Auteur Topic: Besmettelijk ...  (gelezen 28886 keer)

wooter

• Gast
Re: Besmettelijk ...
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 15 mei 2010 - 20:04:39 »
I'm with Benny.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 15 mei 2010 - 20:15:33 »
Bedoel je met een van deze sites www.gratisrijbewijsonline-forum.be ?
Ja, de link verwijst ook naar GRO-Forum.
(Duidelijker alvast dan het onderscheid tussen GRO en GRO-Forum, ik weet best dat het juridisch 2 verschillende entiteiten zijn, maar waartussen in de praktijk weinigen het onderscheid maken.)

De draad gaat niet de "goede" kant op voor een moderator, en de boel gaat dan maar dicht - terwijl duidelijk mag zijn dat er meerdere mensen een verkeerde opinie hebben van de bepalingen van de wegcode terzake.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 15 mei 2010 - 20:32:09 »
En toch kan ik begrip opbrengen voor het sluiten van die draad.

Ik weet dat Inazuma verdomd goed onderlegd is wat de wegcode betreft, en dat zijn argumenten telkenmale meer dan behoorlijk gestaafd worden door wetteksten en/of rechtspraak terzake.  Alleen: heeft niemand de examenrit, noch het evaluatieblad van die rit gezien.  En we hoorden alleen maar Fonskes versie van 't verhaal.  Dus waren we sowieso op een punt gekomen dat het gissen bleef naar de exacte toedracht.  Zolang dat evaluatieblad niet voor de pinnen komt, zal het gissen blijven.  Waneer trouwens aan Fonske gevraagd werd naar dat evaluatieblad en evt opmerkingen van de examinator, werd het plots oorverdovend stil van zijn kant.

En ik denk dat we allemaal wel weten dat wie gebuisd is, meer dan eens de schuld legt bij de examinator.  Zeker in de eerste ontgoocheling.  En we weten ook wellicht allemaal dat de gemaakte kemels maar al te vaak netjes verzwegen worden om geen gezichtsverlies te moeten lijden.  Voldoende zelfkritisch zijn, is lang niet iedereen gegeven.

Dus los van wie er nu gelijk had, kan ik hier wel degelijk begrip opbrengen voor het sluiten van deze draad.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 15 mei 2010 - 21:42:55 »
Citaat van: Jozef
Van daaruit weet je perfect dat het volstrekt ongepast zou zijn om Christophoros met hetzelfde imago als Wegcode en het  GRO forum op te zadelen door deze draad te sluiten

Dag Jozef,

Omdat je schrijft over het imago van GRO-forum i.v.m. sluiten van draden, ben ik voor de aardigheid toch eens gaan kijken naar de diverse topics die tussen 1 april 2010 en vandaag 15 mei 2010 op GRO-forum zijn gepost. Het is nog geen 0,5 % van de draden die gesloten zijn. Met alle respect, maar ik vind toch dat als je over een collega site iets negatief wil schrijven, dat je toch even moet controleren of het klopt wat je schrijft.

Ik had het niet zo nauwkeurig berekend als jij, maar jouw berekening bevestigt dat ik het bij het rechte eind had. Vanuit ons standpunt inzake vrije meningsuiting, is het sluiten van maar liefst 0,5% van de draden op amper anderhalve maand tijd immers een enorm hoog aantal. Ik nodig je uit om eerlijkheidshalve ook even na te gaan hoeveel % van de draden er in diezelfde periode op het Christophoros Forum gesloten werden, niettegenstaande hier wél discussies mogen gevoerd worden.

Citaat
Daarenboven heeft elk forum zijn eigen werksysteem.

Precies.

De Wegcode Vraagbaak en het GRO forum zijn gewild geen discussiefora. Ik begrijp dan ook dat er bijvoorbeeld niet van gedachte gewisseld wordt over de opportuniteit van de algemene snelheidsbeperking tot 120 km/h op de autosnelwegen. Wat ik begrijp maar niet kan goedkeuren is dat er, zoals Inazuma bevestigt, draden worden afgesloten van zodra iemand erop wijst dat een medewerker een onjuist antwoord gegeven heeft.

Citaat
Citaat
Ik ben er mij meer dan wie ook van bewust dat ons dit beslist niet in dank zal afgenomen worden door de betrokken sites, en Joeri en ik daardoor mogelijk nogmaals met roekeloze en tergende juridische acties zullen bestookt worden

Hier heb je het over 'betrokken sites', terwijl je duidelijk over GRO-forum ook schrijft. Bezoekers zouden daaruit verkeerdelijk kunnen afleiden dat GRO-forum U of Joeri zouden bestookt hebben met roekeloze en tergende juridische acties. Ik hoop Jozef, om alle misverstandenbij bezoekers van dit topic  te voorkomen, dat je even wil bevestigen dat GRO of GRO-forum u of Joeri nooit met tergende of roekeloze juridische acties hebben bestooktt  :)

Met de "betrokken sites" bedoelde ik duidelijk zowel de Wegcode Vraagbaak als het GRO forum.

GRO of het GRO-forum hebben inderaad Joeri of mij nooit met tergende of roekeloze juridische acties bestookt. Dat is gebeurd op initiatief van politiebeamte Ivan Bruggeman van Wegcode, in naam van de v.z.w. Wegcode en al zijn beheerders.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eugeen

• Gevorderde
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
« Reactie #19 Gepost op: zondag 16 mei 2010 - 13:27:25 »
GRO of het GRO-forum hebben inderaad Joeri of mij nooit met tergende of roekeloze juridische acties bestookt.
Dank u om zo het mogelijk misverstand weg te werken.

Vanuit ons standpunt inzake vrije meningsuiting, is het sluiten van maar liefst 0,5% van de draden op amper anderhalve maand tijd immers een enorm hoog aantal.
Ja, als je meent dat 0,5% een enorm hoog aantal is, dan kan ik ook uw reactie begrijpen waar je schrijft dat het volstrekt ongepast zou zijn om Chrisophoros met hetzelfde imago op te zadelen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #20 Gepost op: zondag 16 mei 2010 - 16:28:41 »
Ja, als je meent dat 0,5% een enorm hoog aantal is, dan kan ik ook uw reactie begrijpen waar je schrijft dat het volstrekt ongepast zou zijn om Chrisophoros met hetzelfde imago op te zadelen.

Ik vind het inderdaad een enorm hoog aantal als in een land waar grondwettelijke vrijheid van meningsuiting heerst, in 1 op de 200 gevallen (= 0,5%) de mensen het zwijgen opgelegd wordt. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe lang het Hof van Assisen nog zou kunnen volgen als dit met de media zou gebeuren.

Weliswaar scoort het GRO forum daarmee nog altijd veel beter dan de Wegcode Vraagbaak, waar er op het Nederlandstalige gedeelte van de 211 draden die van 1/4/2010 tot 15/5/2010 opgestart werden, maar liefst 4 gesloten werden, hetzij bijna 1,90%.

Onrustwekkender dan het aantal is evenwel dat draden afgesloten worden op het ogenblik dat een sitemedewerker op zijn foutief antwoord gewezen wordt, waardoor het juiste antwoord niet of nauwelijks tot zijn recht komt.

Sitemedewerkers zouden moeten inzien dat mensen als Inazuma hen niet op hun fouten wijzen met de bedoeling hen gezichtsverlies te doen lijden, doch tijd en moeite besteden om samen tot een correct antwoord te komen, wat zowel in het belang van de site als van de verkeersveiligheid is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: zondag 16 mei 2010 - 22:09:11 »
Ik kan mis zijn, maar volgens mij is een forum geen democratie. Diegene die de facturen betaalt, is (verlicht) despoot. De rest staat natuurlijk vrij om zijn mening op door henzelf betaalde platformen te uiten.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: zondag 16 mei 2010 - 23:42:12 »
Ik kan mis zijn, maar volgens mij is een forum geen democratie.

Ik had het over de vrijheid van meningsuiting, niet over een democratie. In een democratie gaat per definitie alle macht van het volk uit. Toegepast op het forum zou dat bijvoorbeeld inhouden dat er verkiezingen dienen gehouden te worden voor de aanstelling van de beheerders en moderatoren.

Wanneer iemand een forum opricht en openstelt voor het publiek, kan hij twee kanten opgaan.

Ofwel zegt hij: "Dit is mijn forum. Ik betaal de kosten ervoor en steek er tijd in om het te beheren. Daarom ben ik hier de baas van 't kot, en bepaal ik wat hier toegestaan wordt en wat niet."

Indien dat beheer gevoerd wordt overeenkomstig de gepubliceerde forumregels, staat het een kandidaat-deelnemer vrij om te beslissen of hij zich al dan niet met deze regels kan verzoenen, en indien niet, om niet actief deel te nemen aan het forum.

Minder fraai wordt het als op een dergelijk forum modererende ingrepen plaatsvinden, niettegenstaande de deelnmers zich aan de forumregels houden. De deelnemers weten dan niet meer waar ze aan toe zijn, en het neigt dan al gauw naar willekeur en dictatuur.

In beide gevallen wordt evenwel op een dergelijk publiek toegankelijk forum de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting niet gewaarborgd. En waar onderzoek en gedachtenwisseling niet in vrijheid kunnen plaatsvinden, kunnen ze ook geen goede vruchten afwerpen.

Ofwel zegt hij: "Het overleven en de groei en de bloei van het forum heb ik te danken aan de inzet en tijd die de actieve deelnemers er gratis aan besteden. Voor de goede werking van het forum vraag ik van de deelnemers wederzijds respect voor elkaar. Voor het overige bied ik ze de ruimst wettelijk mogelijke vrije meningsuiting, niet alleen uit respect voor de grondwet, maar ook teneinde tot een optimale meerwaarde van de gedachtenwisselingen te komen."

Christophoros heeft van meetaf aan voor deze laatste optie gekozen. Ook al is het moeilijker om een forum in goede banen te leiden als je in geen geval afbreuk wil doen aan de vrije menigsuiting, heeft hier van bij het begin, op zeer weinige uitzonderingen na, altijd een goede sfeer geheerst, en hebben er slechts zeer weinig modererende ingrepen plaatsgevonden. Het beleid van het Christophoros forum houdt bovendien in dat modererende ingrepen genuanceerd worden, waarbij we een deelnemer er bijvoorbeeld eerst attent op maken dat we een bepaald gedrag liever niet zien, in plaats van meteen met zwaar geschut te voorschijn te komen, zoals het afsluiten van draden of het definitief verbannen van leden.

Geen enkele organisatie of persoon dient hier naar de mond gepraat of ontzien te worden. Een kat mag hier een kat genoemd worden. Als een flik zich als een uilskuiken gedraagt, dan hoeft hier niet geschreven te worden dat hij zich alleen maar vergist heeft. Als de kandidaten voor het rijbewijs op het theoretisch examen moeten antwoorden dat er opgeschakeld moet worden bij 2.000 tpm met een dieselmotor en bij 2.500 tpm met een benzinemotor, dan nemen we onze verantwoordelijkheid door hen erop te wijzen dat dit klinkklare onzin is, en ze dit vooral best niet toepassen in de praktijk. Of de Politie, de GOCA, het BIVV, of wie dan ook daar niet gelukkig mee is, zal ons worst wezen. De verkeersveiligheid is voor ons belangrijker dan goed te staan met dergelijke lieden.

Citaat
Diegene die de facturen betaalt, is (verlicht) despoot.

Ik denk niet dat ik mij hier gedraag als een (verlicht) despoot, Wouter. Ik acht mijzelf hier boven niemand anders verheven, en beschouw mijn functie van beheerder louter als een dienstverlening die een verantwoordelijkheid en plichten inhoudt.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 08:08:08 »
En ik denk dat we allemaal wel weten dat wie gebuisd is, meer dan eens de schuld legt bij de examinator. 
Mogelijk bestaat daar ook een gegronde reden toe.
De opmerking die Fons zegt gekregen te hebben van zijn examinator, is immers fout en hoort dan ook in geen enkele nabespreking van een examenrit thuis.
Als men nu al kandidaten gaat buizen omdat ze de wegcode correct toepassen, dan is het toch wel erg ver gekomen ...

De gegeven opmerking was ook niet overal te traag rijden, wat inderdaad hinderlijk zou zijn, maar specifiek het vertragen aan kruispunten en oversteekplaatsen ... waar de wegcode dat net oplegt !
Niet vergeten dat ook Xantingo examenkandidaten begeleidt en voor zover ik weet ondertussen ook beoordeelt, maar blijkbaar met eenzelfde fout idee zit ...

Indertijd op wegcode.be schreef ik al dat je volgens de Belgische wegcode zo goed als nooit een constante snelheid kan aanhouden, maar telkens weer verplicht dient te vertragen, ook al rij je op een voorrangsweg. Dit is de illustratie ervan .
Weg Wanbeheer.be

wooter

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 09:48:34 »
Oh, blijkbaar heeft Ina wel inzage in het resultatenblad gehad, en heeft zelfs het examen meegereden?

Zonder een opmerking op het resultatenblad kan je niet buizen. Dus wil ik zien wat er op dat blad staat.

Pics or it didn't happen, weetjewel...

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 15:47:55 »
Pics or it didn't happen, weetjewel...
Als het niet in het kraam past moet het aangetoond worden, maar anders is het OK ???
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #26 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 15:56:02 »
Zolang we dat evaluatieblad niet zien, is het allemaal pure speculatie!  Niemand hier heeft die rit gezien, noch het evaluatieblad, noch de opmerkingen van de examinator gehoord.  Hoe weet jij dan dat het werkelijk zo gegaan is?  Dat de examinator door Fonske correct geciteerd werd?  Geef toe: dat KAN je niet weten.  Al wat erover geschreven wordt, berust dan ook sowieso op speculatie.  Niet meer dan dat.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 16:08:29 »
Zolang we dat evaluatieblad niet zien, is het allemaal pure speculatie! 
Zo goed als elke vraag op een forum is dan pure speculatie gezien de uitgangspositie vrijwel nooit bewezen wordt.
Blijkbaar is dit enkel maar in sommige gevallen voor sommigen een probleem ...

Je kan het ook omdraaien.
Hoe vaak worden de antwoorden bewezen met aangehaalde wetgeving ?
Of nog een stapje verder :
Hoe vaak wordt bewezen dat de eventueel aangehaalde teksten ook werkelijk de nog geldende wetgeving weergeven ?

Citaat
Niemand hier heeft die rit gezien, noch het evaluatieblad, noch de opmerkingen van de examinator gehoord.
Klopt.
Als je er evenwel van uit gaat dat elke vraagsteller meteen een leugenaar is, dan doe je beter ineens je forum dicht ...

Citaat
Hoe weet jij dan dat het werkelijk zo gegaan is? Dat de examinator door Fonske correct geciteerd werd?  Geef toe: dat KAN je niet weten. 
Hoe weten jij of Xantingo dat het anders gegaan is ?
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 16:15:58 »
Zolang we dat evaluatieblad niet zien, is het allemaal pure speculatie!  Niemand hier heeft die rit gezien, noch het evaluatieblad, noch de opmerkingen van de examinator gehoord.  Hoe weet jij dan dat het werkelijk zo gegaan is?  Dat de examinator door Fonske correct geciteerd werd?  Geef toe: dat KAN je niet weten.  Al wat erover geschreven wordt, berust dan ook sowieso op speculatie.  Niet meer dan dat.

Het loop mis als je de zeilen en de dweilen door elkaar haalt.

De essentie van de draad was niet het verloop van het praktijkexamen van Fonske en de beoordeling ervan door de examinator.

De vraag waar het op aankwam was of het verkeerd is nabij kruispunten en oversteekplaatsen voor voetgangers te vertragen om er de door de wegcode voorgeschreven voorzichtigheid na te leven.

Het antwoord van Xantingo op die vraag was ronduit onjuist. Inazuma gaf het juiste antwoord. Door het afsluiten van de draad kon hier evenwel niet verder op ingegaan worden.

Indien er gebekvecht werd over het beoordelingsblad, leek het mij veeleer aangewezen modererend op te treden door de deelnemers te verzoeken zich te beperken tot de essentiële vraagstelling, dan botweg de draad af te sluiten.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #29 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 16:16:20 »
Hoe weten jij of Xantingo dat het anders gegaan is ?

Simpel: dat weten we NIET.  Allemaal speculatie, dus.

't Feit dat we nooit dat evaluatieblad te zien kregen, en 't van Fonskes kant plots oorverdovend stil werd, maakt mij gewoon er argwanend.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 mei 2010 - 16:26:54 door bert.covens »