Wat mij vooral opviel: in Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 4 procent. Terwijl in Wallonië er 3,9 procent méér verkeersdoden te betreuren vielen. Zou er dan toch geen verband bestaan met het feit dat daar nauwelijks onbemande camera's staan in vergelijking met Vlaanderen?
Zoals ik al aantoonde -cijfers 2008- is de dodelijkheid bij Waalse letselongevallen quasi
tweemaal zo hoog als in Vlaanderen
of 95% méér.
MAAR Vlaanderen is toch *statistisch VEEL onveiliger* want het heeft bijna
30 % meer letselongevallen per inwoner als Wallonië:
* m.a.w. als ik- nuchter rijdend- én medeinzittenden ons 100% aangordelen rijden we in Wallonië quasi 30 % veiliger als in Vlaanderen *
Vlaanderen
31341
letselongevallen: 5138 / milj inw; 495 doden/ 6,1 milj inw. 81,1/ milj ;
15,8 doden/1000 letselongevallen
Wallonië
13489
" 3967 / milj inw; 414 doden/ 3,5 milj inw. 118,2/ milj;
30,7 doden/1000 letselongevallen
A. In vergelijkbare buurlanden qua bevolkingsdichtheid in Duitsland is die onderlinge verhouding totaal anders, jullie zien toch wel duidelijk dat Vlaanderen (aantal letselongevallen én dodelijkheid) en ook Wallonie (dodelijkheid letselongevallen) een "zwaar probleem" hebben ?
Ook Brussel trouwens... Brussel heeft
138 % meer dodelijkheid/letselongeval als Berlijn...
De onderlinge verhoudingen -per land- qua
verkeersdoden per inwoner zijn namelijk quasi IDENTIEK !
Dus de verhoudingen minder-dicht bevolkt-gevaarlijkheid (onderling ook andere parameters : bvb meer bochten door meer reliëf, daarbij slechtere weersomstandigheden, hogere gereden gemiddelde snelheden dus kans op zwaardere gevolgen) zijn quasi identisch.
Nordrhein-Westfalen:
526 inw/km², 694 verkeersdoden/18 milj inw =
38,5 verkeersdoden/milj inw.
Rheinland-Pfalz:
203/inw km², 227 verkeersdoden/4 milj inw =
56,7 verkeersdoden/milj inw.
verhouding NRW/R-Pf =
67,9/100Vlaanderen:
456 inw/km², 495 verkeersdoden / 6,1 milj inw =
81,1 verkeersdoden/milj inw.
Wallonie:
202 inw/ km², 414 verkeersdoden / 3,5 milj inw =
118,2 verkeersdoden/milj inw.
verhouding Vl/W =
68,6/100 Dus de Rheinland-Pfalzen rijden even gevaarlijk tov de NR-Westfalen, als de Walen tov de Vlamingen.Of de Berlijners rijden even gevaarlijk tov NRW als de Brusselaars even gevaarlijk rijden tov Vlaanderen (uit andere post)
Brussel 6497 inw/km², 1,07 milj inw, 35 verkeersdoden of 32,7 /milj
Berlijn 3847 inw/km² , 3,4 milj inw, 55 verkeersdoden of 16,2 /milj
Verhouding Berlijn/NRW : 42 /100 doden/milj inw.
Verhouding Brussel/ VL : 40 / 100 doden/milj inw.
B. Bekijk nu echter de verhoudingen letselongevallen/inwoner en de dodelijkheid ervan:
Nordrhein-Westfalen
64515 letselongevallen 3584 / milj inw; 694 doden /18 milj inw 38,5/ milj; 10,8 doden/1000 letselongevallen
Rheinland-Pfalz
15966 " 3991 / milj inw; 227 doden / 4 milj inw 56,7/ milj; 14,2 doden/1000 letselongevallen
Rheinland-Pfalz -of bevolkingsdichtheid Wallonië- heeft hier
11% MEER letselongevallen/inw als NRW !!
In Be: ttz Wallonië tov Vlaanderen heeft bijna
23 % MINDER letselongevallen per inwoner !!
Vlaanderen
31341 letselongevallen: 5138 / milj inw; 495 doden/ 6,1 milj inw. 81,1/ milj ; 15,8 doden/1000 letselongevallen
Wallonië
13489 " 3967 / milj inw; 414 doden/ 3,5 milj inw. 118,2/ milj; 30,7 doden/1000 letselongevallen
Rheinland-Pfalz -of bevolkingsdichtheid Wallonië- heeft hier logische
31% méér dodelijkheid/ letselongevallen als NRW !!
Maar zoals in de eerste zin is de dodelijkheid/letselongeval van
95% méér in Wallonië tov van Vlaanderen niet meer logisch te verklaren !!
Stel nu eens voor dat het verkeer in de Walen bij gelijke dodelijkheid/letselongeval evenveel letselongevallen/inwoners had als Vlaanderen !
Jullie mogen het uitrekenen, Schouppe durft het waarschijnlijk niet.
Maar hij beweert wel dat de Walen onveiliger rijden omdat daar algemeen minder controle is...

Op gordel en alcohol volg ik (weekendongevallen ´s nachts)...
Ik heb het uitgerekend: Wallonië had dan 552 verkeersdoden - of 1/3 meer- tov 414 doden nu, moesten ze evenveel letselongevallen per inwoner veroorzaken als het verkeer in Vlaanderen.
(letselongevallen: 5138 / milj inw x 3,5 milj Wall. = 17983 letselongevallen x 30,7 doden/1000 letselongevallen= 552)
Dus het groot probleem in Vlaanderen is de
ongevaloorzaken aanpakken, terwijl dit probleem er -vergeljkingswijze Duitsland- niet zo is in Wallonië.
Uiteraard heeft Wallonië - zoals Vlaanderen in mindere mate dankzij bevolkingsdichtheid- een groot probleem in de veel te hoge dodelijkheid per letselongeval (Brussel 138 % meer risico als Berlijn...) , of de
ongevalgevolgen ; dit kan aan de weg- en wegrand-infra liggen in verbinding met de logische hoger gereden snelheden als in Vlaanderen, maar het ligt vooral aan de povere gordeldracht van amper 75 % vooraan in Be die navenant nog meer gaat doorwegen bij ongevallen aan dan -logisch- hogere impactsnelheden in Wallonië.
Qua ongevalgevolgen kan men
hypothetisch blijven rekenen met de cijferverhoudingen die hier bovenaan staan, interessant zou zijn moest Be of -de verhouding VL/W- dezelfde dodelijkheid per letselongeval hebben als de NRW/R-Ph.. ( dream on, mister Schouppe

)
Brussel/Berlijn nemen we er dan ook bij:
de werkelijke cijfers en dodelijkheid/1000 letselongevallen zet ik erachterVlaanderen: 31341 letselongevallen met
10,8 doden/1000 letselongevallen van NR-Westfalen: 338 verkeersdoden tov 495 (15,8/1000) Wallonië : 13489 letselongevallen met
14,2 doden/1000 letselongevallen van Rheinland-Pfalz : 191 verkeersdoden tov 414 (30,7/1000) Brussel : 3997 letselongevallen met 3,7 doden/1000 letselongevallen van Berlin: 15 verkeersdoden tov 35 (8,8/1000)Hypothetisch Totaal : 544 verkeersdoden + 30 d in België ( 944 ) moesten enkel de ongevalgevolgen even dodelijk uitgaan als verhoudingsgewijze vergelijkbare Bundesländer en Berlijn.
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/accidents_dossier_2008_nl_tcm325-33655_tcm325-33655.xls /gewest | slachtoffers | doden+30d
Belgie zou dan hypothetisch-statistisch 
"bijna even veilig zijn" als Duitsland met ca 5,1 verkeersdoden/100.000 inwoners.
En rond de top 5 van EU-27 zitten... dream off....
(
544/10,66 milj inw. = 5,1 )
Duitsland heeft er wslk in 2009 : 4154/81,9 milj inw = 5,07 verkeersdoden/100.000 inwoners, een
daling van 7,2% , Be gaat wslk een
stijging van 2% naar 955-960 doden in 2009 hebben.
destatis.de
Im Jahr 2009 wurden auf Deutschlands Straßen nach ersten vorläufigen Ergebnissen 4 154 Personen getötet. Das waren 323 Getötete oder 7,2% weniger als ein Jahr zuvor. Damit hat sich die günstige Entwicklung der letzten Jahre bei den Verkehrstoten auch 2009 fortgesetzt

btw de knik in de grafiek is de DDR-erfenis vanaf einde 1989, zonder dat gegeven kan men zich voorstellen dat West-Duitsland dan wslk het absoluut verkeersveiligste land/inwoners in Europa en mss in de wereld is .
Ook hypothetisch. 
Aja, Schouppe sprak ook van onvoldoende controle op de verkeersveiligheid...
"We weten" - dus niet hypothetisch - dat Be ca. 35% meer politiepersoneel heeft als Duitsland.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1913.msg18672.html#msg18672 Natuurlijk heeft Schouppe niets te zeggen... zeker in W en Bxl niet... Absurdistan...
Daling weekendongevallen
De weekendongevallen blijken, ondanks een daling met 2,8 procent, zeer hardnekkig te zijn. Zo gebeuren 3 op de 10 ongevallen (29 procent) in het weekend, maar van het totale aantal ongevallen wordt 43 procent in deze periode geregistreerd. "De problematiek van weekendongevallen ligt gevoeliger in het Waals Gewest, want maar liefst 47,5 procent van de verkeersdoden komt er om het leven tussen vrijdagavond en maandagochtend", besluit Schouppe.
Met de aanpak van snelheid, rijden onder invloed en gordeldracht blijft hij naar eigen zeggen inzetten op de strijd tegen de drie belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen met doden en gewonden. (belga/vsv)