Auteur Topic: Verkeer eist opnieuw meer levens  (gelezen 5882 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Verkeer eist opnieuw meer levens
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 15:07:34 »
En het prutswerk van Schouppe aan de wegcode gaat hier noppes, nul, nada, 0, niks aan veranderen.

De in de pers voorgestelde dringende aanpassingen al zeker niet, en de toekomtige wegcode naar quasi-zekere waarschijnlijkheid al evenmin.
Idd, Schouppe gaat in het rijtje belanden van de andere Don Quichotes...
http://www.greatdreams.com/political/Don-Quixote-Windmill.gif

Had iemand een degelijke aanpak verwacht adhv de beste voorbeelden - met echte duurzame resultaten - uit onze buurlanden ?
  ;D

Ik denk niemand. "We zullen maar weer (hopeloos) gaan stemmen zeker in 2011 ? 

« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 april 2010 - 15:10:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 15:20:04 »
We zullen maar weer (hopeloos) gaan stemmen zeker in 2011 ? 
Ik overweeg om niét meer te gaan stemmen, wat brengt het op ?  We blijven maar achteruit boeren op alle vlakken

Offline Rudi

• Expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 16:35:35 »
We zullen maar weer (hopeloos) gaan stemmen zeker in 2011 ? 
Ik overweeg om niét meer te gaan stemmen, wat brengt het op ?  We blijven maar achteruit boeren op alle vlakken

Off topic maar belangrijk! Ik zou dit niet doen geachte KV. Tot veel dient gaan stemmen inderdaad niet, maar ondanks het feit dat DE politiekers (in alle rangen, graden en partijen) op ons spuwen hebben ze toch nog een ietsje schrik van de man met het potlood. Er is nog altijd een signaalfunctie (fel afgezwakt de laatste jaren) en laat ons hopen dat ons signaal ooit echt gehoor zal vinden.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 16 april 2010 - 18:05:50 »
Schouppe illustreert nogmaals zijn schrijnende incompetentie :

Schouppe kondigt ook de invoering van de speekseltest aan. 'In de strijd tegen verkeersongevallen zullen we blijven inzetten op de drie belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen met doden en gewonden: snelheid, rijden onder invloed en gordeldracht.

Nu is gordeldracht al een oorzaak van ongevallen ...

Maar het niet-dragen van de gordel blijft ondertussen wel slechts een eerstegraadsovertreding ...

Ondertussen wordt "niet naleven van de voorrang" alweer "vergeten" terwijl het een acuut gevaar is, en de directe oorzaak is van minstens een kwart van de ongevallen ...
Idd, daarbij is te snel rijden (controle enkel op maxima) maar 3 % van ongevaloorzaak in Nederland in 2000 alle wegen, de 2 jaren ervoor minimaal hoger.
Grafisch alle ongevaloorzaken 2000
ongevaloorzaken tabel 1998-99-00

Op 120 kmh-wegen in Nederland vielen er zelfs géén 2 verkeersdoden/jaar door "te snel rijden" !
gemiddeld 1,8 verkeersdoden/jaar op 69 totaal gemiddeld over 6 jaar maakt 2,6 % ;  studie hier geciteerd : http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1824.msg17648.html#msg17648

Tja, de Belgische Don Quichotes vonden het toch nodig op snelwegen flitspalen te mo€ten z€tt€n.

Dat een hogere impactsnelheid de ongevalgevolgen verhoogt weet elk kind.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Fysica/Energie#Kinetische_energie  Ekin= mv²/2
deze is in detail: http://nl.wikibooks.org/wiki/Klassieke_Mechanica/Botsingen

Maar dat doen vele andere parameters ook (massa´s vd voertuigen, bomen, palen, wegrandinfra-alle obstakels, enz...) daarbij worden personenwagens -onderlinge botsingen- steeds veiliger.  

Onaangepaste snelheid is wel veel meer ongeval(mede)oorzaak maar dat interesseert de BIVV en anderen niet zo veel, want het is niet te controleren... daarbij wordt overdreven snelheid als oorzaak nog niets eens geregistreerd.
Citaat
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20%20snelheid%20DEF.pdf
Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd. In buitenlandse studies wordt op grond van diepteonderzoek, wat snelheid als voornaamste ongevalfactor betreft, een aandeel van 20 tot 35% genoemd.
In Duitsland wordt zelfs onaangepaste snelheid én sneller als de limiet geregistreerd, zelfs bij alle ongevallen, ook met enkel materiële schade.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2104.msg22211.html#msg22211
Gemiddeld 21,5 % voor 5 jaren 2001 t/m 2005 enkel Baden-Württemberg (10,75 milj inwoners); daar weet men wat "snelheid" betekent, *B-W is met maar 4,9 verkeersdoden/inwoner top 3 van de Bundesländer na NRW en Saarland.
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/unfall/pdf/unfall2_unfaelle_registriert.pdf
p 1: alle ongevallen ook enkel materiële schade
p 2: alleen letselongevallen
Citaat
Geschwindigkeit (Ursachen-Nr.: 12 - 13)     11.318 21,3    10.650 20,6    10.949 21,5    10.828 22,0   10.641 22,1
* = Die Zahl der Unfallursachen ist größer als die Zahl der Unfälle, da einem Unfall mehrere Ursachen zugrunde liegen können.
(Ursachen-Nr.: 12 - 13) onaangepaste snelheid en overdreven sneller als de limiet, onder één noemer.

* verkeersdoden Bundesländer 2009 : http://www.statistik-portal.de/Statistik-Portal/de_jb16_jahrtab40.asp
NRW maar 3,45  verkeersdoden/100.000 inwoners... Saarland: 4,4... B-W: 4,9
---- - - - -

Tja, de gordel is nooit oorzaak, maar wel enorm ongevalgevolgverminderend, waar Be nog enorm dalingspotentieel heeft tov onze buurlanden...
Zoals Duitsland waar 96 % de gordel draagt... toch loopt D in 2009 (-7,2%) wslk ca. 10 % verkeersveilig verder weg als Be (+ 2% ) qua verkeersdoden.

Zolang het aantal letselongevallen amper dalen - soms zelfs toenemen- zorgt dat maar voor een relatief lichte daling van het aantal verkeersdoden.
Hier de topic gordeldracht-evolutie <> verkeersdoden/1000 letselongevallen:
Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1416.msg12987.html#msg12987

Gordeldracht              2001    2002   2003   2004   2005   2006   2007
Bestuurder                 56 %    58 %   61 %   63 %  66 %  71 %   76 %
Passagiers voorin        58 %    60 %   63 %   65 %  68 %  73 %   78 %
Passagiers achterin     45 %    47 %   50 %   52 %  55 %  60 %   65 %

doden per                  
1000 letselongevallen
: 31,3    28,4    24,1    23,9    22,1    21,7    21,4

Verkeersdoden 30d    2001    2002    2003    2004    2005    2006   2007
- doden (a)               1.486   1.353   1.215   1.163   1.089  1.069   1.067
*Letselongevallen    47.444  47.619  50.478  48.670 49.307 49.171 49.794
*vergelijk België (10,67 milj inw, 349 inwoners /km²) evolutie letselongevallen met
Baden-Württemberg (10,75 milj inw., 301 inwoners/km²), hier 2000-2009:
Citaat
2000 43.371
2001 43.149
2002 42.050
2003 41.561
2004 40.425
2005 40.227
2006 40.096
2007 40.634
2008 37.955
2009 35.922
http://www.statistik.baden-wuerttemberg.de/UmweltVerkehr/Landesdaten/MUnfaelle.asp

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Symptoombestrijding
Symptoombestrijding is eveneens een (vaak pejoratieve) term met betrekking tot probleembestrijding, waarbij men slechts de gevolgen van het probleem bestrijdt maar niet het probleem zelf.
;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 april 2010 - 19:19:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 11:54:02 »
Idd, Schouppe gaat in het rijtje belanden van de andere Don Quichotes...
http://www.greatdreams.com/political/Don-Quixote-Windmill.gif

Had iemand een degelijke aanpak verwacht adhv de beste voorbeelden - met echte duurzame resultaten - uit onze buurlanden ?
  ;D

Ik denk niemand. "We zullen maar weer (hopeloos) gaan stemmen zeker in 2011 ? 

Van Schouppe had ik inderdaad niet veel beter verwacht.  Neem nu toen hij nog "big chief" bij de spoorwegen was.  Het systeem dat er automatisch voor zorgt dat een trein stopt na een rood licht genegeerd te hebben, is er nog altijd niet.  Toch zijn schuld niet, zeker!  Ofwel lag het aan "problemen" (die Nederland al in 1960 opgelost had), ofwel lag het aan "Europa". 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 11:55:55 »
Pikant detail: grootste partij in "Europa" is ... de EVP.  Met aan het roer: ....  ouwe trouwe Wilfried Martens.  Maar 't lag niet aan Schouppe, hoor! 

En zo iemand schopt het dan tot staatssecretaris van mobiliteit.  Tja....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 21 april 2010 - 13:03:49 »
Minister e.d. worden, is een beloning voor aan de partij bewezen diensten, niet voor aan de maatschappij bewezen of mogelijk te bewijzen diensten.

Minister van verkeer worden, is de afgelopen jaren zo goed als altijd het kneusjespostje geweest, het restpostje als zoethouder.
In deze regering is er zelfs geen aparte minister meer voor bevoegd, maar slechts een staatssecretaris voor verkeer, toegevoegd aan de premier.
(Wat men dan uitlegt als dat het belangrijk zou zijn : de premier houdt er zich dan zogezegd mee bezig ...)

Het gevolg is dat er daar vooral personen verschijnen die er al helemaal geen botten verstand van hebben.
Landuyt zag aan het begin van zijn ministercarrière dan ook niks verkeerd met middenvakrijden, als het maar niet te snel is, hoewel het een overtreding is.
Die kende dus de wegcode niet eens waaraan hij nadien volop gesleuteld heeft
Schouppe is dan zelfs nog een van de weinigen met ervaring in de vervoerssector die verkeer moet gaan beheren, niet altijd positieve ervaringen, maar nietemin ervaring.

Voor de gein moet je de regering maar eens bekijken.
Zit vol volk waarvan je zegt, ah ja, die is er ook nog. Maar waarvoor ... ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 22:53:31 »
Citaat
en het individu zijn vrijheid laten
Met deze mentaliteit zal het niet verbeteren, integendeel.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 24 april 2010 - 14:55:33 »
Citaat
en het individu zijn vrijheid laten
Met deze mentaliteit zal het niet verbeteren, integendeel.

Beter is het individu zijn "verkeers-verantwoordelijkheid" teruggeven zou ik zeggen; maar idd de schade is groot (ook bij het wederzijds vertrouwen) er zal ook vanaf "de basis " oplapwerk nodig zijn naast een duidelijke wegcode (uch uch hoest...)
De "verkeersveiligheid-geloofwaardigheid" van de overheid naar de burger toe zal ook hersteld moeten worden...

Mss te beginnen met de rij-opvoeding/-opleiding, tegelijkertijd het blauw op de straat verhogen die hun ogen goed opendoen voor grove overtredingen (bvb voorrang/bumperkleven/... ) in verbinding met totaal onzeker autorijden of totaal ontoereikende rijvaardigheid, zo moeilijk is dat toch niet. Zelfs bij het domweg parkeren valt al veel te zien.

Pik deze mensen - na x- puntjes -  van straat en laat hun dan opnieuw - dan strengere - rijexamens doen.

Vanaf een bepaalde leeftijd zou ik dat zelfs aanmoedigen ( evtl minder verzekeringspremie) om het vrijwillig te doen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 april 2010 - 15:10:13 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 24 april 2010 - 15:01:59 »
Minister e.d. worden, is een beloning voor aan de partij bewezen diensten, niet voor aan de maatschappij bewezen of mogelijk te bewijzen diensten.

Minister van verkeer worden, is de afgelopen jaren zo goed als altijd het kneusjespostje geweest, het restpostje als zoethouder.
Voor de gein moet je de regering maar eens bekijken.
Zit vol volk waarvan je zegt, ah ja, die is er ook nog. Maar waarvoor ... ???

Ik schat 7 op de 10 juristen, meestal afkomstig uit grotere steden of ballingsgebieden die 9/10 van het OV gebruik maakten (fietsers ook) , of vooraleer politieker te worden of tijdens hun politieke carriere amper eigen voertuigkilometers gedaan hebben op Belgische en buitenlandse wegen. (Om van zwaar wegverkeer maar helemaal te zwijgen, dat hebben ze bewezen...)

De meesten slagen wslk nog niet eens moesten ze een -naar Duitse norm- rijexamen afleggen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 april 2010 - 15:09:04 door Michel »
© Koning Willem I