zal stijgen.
Benieuwd of ook deze bevoegdheid door een andere minister illegaal verder uitgebreid zal worden
(cfr. het door Dewael per omzendbrief bevoegd maken van brandweermensen terwijl de politie wel aanwezig is op de interventieplaats !)

Citaat

Een nog complexere wegcode dus, terwijl er door de wegbeheerders naar verwachting uiteindelijk amper gebruik van gemaakt zal worden ...
Weet er iemand 1 plaats waar fietsers een BOB of busrijstrook mogen gebruiken ? Ik heb het nog nooit gezien, ondanks de wettelijke mogelijkheid ...

En dit is wel de klap op de vuurpijl :

Citaat

De internationaal erkende gele doorlopende zigzagstreep ???
De Franse wijze om een bushalte aan te duiden, dat wel, maar internationaal erkend ???
Kent er iemand andere landen die dit gebruiken ?
GB alvast niet (meer). Elders heb ik het nog niet gezien ...

Urgentie - als er 5 jaar overgang voorzien is ???

Dit hypothekeert ook de mogelijkheid om voorlopige gele markeringen te gaan gebruiken bij wegenwerken - waar wel dringend een aanpassing nodig is !

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 11:15:33 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dringende aanpassingen aan de wegcode ...
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 10 april 2010 - 17:47:28 »
Citaat
Willen motorrijders vlotter door de files, dan moet dat voortaan tussen de twee meest links gelegen rijstroken, maximaal tegen 50 km per uur en niet meer dan 20 km per uur sneller dan de rest.

::)

Terwijl iedere ernstige instructeur aanleert om dat maximaal tegen 30 km/h en niet meer dan 10 km/h sneller dan de rest te doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 10 april 2010 - 19:43:48 »
En terwijl het in Duitsland verboden is, wegens te gevaarlijk ...
Weg Wanbeheer.be

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 10 april 2010 - 22:00:44 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1090928/2010/04/09/Schouppe-voegt-enkele-dringende-zaken-toe-aan-wegcode.dhtml

Citaat
Willen motorrijders vlotter door de files, dan moet dat voortaan tussen de twee meest links gelegen rijstroken, maximaal tegen 50 km per uur en niet meer dan 20 km per uur sneller dan de rest.

Opnieuw een nog wat complexere, snelheidsafhankelijke en daardoor ook oncontroleerbare regeling.
Onbegrijpelijk dat dergelijke maatregel genomen wordt terwijl het aandeel van motorrijders in de ongevalstatistieken onrustwekkend verhoogd, en zeer zwaar boven hun deelname aan het verkeer (aantal x gereden km) uitstreekt.
(15% van de verkeersdoden zijn notorrijders, maar motoren maken amper 5,6% van het voertuigenpark uit, en nog veel minder van de vervoerskilometers)

Dit zal overigens op één of andere manier ingepast moeten worden in de bestaande wegcode - ik heb de grootste twijfels daarbij ...
staat er ook iets in als "de auto's op die rijstroken moeten dan 3 meter tussen mekaar laten om de moto's veilig deze inhaalbeweging te laten doen"

dat max 50 km/u kan ik best inkomen
nu ziet ge dikwijls moto's tussen een file laveren als die al 80 km/u rijd en dat is dan redelijk gevaarlijk (of mss zie ik dat verkeerd)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 10 april 2010 - 23:45:45 »
nu ziet ge dikwijls moto's tussen een file laveren als die al 80 km/u rijd en dat is dan redelijk gevaarlijk (of mss zie ik dat verkeerd)
Je ziet dat correct.
Filefilteren is een ronduit gevaarlijke bezigheid, die niet al te best past in een opzet om de verkeersslachtoffers te verminderen.

Waar er nu nog met enige terughoudendheid gefilefilterd wordt, net vanwege de vermeende onzekerheid, mag je er donder op zeggen dat het "alle remmen los" zal zijn eens Schouppe het toelaat - de snelheid en het snelheidsverschil zijn immers toch niet te controleren.

Ik zeg inderdaad vermeende onzekerheid, want filefilteren is in de praktijk eigenlijk niet uitvoerbaar zonder voortdurend overtredingen te begaan.
Het bijna continu wisselen van rijstrook wordt uiteraard niet "tijdig" aangegeven.
Door de positie op de rijbaan, zit men ook niet altijd in de situaties uit 16.2 die een uitzondering op het inhalen opleveren ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 12:41:39 »
Citaat
Naast het aangekondigde verbodsbord C6 voor quads, komt er ook nieuwe markering voor bushaltes. De huidige witte letters zijn nog vijf jaar toegestaan, maar worden uiteindelijk allemaal vervangen door de "internationaal erkende gele doorlopende zigzagstreep".
De internationaal erkende gele doorlopende zigzagstreep ???
De Franse wijze om een bushalte aan te duiden, dat wel, maar internationaal erkend ???
Kent er iemand andere landen die dit gebruiken ?
Bij nazicht, blijkt deze markering voorzien in de aanpassing van het verdrag van Wenen in 1995 - maar zelden gebruikt in de EU.
Optioneel is de vermelding BUS bij deze markering om een bushalte aan te geven.

Duitsland heeft bezwaar gemaakt tegen de gele kleur en gebruikt optioneel een witte zig-zag ter aanduiding, inkorting of verlenging van bestaande parkeerverboden.

Groot-Brittannië gebruikt een variatie op de gele zig-zag aan schoolpoorten.

Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 13:12:26 »
Schouppe gaat dus helemaal de Landuyt-toer op ...

Er komt niet enkel een verbodsbord dat quads verbiedt, quads worden een aparte voertuigcategorie !
Daarmee vallen ineens de bromfiets-quads en de vierwielers met motor onder het verbod.

Bron: Nieuwsblad.be
Nog voor de zomer van 2010 kunnen gemeenten en steden een officieel verbodsbord C6 voor quads plaatsen. Etienne Schouppe (CD&V), staatssecretaris voor Mobiliteit, toonde gisteren het nieuwe verkeersbord dat de discussie over de wettelijkheid van het verbod voor quads beëindigt.

Verschillende gemeenten hadden namelijk het verbod gebaseerd op een gemeentelijk reglement inzake overlast. Dat hoeft nu niet meer. Een quad wordt gedefinieerd als een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets, en een zadel.
[/b]

C6

Extra borden, bijkomende voertuigcategorie, ... echt een vereenvoudiging, Etienne !  ::)
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 14:23:26 »
En het wordt nog erger ...

Citaat
- de verkeersborden E1 en E3 (parkeerverbod) mogen aangevuld worden met een onderbord dat de categorie van voertuigen aanduidt voor dewelke het parkeren en/of stilstaan verboden is. Zo kunnen bijvoorbeeld zonale parkeerverboden worden ingesteld voor bepaalde categorieën voertuigen (vrachtwagens, bussen, kampeerwagens, ...).

Alsof de alles bij elkaar 500 bepalingen, borden, onderborden, voorwaarden inzake parkeren nog niet volstaan, gaat Schouppe nu ook nog bijkomende onderborden toelaten onder de E1 / E3 parkeerborden !

Vereenvoudiging my a$$, dit is de totale Verlanduyting van de wegcode  :P
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 14:39:14 »
Waar gaat hij nu nog allemaal mee komen aandraven?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 17:18:07 »
En terwijl het in Duitsland verboden is, wegens te gevaarlijk ...
Dat verklaart dan wel weer waarom die Duitsers misschien wel een rettende Gasse kennen, totdat er een motorrijder nadert.  Dan gaan Duitsers niets liever dan uiterst rechts rijden op de linker rijstrook...

Terwijl iedere ernstige instructeur aanleert om dat maximaal tegen 30 km/h en niet meer dan 10 km/h sneller dan de rest te doen.
Dat zal dan een theoretische instructeur geweest zijn...

Vergeef me dat ik het verrek om aan 40 km/u in de file aan te schuiven met mijn motorfiets.  Dan had ik wel de auto gepakt.  Om nog maar te zwijgen over de risico's tussen het in en uit het verkeer zigzaggen, afhankelijk of dat men nu 30 km/u haalt of niet...  Nee, de meeste motorrijders houden het al redelijk gezond door vaak niet meer dan 20 km/u sneller dan het omringende verkeer te rijden, en bij het begin van de file zelfs het inhalen te vermijden - je zou gek zijn, tussen alle automobilisten die zonder gebruik van de spiegels snel van rijstrook wisselen.

Motorrijden is gevaarlijk, maar de meeste dode motorrijders vallen op de gewone wegen, en maar een minimum wordt aan frut gereden op de snelweg...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 20:58:58 »
Dat verklaart dan wel weer waarom die Duitsers misschien wel een rettende Gasse kennen, totdat er een motorrijder nadert.  Dan gaan Duitsers niets liever dan uiterst rechts rijden op de linker rijstrook...

Inderdaad, om die onverlaat die met zijn motorfiets de rettende Gasse misbruikt, duidelijk te maken dat hen dat niet aanstaat.

Als je bedenkt dat er op een Autobahn door de hulpdiensten soms zelfs in tegengestelde richting met een flinke vaart gereden wordt, moet je wel gek zijn om in de rettende Gasse met een motorfiets te gaan rijden.

Citaat

Dat zal dan een theoretische instructeur geweest zijn...

Leslie heeft 2 ervaren praktijkinstructeurs motorrijden gehad: Dirk De Bruyn bij Stam en een andere instructeur bij Rijschool Dijle en Nete.

Omtrent het tussen files doorrijden gaven ze allebei voormelde 30 km/h en 10 km/h aan.

Citaat
Vergeef me dat ik het verrek om aan 40 km/u in de file aan te schuiven met mijn motorfiets.  Dan had ik wel de auto gepakt.

Uiteraard. De enige manier om enige noemenswaardige tijdswinst met een motorfiets te behalen is het uithalen van gevaarlijke toeren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 21:46:11 »
Inderdaad, om die onverlaat die met zijn motorfiets de rettende Gasse misbruikt, duidelijk te maken dat hen dat niet aanstaat.
Dus... Uh. Dan is het wel acceptabel dat een random Duitser de weg blokkeert?

Als je bedenkt dat er op een Autobahn door de hulpdiensten soms zelfs in tegengestelde richting met een flinke vaart gereden wordt, moet je wel gek zijn om in de rettende Gasse met een motorfiets te gaan rijden.
Niet in België.  En in Duitsland heb ik nog niet filegereden met de motorfiets.

IUiteraard. De enige manier om enige noemenswaardige tijdswinst met een motorfiets te behalen is het uithalen van gevaarlijke toeren.
Heb je nog wat wijsheden over motorrijders vanuit je blikken doos?

De tijdswinst haal je niet door bij 60 km/u aan 64 km/u de open gelaten gaten te gebruiken, maar bij een stilstaande file aan 20 km/u vooruit te raken, zodat je kan aansluiten bij de volgende golf die terug versnelt.  Of gaat Leslie bij een stilstaande file op slippende koppeling en voetrem rijden om zeker niet over de 10 km/u te geraken?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 21:52:00 »
Vergeef me dat ik het verrek om aan 40 km/u in de file aan te schuiven met mijn motorfiets.  Dan had ik wel de auto gepakt.  
En je hebt er al een prijs voor betaald ...
Nog een goedkope prijs, wegens geen auto of wat anders geraakt.
Van het moment dat je iets hard raakt als motorrijder, weet je nooit wat de uitkomst zal zijn.
Die verrekte 40 kan volstaan voor een uitvaart.

Leesvoer :
http://tinyurl.com/ybuadxm
rapport Gwehenberger :

Dat het om zeer ernstige ongevallen ging blijkt wel uit het aantal gedode, ernstig en licht gewonde motorrijders: 11%, 69% en 20%.
Op nationaal (Duits) niveau, voor alle motorongevallen is dat 2%, 31% en 67%.

Maar ondanks dat het om de Schwerstunfalle ging :
Botspartners, in het merendeel van de gevallen een auto, reden in de meeste gevallen niet meer dan 20 km/u, de motorrijder reed gemiddeld maximaal 61-80 km/u en botste gemiddeld met 41-60 km/u.

Citaat
Nee, de meeste motorrijders houden het al redelijk gezond door vaak niet meer dan 20 km/u sneller dan het omringende verkeer te rijden,
Er zijn er die het nog rustig houden, maar er zijn er verdorie velen die dat niet doen.

En wat de absolute snelheid daarbij is, daar zullen we maar over zwijgen.
Bij een file die 70-80 doet, wordt maar al te vaak nog steeds gefilterd.
« Laatst bewerkt op: zondag 11 april 2010 - 22:15:47 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 22:12:10 »
Uiteraard. De enige manier om enige noemenswaardige tijdswinst met een motorfiets te behalen is het uithalen van gevaarlijke toeren.
Klopt.
Van het moment dat je met de motor de wegcode volgt, duurt je rit even lang als in de auto.
Het risico blijft evenwel gigantisch veel groter.
Weg Wanbeheer.be

wooter

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 22:16:27 »
En je hebt er al een prijs voor betaald ...
Nog een goedkope prijs, wegens geen auto of wat anders geraakt.
Van het moment dat je iets hard raakt als motorrijder, weet je nooit wat de uitkomst zal zijn.
Die verrekte 40 kan volstaan voor een uitvaart.
Ina, er zijn dagen dat je uit je nek lult.  Dit is er eentje van.

Mijn valpartij was net omdat ik als motorrijder me tussen twee auto's op een rijvak moest begeven om een wegversmalling te negotieren, en daarbij plots moest remmen omdat de voorligger alles dicht smeet.  Dit had niks met filefilteren te maken.  De fout die ik maakte was mijn rechter spiegel te gebruiken om te kijken of ik in het rechtervak kon invoegen, zodat ik niet in de mot had dat drie auto's tegelijk van het linkervak invoegden op het middenvak, en de bestuurder op het middenvak moest stoppen.

En wat de absolute snelheid daarbij is, daar zullen we maar over zwijgen.
Bij een file die 70-80 doet, wordt maar al te vaak nog steeds gefilterd.
Wat versta je over filefilteren?
Bij een traag rijdende of stilstaande file moet je als motorrijders tussen een auto op het linker- en het rechter- of middenvak rijden.  Bij 70 a 80 km/u laten genoeg mensen zoveel ruimte dat je zelfs volledig correct je richtingsaanwijzers kan gebruiken om aan aangepaste snelheid mensen in te halen.  En als er eentje nodeloos 80 km/u rijdt terwijl de file oplost, heb je zelfs een reden om rechts in te halen.

Ik begin me toch vragen te stellen of je echt wel eens een motorfiets hebt gehad, en hebt gebruikt in een file...

En fyi, ik kom er heel vaak tegen die ik niet kan bijhouden in de file.  En dat vind ik goed zo.  Voor mezelf betekent de motorfiets de vrijheid om op uren waar je met de auto een uur lang in de file staat, toch op een uurtje ter plaatse te zijn.  Het eindresultaat is meer slaap, minder kilometers op mijn fun car, en goedkoper want ik betaal minder aan benzine en niks aan parking.  De risico's, die heb je heel vaak zelf onder controle.  Maar het eigenaardige is dat automobilisten vrolijk hun kar nog voor mijn auto durven gooien als ik nader, terwijl mensen ongelofelijk veel moeite doen om motorrijders de ruimte te geven om in te laten halen.  En dat scheelt wel wat als je niet achter iemand ligt bumperen omdat ie aan 105 km/u vind dat ie hard genoeg gaat en verrekt om naar het lege rechtervak te gaan.