Ik kan mis zijn, maar volgens mij is een forum geen democratie.
Ik had het over de vrijheid van meningsuiting, niet over een democratie. In een democratie gaat per definitie alle macht van het volk uit. Toegepast op het forum zou dat bijvoorbeeld inhouden dat er verkiezingen dienen gehouden te worden voor de aanstelling van de beheerders en moderatoren.
Wanneer iemand een forum opricht en openstelt voor het publiek, kan hij twee kanten opgaan.
Ofwel zegt hij: "Dit is mijn forum. Ik betaal de kosten ervoor en steek er tijd in om het te beheren. Daarom ben ik hier de baas van 't kot, en bepaal ik wat hier toegestaan wordt en wat niet."
Indien dat beheer gevoerd wordt overeenkomstig de gepubliceerde forumregels, staat het een kandidaat-deelnemer vrij om te beslissen of hij zich al dan niet met deze regels kan verzoenen, en indien niet, om niet actief deel te nemen aan het forum.
Minder fraai wordt het als op een dergelijk forum modererende ingrepen plaatsvinden, niettegenstaande de deelnmers zich aan de forumregels houden. De deelnemers weten dan niet meer waar ze aan toe zijn, en het neigt dan al gauw naar willekeur en dictatuur.
In beide gevallen wordt evenwel op een dergelijk publiek toegankelijk forum de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting niet gewaarborgd. En waar onderzoek en gedachtenwisseling niet in vrijheid kunnen plaatsvinden, kunnen ze ook geen goede vruchten afwerpen.
Ofwel zegt hij: "Het overleven en de groei en de bloei van het forum heb ik te danken aan de inzet en tijd die de actieve deelnemers er gratis aan besteden. Voor de goede werking van het forum vraag ik van de deelnemers wederzijds respect voor elkaar. Voor het overige bied ik ze de ruimst wettelijk mogelijke vrije meningsuiting, niet alleen uit respect voor de grondwet, maar ook teneinde tot een optimale meerwaarde van de gedachtenwisselingen te komen."
Christophoros heeft van meetaf aan voor deze laatste optie gekozen. Ook al is het moeilijker om een forum in goede banen te leiden als je in geen geval afbreuk wil doen aan de vrije menigsuiting, heeft hier van bij het begin, op zeer weinige uitzonderingen na, altijd een goede sfeer geheerst, en hebben er slechts zeer weinig modererende ingrepen plaatsgevonden. Het beleid van het Christophoros forum houdt bovendien in dat modererende ingrepen genuanceerd worden, waarbij we een deelnemer er bijvoorbeeld eerst attent op maken dat we een bepaald gedrag liever niet zien, in plaats van meteen met zwaar geschut te voorschijn te komen, zoals het afsluiten van draden of het definitief verbannen van leden.
Geen enkele organisatie of persoon dient hier naar de mond gepraat of ontzien te worden. Een kat mag hier een kat genoemd worden. Als een flik zich als een uilskuiken gedraagt, dan hoeft hier niet geschreven te worden dat hij zich alleen maar vergist heeft. Als de kandidaten voor het rijbewijs op het theoretisch examen moeten antwoorden dat er opgeschakeld moet worden bij 2.000 tpm met een dieselmotor en bij 2.500 tpm met een benzinemotor, dan nemen we onze verantwoordelijkheid door hen erop te wijzen dat dit klinkklare onzin is, en ze dit vooral best niet toepassen in de praktijk. Of de Politie, de GOCA, het BIVV, of wie dan ook daar niet gelukkig mee is, zal ons worst wezen. De verkeersveiligheid is voor ons belangrijker dan goed te staan met dergelijke lieden.
Diegene die de facturen betaalt, is (verlicht) despoot.
Ik denk niet dat ik mij hier gedraag als een (verlicht) despoot, Wouter. Ik acht mijzelf hier boven niemand anders verheven, en beschouw mijn functie van beheerder louter als een dienstverlening die een verantwoordelijkheid en plichten inhoudt.