Schouppe illustreert nogmaals zijn schrijnende incompetentie :
Schouppe kondigt ook de invoering van de speekseltest aan. 'In de strijd tegen verkeersongevallen zullen we blijven inzetten op de drie belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen met doden en gewonden: snelheid, rijden onder invloed en gordeldracht.
Nu is gordeldracht al een oorzaak van ongevallen ...
Maar het niet-dragen van de gordel blijft ondertussen wel slechts een eerstegraadsovertreding ...
Ondertussen wordt "niet naleven van de voorrang" alweer "vergeten" terwijl het een acuut gevaar is, en de directe oorzaak is van minstens een kwart van de ongevallen ...
Idd, daarbij is te snel rijden (controle enkel op maxima) maar
3 % van ongeval
oorzaak in Nederland in 2000 alle wegen, de 2 jaren ervoor minimaal hoger.
Grafisch alle ongevaloorzaken 2000ongevaloorzaken tabel 1998-99-00Op
120 kmh-wegen in Nederland vielen er zelfs
géén 2 verkeersdoden/jaar door "te snel rijden" !
gemiddeld 1,8 verkeersdoden/jaar op 69 totaal gemiddeld over 6 jaar maakt
2,6 % ; studie hier geciteerd :
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1824.msg17648.html#msg17648Tja, de Belgische Don Quichotes vonden het toch nodig op snelwegen flitspalen te mo€ten z€tt€n.
Dat een hogere impactsnelheid de ongeval
gevolgen verhoogt weet elk kind.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Fysica/Energie#Kinetische_energie Ekin= mv²/2
deze is in detail:
http://nl.wikibooks.org/wiki/Klassieke_Mechanica/Botsingen Maar dat doen vele andere parameters ook (massa´s vd voertuigen, bomen, palen, wegrandinfra-alle obstakels, enz...) daarbij worden personenwagens -onderlinge botsingen- steeds veiliger.
Onaangepaste snelheid is wel veel meer ongeval(mede)oorzaak maar dat interesseert de BIVV en anderen niet zo veel, want het is niet te controleren... daarbij wordt overdreven snelheid als oorzaak nog niets eens geregistreerd.
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20%20snelheid%20DEF.pdf
Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd. In buitenlandse studies wordt op grond van diepteonderzoek, wat snelheid als voornaamste ongevalfactor betreft, een aandeel van 20 tot 35% genoemd.
In Duitsland wordt zelfs onaangepaste snelheid
én sneller als de limiet geregistreerd, zelfs bij alle ongevallen, ook met enkel materiële schade.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2104.msg22211.html#msg22211Gemiddeld 21,5 % voor 5 jaren 2001 t/m 2005 enkel Baden-Württemberg (10,75 milj inwoners); daar weet men wat "snelheid" betekent, *B-W is met maar 4,9 verkeersdoden/inwoner top 3 van de Bundesländer na NRW en Saarland.
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/unfall/pdf/unfall2_unfaelle_registriert.pdfp 1: alle ongevallen ook enkel materiële schade
p 2: alleen letselongevallen
Geschwindigkeit (Ursachen-Nr.: 12 - 13) 11.318 21,3 10.650 20,6 10.949 21,5 10.828 22,0 10.641 22,1
* = Die Zahl der Unfallursachen ist größer als die Zahl der Unfälle, da einem Unfall mehrere Ursachen zugrunde liegen können.
(Ursachen-Nr.: 12 - 13) onaangepaste snelheid en overdreven sneller als de limiet, onder één noemer.
* verkeersdoden Bundesländer 2009 :
http://www.statistik-portal.de/Statistik-Portal/de_jb16_jahrtab40.aspNRW maar 3,45 verkeersdoden/100.000 inwoners... Saarland: 4,4... B-W: 4,9
---- - - - -
Tja, de gordel is nooit oorzaak, maar wel enorm ongeval
gevolgverminderend, waar Be nog enorm dalingspotentieel heeft tov onze buurlanden...
Zoals Duitsland waar 96 % de gordel draagt... toch loopt D in 2009 (-7,2%) wslk ca. 10 % verkeersveilig verder weg als Be (+ 2% ) qua verkeersdoden.
Zolang het aantal letselongevallen amper dalen - soms zelfs toenemen- zorgt dat maar voor een relatief lichte daling van het aantal verkeersdoden.
Hier de topic gordeldracht-evolutie <> verkeersdoden/1000 letselongevallen:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1416.msg12987.html#msg12987
Gordeldracht 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Bestuurder 56 % 58 % 61 % 63 % 66 % 71 % 76 %
Passagiers voorin 58 % 60 % 63 % 65 % 68 % 73 % 78 %
Passagiers achterin 45 % 47 % 50 % 52 % 55 % 60 % 65 %
doden per
1000 letselongevallen: 31,3 28,4 24,1 23,9 22,1 21,7 21,4
Verkeersdoden 30d 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
- doden (a) 1.486 1.353 1.215 1.163 1.089 1.069 1.067
*Letselongevallen 47.444 47.619 50.478 48.670 49.307 49.171 49.794
*vergelijk België (10,67 milj inw, 349 inwoners /km²)
evolutie letselongevallen met
Baden-Württemberg (10,75 milj inw., 301 inwoners/km²), hier 2000-2009:
2000 43.371
2001 43.149
2002 42.050
2003 41.561
2004 40.425
2005 40.227
2006 40.096
2007 40.634
2008 37.955
2009 35.922
http://www.statistik.baden-wuerttemberg.de/UmweltVerkehr/Landesdaten/MUnfaelle.asp
http://nl.wikipedia.org/wiki/Symptoombestrijding
Symptoombestrijding is eveneens een (vaak pejoratieve) term met betrekking tot probleembestrijding, waarbij men slechts de gevolgen van het probleem bestrijdt maar niet het probleem zelf.
