Auteur Topic: Dringende aanpassingen aan de wegcode ...  (gelezen 9809 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dringende aanpassingen aan de wegcode ...
« Reactie #15 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 22:40:56 »
Ina, er zijn dagen dat je uit je nek lult.  Dit is er eentje van.
Niet echt woot.
Ik heb wat toegevoegd aan de post, ga daar maar eens kijken.

1 van mijn motorvrienden zijn we gaan begraven na een ongeval waarbij hij - vastgesteld door een verkeersexpert - aan 50 km/u reed.
De auto heeft hij niet eens aan die snelheid geraakt.

Citaat
Mijn valpartij was net omdat ik als motorrijder me tussen twee auto's op een rijvak moest begeven om een wegversmalling te negotieren, en daarbij plots moest remmen omdat de voorligger alles dicht smeet.  Dit had niks met filefilteren te maken.
Situaties die ook bij filefilteren geregeld voorkomen.

Ik weet hoe het er aan toegaat, woot.
Been there, done that, got the T-shirt ... and the scars. De fysieke en de mentale.

Citaat
De fout die ik maakte was mijn rechter spiegel te gebruiken om te kijken of ik in het rechtervak kon invoegen, zodat ik niet in de mot had dat drie auto's tegelijk van het linkervak invoegden op het middenvak, en de bestuurder op het middenvak moest stoppen.
De fout die je meer dan waarschijnlijk maakte is met je ogen naar/in de spiegel te kijken.
Draai je hoofd wat, en niet je ogen ... beter voor je perifere zicht. Probeer maar eens.

Citaat
Wat versta je over filefilteren?
Alles tussen 2 rijen voertuigen in rijden.

Citaat
Ik begin me toch vragen te stellen of je echt wel eens een motorfiets hebt gehad, en hebt gebruikt in een file...
De foto geeft de tellerstand na amper 10 maanden aan.
Er is ooit wel eens wat aan de Antwerpse Ring gewerkt, en ik ben geen enkele dag te laat geweest op het werk.

Citaat
 De risico's, die heb je heel vaak zelf onder controle.  
Daar zit een goed deel wishful thinking bij.
De risico's controleer je niet. Je reacties wel ...

Citaat
Maar het eigenaardige is dat automobilisten vrolijk hun kar nog voor mijn auto durven gooien als ik nader,
En die heb je onder controle ???

Citaat
terwijl mensen ongelofelijk veel moeite doen om motorrijders de ruimte te geven om in te laten halen.

Soms op het gevaarlijk af ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 22:50:37 »
Het is weer heel normaal dat bij 80/uur met de moto er links rechts mag ingehaald worden om de gaten op te vullen. ???
Doe je dat met een auto ben je een kieken dat aan het slalommen is en geeneens de veiligheidafstand respecteert. ::)
Weet je bij 80/uur ga ik op het linkse vak ook rechts rijden, en dat is niet om moto's voorbij te laten dat ik dat doe. :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 23:47:33 »
Jo, wat als je bij 80 km/u gewoon eens weg blijft van dat linkervak.  Dan nam ik gewoon elke dag de auto.  Eens je met een motorfiets namelijk een weg baant door het tragere verkeer, kom je snel uit bij diegene die ervoor zorgt dat het verkeer niet sneller dan 80 km/u kan...  Ik heb ooit in volle ochtendspits 2 kilometer lege snelweg getelt omdat eco-vrachtwagenrijder en zijn collega in een bestelwagen niet harder dan 60 raakten, terwijl de file voor hen oplostte...  En daarachter?  Stilstaand verkeer.

Ina, de risico's bepaal je zelf: ga je aan een bepaalde auto voorbij of niet?  In mijn valpartij heb ik de fout gemaakt een route te willen kiezen die me zou toelaten mijn snelheid niet te hoeven verlagen, maar dat gaat niet.  Dus nu rij ik altijd tot aan de eigenlijke versmalling waar het verkeer zowiezo vertraagt, en laat ik me niet meer vangen want ik rij even hard als de voorligger voor me.  Wat betekent dat als die stil staat, ik ook stil sta.

Ik vind het sympathiek dat je anecdotes aanhaalt om te bewijzen dat lage snelheden dodelijk zijn.  Ik heb dan weer anecdotial evidence dat dit niet altijd zo hoeft te zijn.  Daar sta je dan. Jouw gelijk vs mijn gelijk.  En aangezien dat niet kan, moeten we de statistieken erbij halen en dan blijkt dat motorrijden gekkenwerk is, maar minder gek op de snelweg dan op de gewone wegen.

wooter

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 23:51:40 »
Enneuh, als het verkeer op de E40 amper 80 haalt, slinger ik ook links en rechts met mijn auto, want er zit genoeg volk te pitten op het linker en middenvak...

Als je in Leuven de E40 en E314 die samenvoegen eens volgt, zie je mensen zo snel mogelijk ze kunnen naar het derde uitwijken, hoewel het eerste en tweede vak leeg zijn.  En dat uitwijken is aan 90 km/u...  Logisch dat ik er dan op het rechtervak vrolijk aan 120 voorbij rij...  De tijd dat ik nog vrolijk wacht voor een voorligger zijn gebrek aan inzicht is al lang voorbij...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wat er verandert voor motorrijders
« Reactie #19 Gepost op: maandag 12 april 2010 - 15:48:34 »
Citaat van: autokanaal.be
Wat er verandert voor motorrijders

Volgende maand stelt Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe een nieuwe versie van de wegcode voor die op 1 januari 2011 van kracht moet worden. Intussen worden enkele wijzigingen aangebracht in het huidige verkeersreglement. De meeste aanpassingen hebben betrekking op motorrijders.

QUADS: Een aantal steden en gemeenten hebben quads verboden op basis van een gemeentelijk reglement inzake overlast. De wettelijkheid van deze oplossing wordt evenwel betwist. De steden en gemeenten zijn vragende partij voor een duidelijke verbodsbepaling. Er wordt een nieuw verbodbord C6 voor quads ingevoerd.

FILE: het zogenaamde “filteren”, het rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de files, wordt toegelaten met een maximale snelheid van 50 km/u en met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur met de voertuigen die worden voorbijgereden. Op autosnelwegen en autowegen dient dit te gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken.

BESCHERMENDE KLEDIJ: motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen. Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.
PARKEREN: Motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren.

KINDEREN OP DE MOTOR: het vervoer van kinderen onder de 3 jaar op bromfietsen en motorfietsen wordt verboden. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op bromfietsen en motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen op de motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3 worden vervoerd.

Een concrete datum is er nog niet, maar de meeste aanpassingen worden tegen de zomer van kracht.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #20 Gepost op: maandag 12 april 2010 - 16:02:12 »
Ina, de risico's bepaal je zelf: ga je aan een bepaalde auto voorbij of niet? 
Dat is maar een beperkt deel van de risico's ...

Citaat
Ik vind het sympathiek dat je anecdotes aanhaalt om te bewijzen dat lage snelheden dodelijk zijn. 
Het zijn niet echt anecdotes .
De snelheidsvork in dat "Schwerstunfalle" onderzoek begint gemiddeld maar net 1 km/u boven die verrekte 40 km/u .

Punt is dat ongevallen waar je met de auto gewoon uitstapt, met de motor heel anders kunnen uitdraaien.
Zolang je niks raakt is er amper wat aan de hand en kan je desnoods tegen 90 afstappen.
Je schuift wat verder, je pak is naar de kloten, je hebt hier en daar een kleine verwonding - maar er is niks erg aan de hand.
Raak iets, zelfs aan belachelijke snelheden, en het wordt een loterij.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: maandag 12 april 2010 - 16:56:23 »
Punt is dat ongevallen waar je met de auto gewoon uitstapt, met de motor heel anders kunnen uitdraaien.
Zolang je niks raakt is er amper wat aan de hand en kan je desnoods tegen 90 afstappen.
Je schuift wat verder, je pak is naar de kloten, je hebt hier en daar een kleine verwonding - maar er is niks erg aan de hand.
Raak iets, zelfs aan belachelijke snelheden, en het wordt een loterij.
En dat klopt dan weer helemaal.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #22 Gepost op: maandag 12 april 2010 - 21:35:50 »
Citaat
Enneuh, als het verkeer op de E40 amper 80 haalt, slinger ik ook links en rechts met mijn auto, want er zit genoeg volk te pitten op het linker en middenvak
En als je dan rechts rijdt moet je niet slingeren en kan je aan 90 km/u tussen de vrachtwagens en zonder stress vlotjes verder rijden.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 04:08:44 »
Citaat
Enneuh, als het verkeer op de E40 amper 80 haalt, slinger ik ook links en rechts met mijn auto, want er zit genoeg volk te pitten op het linker en middenvak
En als je dan rechts rijdt moet je niet slingeren en kan je aan 90 km/u tussen de vrachtwagens en zonder stress vlotjes verder rijden.

Tot je tussen 2 van die 40 tonners geplet raakt. ;)

Enneuh wooter, ik krijg zo stilaan de indruk dat je best jezelf niet zou tegenkomen met de wagen als je met de motor op stap bent. :-X

wooter

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 07:36:04 »
Tot je tussen 2 van die 40 tonners geplet raakt. ;)
En hoe zou dat kunnen, zonder dat die twee 40-tonners mekaar raken en me niet tussen twee 40-tonners waag?

Enneuh wooter, ik krijg zo stilaan de indruk dat je best jezelf niet zou tegenkomen met de wagen als je met de motor op stap bent. :-X
Ah, maar als automobilist en motorrijder weet ik dan weer wanneer ik als automobilist een manoever zou uitvoeren, en bijgevolg ik moet opletten als motorrijder :)

Als automobilist kijk ik overigens ook genoeg in de spiegels om motorrijders op tijd te zien naderen.

Gisteren nog een paar filmpjes bekeken van mijn filegefilter en motorrijden als het verkeer begint te vlotten...  Heel wat keren zie je iemand op het linkervak in de verte zonder enige reden om de rempedaal duwen, en vandaag had ik er ook zo een paar apen die nodeloos links bleven rijden én gingen remmen, hoewel er >500meter voor hen niemand reed...

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 11:16:38 »
Ook ik heb heel wat vragen bij deze diaree aan nieuwe bepalingen. Maar eerst even mijn reacties op hetgeen hierboven over motorrijders geschreven werd.

Motorrijden is gevaarlijk, vooral de anderen. Maar bij wat ik weet over dodelijke motorongevallen is dat er relatief weinig zijn bij filefilteren. Meestal is onaangepaste snelheid de oorzaak. Juridisch scheelde er wel het een en ander aan de feitelijke situatie dat motoren doorheen de files laveren. De ene dan al met 4 pinkers aan, de andere met 1 pinker...de ene al sneller en roekelozer dan de andere.

Ikzelf ben motorrijder met 10.000 kms per jaar, wat niet extreem veel is maar toch een veelvoud van wat vele caféracers afmalen. Bij het filefilteren zal ik mij er steeds van verzekeren dat de autobestuurders mij gezien hebben. Velen wijken al een beetje uit naar links zodat alleen met de middenvakrijders oogcontact moet gemaakt worden.Indien er veel speelruimte is durf ik wel een (verboden) slalom. Als motard heb je wel een relatief voordeel in optrekkracht, wendbaarheid en remkracht.

Motorrijden kun je dynamisch en veilig doen, maar ook andersom. Weerom gaat het over respect : respect voor uw eigen kunnen en respect met de andere verkeersdeelnemers.

Mijn motoruitrusting is meer waard dan mijn oud RT'ken maar de nieuwe verplichting vind ik een vrijheidsberoving. Hetzelfde voor de gordeldracht voor de bestuurder.Laat dat vrij, maar betaal geen ziekenhuiskosten terug wanneer je geen gordel of motorpak draagt.  Let wel : ik draag mijn gordel steeds en ook mijn motoruitrusting. De bemoeienis van de wetgever met haar regulitis stoort mij.

Erger is het met de verplichting dat auto's met daglichten zullen moeten rijden. Het voordeel als motard om op te vallen in het verkeer door de ontstoken koplamp komt immers te vervallen. 

Ook met de quads draait men de boel op zijn kop. Zij moeten niet verboden worden! Er moet alleen gezorgd worden dat ze beter gehomologeerd worden wat betreft lawaainormen. maar ja dat is er ingeslopen om ene Herman De Croo te behagen.

Kortom, de wegcode was al een zootje, maar met deze vereenvoudiging.......

PS ooit is er hier of bij de concurrentie een hevige draad geweest over de combinatie van pijllichten en bolle verkeerslichten. Was het Stefto?? Hopelijk vind hij soelaas bij deze nieuwe bepaling, of net niet.

Opgestoken handje aan allen.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 12:49:02 »
Erger is het met de verplichting dat auto's met daglichten zullen moeten rijden. Het voordeel als motard om op te vallen in het verkeer door de ontstoken koplamp komt immers te vervallen.  
de motard zullen nog steeds opvallen
degenen met hun verstralers aan zijn niet de auto's
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 13:17:29 »
Ik volg sniper mbt die dagrijlichten en motorfietsen...  Licht blijf je zien, dus een motorfiets die op dezelfde manier deelneemt aan het verkeer als een auto, zal even opvallend zijn.

Dit gezegd zijnde, vond ik wel dat automobilisten veel meer en sneller op mij reageerden toen de dagen kort waren, dan nu als ik in een namiddagzon naar huis rij.

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 14:46:12 »

Niet alle motards voeren grootlicht hé! Maar het is juist, alle voertuigen hebben meer kans op zichtbaarheid.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 15:30:57 »

Niet alle motards voeren grootlicht hé! Maar het is juist, alle voertuigen hebben meer kans op zichtbaarheid.
Ik zie er op klaarlichte zonovergoten dag als vandaag geen enkel nut in.  DRL's schijnen ook niet om de hoek, dus voor voorrang-van-links-pakkers zoals ik er deze morgen één tegenkwam helpt het ook al niet