Auteur Topic: Met je hart rijden  (gelezen 27467 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
Met je hart rijden
« Gepost op: donderdag 22 april 2010 - 21:55:28 »
Bestuurders die met hun hart rijden, houden rekening met andere weggebruikers en leven gewoon de verkeersregels na. Ze rijden rustig in woonwijken en vooral bij scholen, stoppen netjes voor de zebra en houden voldoende afstand op de snelweg. Kleine, logische dingen misschien. Maar als iedereen het zou doen, scheelt dat honderden doden en duizenden gewonden per jaar.
Rijden met je hart is eigenlijk het rijgedrag dat iedere automobilist aanleert bij het halen van het rijbewijs. Ook richting aangeven en altijd stoppen voor rood licht horen daarbij. Dit gedrag zou ook na het rijexamen de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn.
Onder asociaal rijgedrag verstaan we:
- mensen die bumperkleven (veiligheidsafstand)
- mensen die niet tijdig voorsorteren
- mensen die eerst remmen en dan pas hun richtingaanwijzer aanzetten
- mensen die hun richtingaanwijzer niet gebruiken als ze een rotonde af rijden
- mensen die op een ruim kruispunt scherp links afslaan in plaats van achter de tegenligger door te rijden
- mensen die in normale verkeersomstandigheden toch onder de toegelaten snelheid rijden
- mensen die de geldende voorrangsregels niet respecteren
- mensen die sneller rijden dan toegelaten

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Met je hart rijden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 april 2010 - 22:11:19 »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 april 2010 - 22:43:53 »
Onder asociaal rijgedrag verstaan we...
waarom de term asociaal rijgedrag?
bestaat er geen betere benaming
ik heb dan altijd de indruk al dat men de regels mag volgen, en niet echt moet

en het verkeer is geen sociaal gebeuren

waarom niet gewoon de term 'overtredingen' gebruiken?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 09:48:12 »
Het werkwoord verkeren, betekent met mekaar omgaan.
Het verkeer zou aldus een sociaal gebeuren moeten zijn.
Dat is het niet altijd.
Er is inderdaad een probleem met de te lage snelheidsbeperkingen in Vlaanderen.
Dit komt omdat de meeste weggebruikers hun snelheid niet willen of

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 11:13:12 »
Bestuurders die met hun hart rijden, houden rekening met andere weggebruikers en leven gewoon de verkeersregels na.
Op gevoel rijden strookt zeker niet altijd met de wegcode.

Citaat
- mensen die op een ruim kruispunt scherp links afslaan in plaats van achter de tegenligger door te rijden
Links kruisen bij links afslaan is anders de regel in Nederland ... en eigenlijk de logica zelf in een drukke verkeersomgeving.

Citaat
- mensen die in normale verkeersomstandigheden toch onder de toegelaten snelheid rijden
Dat is net wat de wegcode oplegt : de toegelaten snelheid is de maximum-snelheid, geen richtsnelheid of minimum-snelheid.
Je moet dus onder de toegelaten snelheid rijden.

Citaat
- mensen die sneller rijden dan toegelaten
Gezien alle dwaze snelheidsbeperkingen die dit land rijk is, zelfs op autosnelwegen waar een Vlaams Verkeerscentrum de boel dag in dag uit in het 100 probeert te laten lopen, is het sociaal perfect aanvaardbaar om sneller te rijden dan de maar al te vaak ridicule snelheidsbeperkingen die opgelegd worden.

Gisteren nog vrolijk, veilig en probleemloos 100 km/u op de Antwerpse ring richting NL, terwijl er 50 aangegeven werd !
Reden ?
Kilometers verder stond er op de linker rijstroken (richting E19) wat file, en blijkbaar wil het VVC dan ook op de rechtse rijstroken files hebben ...

Enige probleem ?
Pippo's die de file rechts voorbij rijden (richting A12) en dan over een verdrijvingsvlak nog willen gaan invoegen in de file ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 11:35:24 »
Citaat
Dat is net wat de wegcode oplegt : de toegelaten snelheid is de maximum-snelheid, geen richtsnelheid of minimum-snelheid.
Je moet dus onder de toegelaten snelheid rijden.

In België ziet men de maximumsnelheid echter meer en meer als een soort richtsnelheid. Daardoor komen er onrealistisch lage maximum snelheden en wil iedereen toch de maximum snelheid rijden.
In NL zie je regelmatig borden met een richtsnelheid, blauwe borden met een snelheid op. Niet dat ze die in B ook maar moeten invoeren, ik ben tegen dergelijke betutteling, art 10.1.1 zou voldoende moeten zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 11:46:55 »
In NL zie je regelmatig borden met een richtsnelheid, blauwe borden met een snelheid op. Niet dat ze die in B ook maar moeten invoeren, ik ben tegen dergelijke betutteling, art 10.1.1 zou voldoende moeten zijn.

En verkeersborden, die hebben we anders al méér dan genoeg in dit landje.  't Is nu vaak al een wirwar, waardoor de meesten door de bomen 't bos niet meer zien.....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 12:08:19 »
Het werkwoord verkeren, betekent met mekaar omgaan.
Het verkeer zou aldus een sociaal gebeuren moeten zijn.
Dat is het niet altijd.
Er is inderdaad een probleem met de t
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 april 2010 - 12:18:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 12:11:42 »
En verkeersborden, die hebben we anders al méér dan genoeg in dit landje.  't Is nu vaak al een wirwar, waardoor de meesten door de bomen 't bos niet meer zien.....
In België staan voor een afrit van een snelweg met twee rijstroken verschillende borden die aankondigen dat 70 km/u de snelheidslimiet is.  Voor de afrit, tijdens de afrit en eens na de afrit.

In Nederland staan enkel twee borden - aan elke kant één - met de snelheidssuggestie...

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 12:19:19 »
Dus:  first things first: eerst die verdomde wirwar hier oplossen....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 12:22:03 »
In België staan voor een afrit van een snelweg met twee rijstroken verschillende borden die aankondigen dat 70 km/u de snelheidslimiet is.  Voor de afrit, tijdens de afrit en eens na de afrit.

In Nederland staan enkel twee borden - aan elke kant één - met de snelheidssuggestie...

Die belerende dwaze betutteling in Be kent blijkbaar geen grenzen, we zien het aan de slechte veiligheidscijfers.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 12:29:30 »
knipperen met de lichten en het gebruik van de claxon is voorzien in de wegcode als je iemand wil inhalen die niet aan de kant gaat
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 12:32:40 »
Met, zeker bij fietsers, helaas meestal het tegenovergestelde effect: een zure smoel, ne middenvinger en.... nog méér in de weg rijden  :(

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 13:01:31 »
Inazuma schrijft dat op gevoel rijden zeker niet altijd strookt met de wegcode.
Daar ben ik het volledig mee eens.
Maar je kan ook asociaal rijden terwijl je net wel de wegcode toepast.
Het zit hem erin om deze samen te combineren.

Inazuma schrijft dat links kruisen eigenlijk de logica is in een drukke verkeersomgeving.
Daar ben ik het volledig mee eens, maar je mag niet het recht in eigen handen nemen.
De overheid moet er dan maar voor zorgen dat dit kan en mag. Het probleem is dat als iedereen op eigen houtje de toepassing gaat aanpassen dat de overheid het probleem helemaal niet meer ziet.
Het beste zou zijn dat iedereen tot in het belachelijke al de regels zou naleven in de hoop dat men eindelijk beseft dat er iets moet aan gebeuren.

Je moet dus onder de toegelaten snelheid rijden schrijft Inazuma.
Een bestuurder die zonder reden met een normaal verkeer onder de reeds lage toegelaten snelheid rijdt is asociaal, evenals diegene die te snel wil rijden.
Gewoon allemaal achter elkaar aan de zelfde snelheid met de gepaste veiligheidsafstand, behalve op wegen met meerdere rijstroken in dezelfde rijrichting, daar kan je eventueel iets trager rijden dan de lage maximumsnelheid.

Michel schrijft dat maar 15% van de bestuurders zijn snelheid niet zou aanpassen.
Het probleem stelt zich meestal niet op de lange stukken weg maar vooral aan oversteekplaatsen, kruispunten met vvr, wissels op autosnelwegen en andere grote wegen waardoor het veranderen van rijstrook gevaarlijk kan worden door de snelheidsverschillen tussen de voertuigen.
95 % past in Vlaanderen zijn snelheid niet aan om voorrang te kunnen verlenen.

We hebben het hier al over gehad en zijn toen tot de conclusie gekomen dat de vvr op vele plaatsen moet worden afgeschaft en vervangen door een andere regeling met borden.
Zolang dit niet gebeurt is moeten wij voorrang kunnen verlenen aan rechts en aldus onze snelheid aanpassen.
Hier geld ook weer dat de overheid het probleem niet ziet omdat de burgers een andere regeling toepassen dan de voorziene regeling waardoor het probleem niet tot uiting komt.

Europa aanvaard dit niet.
Uit statistieken blijkt dat vele buitenlandse bestuurders betrokken zijn bij aanrijdingen in Belgie door de grote verkeerschaos.
Slechte bebording, niet naleven van de snelheid en voorrangsregels.

Er is veel werk aan de winkel om dit op te lossen.
Niet alleen aan de kant van de wegbeheerder, maar ook aan de kant van de weggebruiker.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 13:20:36 »
Je moet dus onder de toegelaten snelheid rijden schrijft Inazuma.
Een bestuurder die zonder reden met een normaal verkeer onder de reeds lage toegelaten snelheid rijdt is asociaal, evenals diegene die te snel wil rijden.
Gewoon allemaal achter elkaar aan de zelfde snelheid met de gepaste veiligheidsafstand, behalve op wegen met meerdere rijstroken in dezelfde rijrichting, daar kan je eventueel iets trager rijden dan de lage maximumsnelheid.

Treintje rijden is voor mij het irritantste dat er is, en het beschouwen van de max snelheid als de richtsnelheid werkt dit alleen maar in de hand.  De vele 90-wegen die naar 70-wegen herleid zijn zitten nu vol met treintjes die er vroeger veel minder waren.  Wat kan mij het bommen als iemand 70 rijdt waar 90 toegelaten is, zolang ik hem maar kan inhalen.  Als iemand nu 50 rijdt waar je maar 70 mag, dat is wél irritant want door de treinvorming bij 70 kan je bijna nooit meer inhalen en ben je verplicht om ook 50 te rijden waar je 70 mag en tot enkele jaren geleden nog 90