Auteur Topic: eco wagens en trekhaak  (gelezen 25343 keer)

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
eco wagens en trekhaak
« Gepost op: maandag 26 april 2010 - 11:24:37 »
Dit weekend kwam me ter ore dat bvb een ford focus econetic geen trekhaak mag hebben  :o
Blijklbaar geldt dit voor meerdere (of alle ?) eco-wagens; het zou bvb ook gelden voor VW's Bluemotions

Weet iemand daar iets meer over ?

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #1 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 14:35:13 »
Blijkbaar heeft het iets te maken met de koeling.  Doordat het radiatorrooster minder gaten heeft wegens de aerodynamica, is de koeling niet voldoende en kan de auto oververhit raken bij het trekken van lasten.   Maar wat met mensen die achteraan fietsen meenemen op de trekhaak ?  Dat is imho veel minder belastend dan ze op het dak te vervoeren, hetgeen dan weer wél mag ...

Ik stel me ondertussen toch nog wel wat vragen bij dat gedoe om een druppel brandstof te sparen: de focus hebben ze bvb ook een cm lager gelegd; leuk met die prachtige wegen hier in België.  Een reservewiel ontbreekt ook vaak; ik zou de deur niet te ver verlaten zonder reservewiel, en een thuiskomertje of reparatieset zijn geen opties voor mij.  Standaard worden ook steeds meer de ecobanden gemonteerd; goed voor de grip ...

De wielkasten achteraan weer half dichtmaken, zoals het vroeger was, dat zou imho ook een paar druppels schelen zónder in te boeten aan functionaliteit of veiligheid
« Laatst bewerkt op: maandag 26 april 2010 - 14:39:20 door KV »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #2 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 16:45:04 »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #3 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 17:03:16 »
Bij de Golf Bluemotion is een trekhaak "ook niet mogelijk"
Als je een beetje surft op het net lees je dat een trekhaak op een Golf Bluemotion zelfs wettelijk niet toegelaten zou zijn (gelijkvormigheidsattest !); sommige garages zetten 'm er op vraag van de klant echter wél op ....  Na 4 jaar kan je dan wel een probleem verwachten bij de keuring denk ik


Ecobanden versus pilot exalto maken een wéreld van verschil  :)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #4 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 17:21:47 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #5 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 17:40:22 »
Blijkbaar heeft het iets te maken met de koeling.  Doordat het radiatorrooster minder gaten heeft wegens de aerodynamica, is de koeling niet voldoende en kan de auto oververhit raken bij het trekken van lasten.

Met dergelijke auto's kun je dus ook niet in de bergen rijden, want een helling van 24% oprijden vergt heel wat meer van de motor dan een karretje met een MTM van 500 kg op vlakke weg trekken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #6 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 18:18:29 »
Blijkbaar heeft het iets te maken met de koeling.  Doordat het radiatorrooster minder gaten heeft wegens de aerodynamica, is de koeling niet voldoende en kan de auto oververhit raken bij het trekken van lasten.

Met dergelijke auto's kun je dus ook niet in de bergen rijden, want een helling van 24% oprijden vergt heel wat meer van de motor dan een karretje met een MTM van 500 kg op vlakke weg trekken.
Daar had ik zelfs nog niet aan gedacht, maar klopt natuurlijk wel, zeker als je dan met je gezin + bagage in de auto zit  :o

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #7 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 20:47:01 »
Bij de Golf Bluemotion is een trekhaak "ook niet mogelijk"
Als je een beetje surft op het net lees je dat een trekhaak op een Golf Bluemotion zelfs wettelijk niet toegelaten zou zijn (gelijkvormigheidsattest !); sommige garages zetten 'm er op vraag van de klant echter wél op ....  Na 4 jaar kan je dan wel een probleem verwachten bij de keuring denk ik


Ecobanden versus pilot exalto maken een wéreld van verschil  :)

Wettelijk toegelaten is dit wel, maar je voertuig is dan geen "eco voertuig" meer en de premie die je voor een eco voertuig gekregen hebt mag je dan netjes terugbetalen.

De focus, golf, enz... zijn voertuigen die alle moeite van de wereld hebben gedaan om onder de vervuilende norm te zitten en zodoende in aanmerking komen voor een ecopremie.
Ze zitten er maar net onder en dit door het reservewiel en nog andere dingen weg te laten, als je nu dus een vlieg meeneemt ga je terug over de norm met alle gevolgen van dien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #8 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 21:12:36 »
Bij de Golf Bluemotion is een trekhaak "ook niet mogelijk"
Als je een beetje surft op het net lees je dat een trekhaak op een Golf Bluemotion zelfs wettelijk niet toegelaten zou zijn (gelijkvormigheidsattest !); sommige garages zetten 'm er op vraag van de klant echter wél op ....  Na 4 jaar kan je dan wel een probleem verwachten bij de keuring denk ik


Ecobanden versus pilot exalto maken een wéreld van verschil  :)

Wettelijk toegelaten is dit wel, maar je voertuig is dan geen "eco voertuig" meer en de premie die je voor een eco voertuig gekregen hebt mag je dan netjes terugbetalen.

De focus, golf, enz... zijn voertuigen die alle moeite van de wereld hebben gedaan om onder de vervuilende norm te zitten en zodoende in aanmerking komen voor een ecopremie.
Ze zitten er maar net onder en dit door het reservewiel en nog andere dingen weg te laten, als je nu dus een vlieg meeneemt ga je terug over de norm met alle gevolgen van dien
Toont meteen aan voor wat een belachelijk gelul die eco en andere toestanden staan

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #9 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 21:41:49 »
Citaat
als je nu dus een vlieg meeneemt ga je terug over de norm met alle gevolgen van dien

Instappen (zonder vlieg) zou voor mij dus al voldoende zijn om weeral af te dokken. ;D ;D ;D
(en ik doe al nie anders dan afdokken, vandaag weer 2 brieven in de brievenbus (belastingen bovenop personenbelasting :())

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #10 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 21:42:57 »
Dit weekend kwam me ter ore dat bvb een ford focus econetic geen trekhaak mag hebben  :o
Blijklbaar geldt dit voor meerdere (of alle ?) eco-wagens; het zou bvb ook gelden voor VW's Bluemotions
Bij Volvo mag er op de DrivE versies wel een trekhaak, maar naar ik vorig jaar gezien had, slechts voor beperkt gewicht (was 800 kg geremd in D).

In de huidige B en D prijslijst staat de V50 DrivE stop/start opgegeven met geremd 1300 kg, net als de gewone versie.
Ik weet niet of dat inderdaad zo is, als ge er éne nodig hebt kan je het altijd gaan navragen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #11 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 22:34:33 »
Dit weekend kwam me ter ore dat bvb een ford focus econetic geen trekhaak mag hebben  :o
Blijklbaar geldt dit voor meerdere (of alle ?) eco-wagens; het zou bvb ook gelden voor VW's Bluemotions
Bij Volvo mag er op de DrivE versies wel een trekhaak, maar naar ik vorig jaar gezien had, slechts voor beperkt gewicht (was 800 kg geremd in D).

In de huidige B en D prijslijst staat de V50 DrivE stop/start opgegeven met geremd 1300 kg, net als de gewone versie.
Ik weet niet of dat inderdaad zo is, als ge er éne nodig hebt kan je het altijd gaan navragen.

Er bestaan blijkbaar ook al systemen (ik dacht van oa bosal) enkel om fietsen te dragen, maar veel weet ik er niet van

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #12 Gepost op: maandag 26 april 2010 - 23:34:26 »
« Laatst bewerkt op: maandag 26 april 2010 - 23:44:33 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 09:55:20 »
Volgens mij ruikt dit fel naar een -Belgisch- cliché.

Auto´s zijn nu eenmaal gehomologeerd tot het maximaal toegelaten gewicht. En ook extreem warme weersomstandigheden en hellingen moet het koelingssysteem aankunnen bij normaal onderhoud.
Automodellen worden wereldwijd verkocht, ook waar zomertemperaturen van 40°C geen zeldenheid zijn.
(De VW Polo Bluemotion wordt -dacht ik- in Spanje gemaakt, en daar ook verkocht)

Eventuele bijkomende sleep is ook maar occasioneel.

De CO2-grenswaarde - waarop de premie zich baseert - is op een rollenbanktest (in quasi theoretische omstandigheden) die in de praktijk wslk nooit of  *zelden gehaald wordt.
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus#Energieverbrauch_gem.C3.A4.C3.9F_RL_93.2F116.2FEWG

* met wind achteraan bvb, of ...

Daarbij bestaan er nog altijd zekere minieme toleranties op motoren en andere dingen die een rol kunnen spelen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 april 2010 - 10:16:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: eco wagens en trekhaak
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 10:34:15 »
Vervolg,
ik heb eens gezocht naar aerodynamische of andere maatregelen die de motorkoeling kunnen beïnvloeden, en ik heb er geen gevonden.

Het is wel niet uit te sluiten dat ze ietsjes minder koelingsopening hebben, maar een aerodynamischere wagen heeft navenant ook minder koelingsopeningen nodig.

http://www.volkswagen.de/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/unternehmen/innovation___technik/bm.html
http://www.volkswagen.de/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/unternehmen/innovation___technik/bm/massnahmen2.html

Citaat
Technische Maßnahmen

Die CO2-Effizienz der BlueMotion Modelle und BlueMotion Technology-Pakete wird durch das perfekte Zusammenspiel von Motor, Getriebe, Aerodynamik und Reifen erzielt. Sichtbare und auf den ersten Blick unsichtbare konstruktive Maßnahmen machen den Unterschied aus.

Die wichtigsten Maßnahmen zur Verbrauchsoptimierung

Angepasstes Motormanagement mit modifizierter Software
Start-Stopp-System
Rekuperation (Bremsenergierückgewinnung)
Abgesenkte Leerlaufdrehzahl
Längere Übersetzung der oberen Getriebestufen
Gangempfehlung für die Wahl des effizientesten Ganges
optimierte Aerodynamik für einen geringeren Luftwiderstand (cw-Wert)
rollwiderstandsoptimierte Reifen
Flow-Forming-Stahlräder

Citaat
http://www.bluemotion.me/bluemotion/

In all the three BlueMotion cars – Passat, Polo and Golf – Volkswagen has reduced the existing suspension, made a thorough redesign of the spoilers and added more enhancements on the underside of each car allowing freer air channeling which in turn cuts down the resistance to air stream and is effectual in better fuel consumption. The innovation of the engine has also made the BlueMotion technology bring about fuel efficiency. Thus by remapping the engine and overhauling the Diesel Particulate Filters, better fuel consumption has been achieved at the same time as the harmful NOx levels are brought down. The transmission of the BlueMotion automobiles also underscores the improved technology in use. On all the three cars – Passat, Polo and golf – the last two gears have a ratio that is longer than the usual Turbocharged Direct Injections.

Uiteraard kosten die vele optimaliseringen geld, die men ergens anders -onopvallend- gespaard kan hebben.
Het kan zijn dat het actieve rijplezier wat daalt, maar aan brandstof sparen kan men ook plezier hebben...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 april 2010 - 10:45:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I