http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1090928/2010/04/09/Schouppe-voegt-enkele-dringende-zaken-toe-aan-wegcode.dhtml
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Artikel 61 wordt nog wat complexer dus

Dat dit dringend is, kan ik inkomen, maar de manier van oplossen ...
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Opnieuw een nog wat complexere, snelheidsafhankelijke en daardoor ook oncontroleerbare regeling.
Onbegrijpelijk dat dergelijke maatregel genomen wordt terwijl het aandeel van motorrijders in de ongevalstatistieken onrustwekkend verhoogd, en zeer zwaar boven hun deelname aan het verkeer (aantal x gereden km) uitstreekt.
(15% van de verkeersdoden zijn notorrijders, maar motoren maken amper 5,6% van het voertuigenpark uit, en nog veel minder van de vervoerskilometers)
Dit zal overigens op één of andere manier ingepast moeten worden in de bestaande wegcode - ik heb de grootste twijfels daarbij ...
Nog meer bevoegde personen, nog meer personen wiens bevoegdheid hen naar het hoofd zal stijgen.
Benieuwd of ook deze bevoegdheid door een andere minister illegaal verder uitgebreid zal worden
(cfr. het door Dewael per omzendbrief bevoegd maken van brandweermensen terwijl de politie wel aanwezig is op de interventieplaats !)
Een nog complexere wegcode dus, terwijl er door de wegbeheerders naar verwachting uiteindelijk amper gebruik van gemaakt zal worden ...
Weet er iemand 1 plaats waar fietsers een BOB of busrijstrook mogen gebruiken ? Ik heb het nog nooit gezien, ondanks de wettelijke mogelijkheid ...
En dit is wel de klap op de vuurpijl :
De internationaal erkende gele doorlopende zigzagstreep

De Franse wijze om een bushalte aan te duiden, dat wel, maar internationaal erkend

Kent er iemand andere landen die dit gebruiken ?
GB alvast niet (meer). Elders heb ik het nog niet gezien ...
Urgentie - als er 5 jaar overgang voorzien is

Dit hypothekeert ook de mogelijkheid om voorlopige gele markeringen te gaan gebruiken bij wegenwerken - waar wel dringend een aanpassing nodig is !