Auteur Topic: Met je hart rijden  (gelezen 27391 keer)

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Met je hart rijden
« Reactie #90 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 21:03:43 »
Zijn de punten die ik aanhaal in mijn eerste post dan zo onoverkomelijk?
Ze zijn onnodig. En als ze nodig zijn, moeten ze maar in het verkeersreglement opgenomen worden.
Wat ga jij dan doen als je uit een zijstraat komt en op de hoofdweg passeert traag een file waar NIEMAND je laat passeren ?   Je auto voor een uurtje achterlaten en dan eens komen kijken of de file al opgelost is ?

wooter

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 22:19:30 »
De verkeersregel blijft bestaan. Het staat elke verkeersdeelnemer vrij om zijn voorrang af te staan, maar waarom moet die voorrangsafstand een regel worden?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #92 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 22:23:59 »
Wat ga jij dan doen als je uit een zijstraat komt en op de hoofdweg passeert traag een file waar NIEMAND je laat passeren ?

Centimeter per centimeter vooruitrijden tot de doorgang zo smal is dat een wat breder voertuig dat er aankomt, er niet meer door kan.

Geleerd van een autocarchauffeur.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #93 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 22:25:32 »
Zijn de punten die ik aanhaal in mijn eerste post dan zo onoverkomelijk?
Ze zijn onnodig. En als ze nodig zijn, moeten ze maar in het verkeersreglement opgenomen worden.
Wat ga jij dan doen als je uit een zijstraat komt en op de hoofdweg passeert traag een file waar NIEMAND je laat passeren ?   Je auto voor een uurtje achterlaten en dan eens komen kijken of de file al opgelost is ?
Als die file zo traag is zou ik direct van die hoofdweg afrijden en die zijstraat inrijden...  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #94 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 22:35:12 »
De verkeersregel blijft bestaan. Het staat elke verkeersdeelnemer vrij om zijn voorrang af te staan, maar waarom moet die voorrangsafstand een regel worden?
OK, maar je gaat akkoord dat een beetje hoffelijkheid wél nodig is
Hoffelijkheid in regels gieten, dat gaat niet lukken
Dus ik denk dat we mekaar verstaan dan

wooter

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 00:38:26 »
Hoffelijkheid is plezant, maar niet afdwingbaar.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #96 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 00:39:32 »
Het staat elke verkeersdeelnemer vrij om zijn voorrang af te staan, maar waarom moet die voorrangsafstand een regel worden?
ik zal mijn vrecht op voorrang nooit afstaan
ik laat een groot genoeg gat waar elk redelijk bestuurder tussenkan
doet die dat niet, dan moet hij maar wachten
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #97 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 07:57:42 »
Het afstaan van de voorrang mag zoals Wooter schrijft geen regel worden.
De voorrangsplichtige mag er in geen geval vanuitgaan dat hij om welke reden dan ook voor zou mogen.
Het is diegene die voorrang heeft die daar over beslist.
Je doet het alleen als de ander problemen heeft om over te geraken of weg te geraken op een moment dat je zelf eigenlijk bijna stilstaat.
Je doet dat het best ook met mondjesmaat omdat die voorrangsplichtige eigenlijk geen voorrang heeft en dat  het moet volstaan dat er af en toe iemand tussen mag.
Als de bestuurder die  voor mij rijdt er iemand tussenlaat die anders niet gemakkelijk weg kan dan heb ik daar geen probleem mee en zal er dan ook ééntje tussenlaten.
Als de bestuurder voor mij plots en vrij hevig remt om iemand tussen te laten die geen voorrang heeft heb ik daar wel problemen mee zoals ook Sniper schreef.
Om het sociaal te houden draai je dan ook de kraan dicht na één auto.
Ieder één auto tussenlaten of zoals Wooter geen auto.
Een paar Wooters in het verkeer zal het verschil niet maken.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel voertuigen staan te wachten op de ondergeschikte weg en hoelang die er al staan.

Buiten de spitsuren zijn er eigenlijk weinig problemen.
Het rijden in grote steden op een moment dat alle rijstroken vrij vol zitten en waar je geregeld van rijstrook moet veranderen om te kunnen voorsorteren houdt een zeker sociaal gedrag in om het verkeer coulant te houden.

Er is aangetoond dat bestuurders die regelmatig in en rond grote steden rijden meer met mekaar rekening houden dan bestuurders die niet gewoon zijn aan echt stadsverkeer.
Het probleem in grote steden ontstaat pas wanneer bestuurders van buiten de stad roet in het eten komen smijten.
Zolang het percentage sociale rijders die ook nog de wegcode trachten te respecteren in de steden overweegt lukt het nog wel.
Hoemeer onopgevoede asociale bestuurders van buiten de stad, hoemeer opstoppingen.

« Laatst bewerkt op: woensdag 28 april 2010 - 08:25:30 door mazda »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #98 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 08:34:24 »
Jullie zien dat ik nog altijd over Vlaaanderen en Vlaming spreek, en niet over Belg en Belgie.
Dat komt omdat buiten het Vlaams gewest het verkeer er anders aan toe gaat.
Dit ligt niet alleen aan de betere discpline en cultureel gezien andere sociale instelling vd weggebruiker maar ook aan de wegbeheerder die probeert om dubbelzinnige en onduidelijke situaties weg te werken.
Om dit te doen moet de wegbeheerder zelf een juiste kennis van zaken hebben.
Nu zouden jullie kunnen reageren dat het in het Waals gewest veel minder druk is.
Maar in het Vlaams gewest op den buiten bestaan de problemen ook.
En in het hoofdstedelijk gewest is het nog veel drukker dan in het Vlaams gewest.
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 april 2010 - 08:38:09 door mazda »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #99 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 09:31:13 »
Hoe meer onopgevoede asociale bestuurders van buiten de stad, ...

bedankt hé
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #100 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 09:33:52 »
Wel wat relativeren he Sniper.
Niet elke bestuurder van buiten de stad is onopgevoed of asociaal in het verkeer.
Trouwens ik verwijs naar de bestuurders die het niet gewoon zijn, niet naar de bestuurders hun domicilie.

"Er is aangetoond dat bestuurders die regelmatig in en rond grote steden rijden meer met mekaar rekening houden dan bestuurders die niet gewoon zijn aan echt stadsverkeer."
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 april 2010 - 09:39:09 door mazda »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #101 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 09:40:19 »
Er is aangetoond dat bestuurders die regelmatig in en rond grote steden rijden meer met mekaar rekening houden dan bestuurders die niet gewoon zijn aan echt stadsverkeer.
Het probleem in grote steden ontstaat pas wanneer bestuurders van buiten de stad roet in het eten komen smijten.
Zolang het percentage sociale rijders die ook nog de wegcode trachten te respecteren in de steden overweegt lukt het nog wel.
Hoemeer onopgevoede asociale bestuurders van buiten de stad, hoemeer opstoppingen.

1) Wie heeft dat aangetoond, en hoe?
2) Je veralgemeent.  Denk je soms dat er in de stad echt geen asociale kinkels rondrijden?  Of dat iedereen die op den buiten woont automatisch asociaal is? 'k Rij veel liever op den boerenbuiten dan pakweg hier in hartje Antwerpen.  Want veel hoffelijkheid zie ik hier in dit stadsverkeer anders ook niet, hoor.  Rekening houden met de wegcode en elkaar, hier in Antwerpen, of Brussel bvb?  Laat me niet lachen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #102 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 10:05:11 »
De onderzoeken naar dit rijgedrag komen uit het buitenland.
Dit gedrag is niet alleen in het verkeer terug te vinden.
Mensen die dagelijks in een drukkere omgeving leven moeten zowieo meer met mekaar rekening houden.

Je mag inderdaad niet veralgemenen, maar het is een tendens.
Antwerpen ligt in het Vlaams gewest en is misschien niet het juiste voorbeeld.
Asociale kinkels vind je overal.
Het gaat hem om het percentage.

Ik zie in Antwerpen ook geen sociaal en hoffelijk rijgedrag.
Toch eigen aan de bevolking?

wooter

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 10:24:35 »
"Er is aangetoond dat bestuurders die regelmatig in en rond grote steden rijden meer met mekaar rekening houden dan bestuurders die niet gewoon zijn aan echt stadsverkeer."
Hahaha :D

Ik zou eerder stellen dat men op de buiten te sociaal is, gezien de filevorming rondom Geel, of elke andere wegversmalling waar mensen niet durven tot aan de versmalling rijden.

In Brussel en andere grote steden bestaat dat probleem niet: als jij daar niet tot het einde van de versmalling gaat rijden, doet de rest het wel. Idem met kruispunten: als jij het kruispunt niet blokkeert, doet de rest het wel. Logisch dat je bijgevolg als individu sneller opschiet :).

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #104 Gepost op: woensdag 28 april 2010 - 10:35:00 »
Ik zou eerder stellen dat men op de buiten te sociaal is, gezien de filevorming rondom Geel, of elke andere wegversmalling waar mensen niet durven tot aan de versmalling rijden.

Dat lijkt mij eerder een probleem van "gebrek aan inzicht" te zijn ipv (a)sociaal rijgedrag.

(gebrek aan inzicht: (kilo)meters asfalt onbenut laten liggen door al veel te vroeg op 1 file te gaan rijden, en zo files onnodig laten groeien ipv vlot te ritsen)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone