Ik kom nog even terug op die oversteekplaatsen voor fietsers.
Vlamingen vinden het blijkbaar asociaal als je een fietsr niet laat oversteken op een fietsoversteekplaats?

De reden waarvoor fietsers geen voorrang krijgen alvorens zich op deze oversteekplaats te begeven is omdat deze oversteekplaatsen in principe buiten de kruispunten moeten worden gebruikt op een plaats waar de fietser de rijbaan moet oversteken om zijn weg te kunnen verder zetten.
De fietser mag zich pas op de oversteekplaats begeven als hij hiermee de andere weggebruikers van de weg die hij gaat dwarsen niet hindert.
Als de fietser zich éénmaal op de oversteekplaats bevindt en er duikt dan nog een auto onvoorzien op van achter een bocht of uit uit zijstraat dan moet de autobestuurder de fietser zijn begonnen oversteken laten verder zetten.
Het zou dus levensgevaarlijk kunnen zijn voor de fietser om aan een bepaalde snelheid, hangt af van de fietser tussen 15 km en 40 km laat ik maar zeggen, ineens van ergens buiten de rijbaan deze rijbaan te dwarsen op een plaats ergens in het midden van een weg.
De automobilist kan daar gezien de snelheid van de fietser niet tijdig op inspelen, gezien je niet altijd op voorhand kan weten wat die fietser van plan is of waar die fietser ineens vandaan komt.
Stel dat de autobestuurder de fietser die toch voor zijn wielen oversteekt pas laattjijdig kan opmerken en plotseling moet remmen dan is de kans op een aanrijding met de auto's die volgen zeer groot. Zeker op donkere en regenachtige dagen.
De fietser zou dan volledig aansprakelijk gesteld kunnen worden gezien niet te voorzien en afdwingen van voorrang.
Wat ook zeer gevaarlijk is ,om als automobilist te stoppen aan een oversteekplaats voor fietsers om een fietser over te laten die geen voorrang heeft terwijl er van de andere kant tegenliggers aankomen. Stel dat die fietser dan wordt aangereden door die tegenligger, dan ben jij de oorzaak van dit ongeval waarvan de gevolgen niet te voorspellen zijn.
Toen men de voetgangers op de oversteekplaatsen een bijna absolute voorrang gaf is er een rondschrijven geweest onder druk van europese gedragsregels dat alle oversteekplaatsen voor voetgangers op wegen waar men meer dan 50 mag rijden moesten verdwijnen.
(behalve in bepaalde omstandigheden heeft men daar in Belgie aan toegevoegd)
Deze regel om oversteekplaatsen voor fietsers weg te halen op wegen van meer dan 50 km is er natuurlijk niet.
Net omdat de fietser geen voorrang heeft.
Omdat het op sommige plaatsen buiten bbk nodig is om het vervolg van het fietstrace aan te geven.
Omdat op andere plaatsen in de unie geen oversteekplaatsen voor fietsers voorzien zijn vermits te gevaarlijk.
Wettelijk mag (behoudens andere regl.)de fietser op plaatsen zonder fietsoversteekplaats de weg dwarsen buiten de kruispunten,
ook op oversteekplaatsen voor voetgangers. Maar dan voert die fietser wel een maneuver uit en moet deze voorrang verlenen aan al de andere weggebruikers.
Het systematisch stoppen om fietsers over te laten die een oversteekplaats voor voetgangers willen gebruiken is evenzeer fout en gevaarlijk.
Waarbij de fietser verantwoordelijk gesteld kan worden voor een aanrijding tussen een aantal auto's die plots moeten remmen, gezien het onvoorziene door de snelheid waarmee sommige fietsers komen aangereden.
Blijkbaar begrijpen vele weggebruikers niet waar ze mee bezig zijn.
Als ik bvb ergens traag rij door de drukte dan zal ik ook wel stoppen om een fietser te laten oversteken die mij hier niet toe dwingt.
De fietser moet beseffen dat hij geen voorrang heeft op oversteekplaatsen en dat de autobestuurder hem eventueel kan voorlaten als het verkeer dit toelaat.
Plots remmen is uit den boze. Vooral rekening houden met de vertragingsmogelijkheden van je achterligger als je toch een fietser wil laten oversteken.
Daarbij moet ook rekening gehouden worden met de doorstroming.
Als je aan een normale snelheid rijdt en er zijn bvb nog maar twee auto's achter je en dan laat je de fiets gewoon wachten tot de weg vrij is.
Als je in een trage file rijdt is het dan weer sociaal dat je er iemand tussenlaat, gezien de drukte en geen gevaar voor plotseling remmen.
Er is natuurlijk weer misbruik geweest van een aantal gemeenten die te pas en te onpas fietsoversteekplaatsen hebben aangelegd waar deze niet thuishoren.
Een fietsoversteekplaats is geen doorgetrokken fietspad.
Bezinnen is de boodschap.