het gaat over bestuurders die nog snel hun hoek naar links afsnijden om nog voor hun tegenligger die gewoon rechtdoor rijdt te kunnen afslaan. (agressief)
Misschien is het agressief, maar alleszins niet volgens de verkeersregels.
Net daarom is het nodig om een paar gedragsregels die niet omschreven worden in een wettekst toe te passen.
En hoe ga je die gedragsregels verplichten? Door ze in een wettekst toe te passen? Anders heb je geen dwingende macht met gedragsregels.
Wooter vindt dat ik de gedragsregels anders interpreteer dan hijzelf.
Correctie: andere mensen interpreteren andere gedragsregels.
De gedragingen waarvan ik spreek heb ik niet uit mijn duim gezogen die komen allemaal uit teksten die te maken hebben met defensief autorijden en respect voor de andere weggebruikers.
Deze sociale gedragingen worden aangeleerd door de instructeurs die bestuurders voorbereiden op het rijexamen.
Er zijn voldoende gedragingen die gedragen worden door het defensieve autorijden, maar waar een sterke sociale tegenstand is. Gaande van een stilstaande file voorbijrijden om ter hoogte van de versmalling te ritsen (Ga maar eens aanschuiven in Geel) tot het niet voorrang gevan aan een voorrangsplichtige zwakke weggebruiker.
Sniper en Wooter vinden dat de correcte toepassing van de verkeersregels zou moeten volstaan.
Maar buiten het toepassen van de wegcode bestaan er vormen van beleefdheid waarop je je in bepaalde situaties zal moeten beroepen.
De wegcode is erg volledig naar wat mag en niet mag. Alles wat mag, is toegestaan. Als je wil dat iets niet is toegestaan, moet je het verbieden in diezelfde wegcode.
Het verkeersregelement schrijft bijvoorbeeld enkel voor dat je steeds voldoende veiligheidsafstand moet respecteren.
Dat is natuurlijk zeer relatief.
Uit veiligheidsoverweging kan je bij droog weer de 2 secondenregel gebruiken maar die zal je niet terugvinden in een artikel van de wegcode.
Een veel voorkomend voorbeeld van afstand houden of laten enkel en alleen uit sociale ingesteldheid :
Je rijdt in de bebouwde kom op een weg met 2 rijstroken in dezelfde rijrichting.
Het is vrij druk en beide rijstroken zitten vol. Het verkeer rijdt aan 50 km uur.
Plots is er een hindernis op de rechtse rijstrook die niet onmiddellijk zal opgelost zijn waardoor al deze bestuurders ofwel moeten stoppen en wachten, ofwel de mogelijkheid krijgen om mooi in te schuiven tussen de voertuigen in de andere rijstrook die hiervoor genoeg plaats laten zodat we SAMEN verder kunnen.
Een manoever zoals het wisselen van rijstrook blijft nog altijd onderhevig aan de verkeersregels die stelt dat je dan voorrang moet geven. Dit oplossen betekent ook de voorrangsregeling bij ritsen oplossen. Maar uit sociale druk blijkt nu al dat men niet wil dat daar een oplossing voor bestaat.
Ga ook eens even na hoe die hindernis daar is ontstaan.
Afstand laten is een vorm van sociaal rijgedrag.
Totdat je in een oplossende file ziet dat mensen niet versnellen en de file dus niet kan oplossen achter hen.
Het zuiver toepassen van de wegcode zonder je hart te gebruiken zou er voor zorgen dat het verkeer in drukke steden alleen maar vastloopt.
De wegcode regelt dat je het kruispunt niet mag oprijden als je kan voorzien dat je het kruispunt niet kan vrijmaken. Dat het verkeer in Brussel vastloopt, heeft net vaak te maken met geblokkeerde kruispunten.